Jag är nybörjare men har försökt minska på okunskapen genom att läsa div trådar, kolla Byggmax instruktionsfilmer osv osv. Jag skulle behöva lite tips och synpunkter från panelen... :o

Jag har tänkt bygga ett trädäck på betongplattor. Latmasken vill göra så lite markarbete som möjligt. Typ så här

Tr_d_ck_p_betongplattor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena bärlinan har jag tänkt fästa i husgrunden. Det ser ut så här.

IMG_3331.jpg
Skapa konto

Jag tar bort den horisontella brädan från väggen (=foder?) , kortar knutbrädan osv så bärlinan kan ligga dikt an mot betongen. Jag gissar att det bara är att borra & plugga och sen dra i fransk träskruv. Så långt har jag kontroll

Parallellt med huset, ca 5m bort, går en markmur i betong. Den går ner en knapp dm i marken

IMG_3332.jpg
Skapa konto

Kan jag dra andra bärlinan i muren?

Räcker det att gräva ut runt betongplattorna och lägga sten osv? Helst skulle jag bara vilja lägga ut ogräsduk och sen plattorna direkt på det... :rolleyes:

Denna altansektion ska sedan byggas ihop med en sektion som byggs delvis på befintlig stenläggning i anslutning till gräsmattan. Här gissar jag att jag blir tvungen att sätta plint åtminstone för yttersta bärlinan (ca 1-1,2m utanför yttersta stenarna). Stenläggningen ser ut så här

IMG_3337.jpg
Skapa konto

Innersta bärlinan ska sitta mot husgrunden. Kan ni bekräfta att det inte blir problem att sammanfoga de här två altansektionerna? Tanken är ju att de i princip inte ska flyta nånting nånstans. Jag hoppas ni ska säga att jag inte behöver plintar för sektion 2 utan det räcker med infästningen i husgrunden och stenläggningen... :cool:

Tack på förhand för er hjälp och ert tålamod

(Huset ligger i skåne förresten)

Någon?

Hej, hade lite svårt att hänga med. Men måste däcket sitta fast i huset? Det är ju låg bygghöjd, 2-3 cement plattor. Om du lägger alltihop på plattor i alla anliggningspunkter blir det ju enkelt att justera ev sättningar (du kilar upp glapp). Istället för plint gräver du ur 2 dec och lägger lite grus/stenkross samt en hög cement plattor. Det blir tillräckligt. Jag är själv förespråkare av plint. men arbetsmängden är stor. Markduk är att rekommendera, så slipper du ogräs.

Ledsen om jag är otydlig. Nej, den måste inte sitta i varken husgrunden eller markmuren men jag tänkte att den blir stabilare då. Å andra sidan låter det hyfsat smidigt att bara gräva ut för plattor och slippa risken att den sliter loss grejer pga frostsprängning...

Kan det vara ett alternativ att bara fästa den längs huset och låta resten vila på plattor?

Visst kan du fästa däcket i huset. Men med den låga bygghöjden tror jag inte det behövs. Den kommer att bli enormt tung när allt är ihopskruvat. Kommer inte röra sig någonstans. Så tänker jag iaf.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Låter rimligt. Men tror ändå jag kör på att fästa i huset enligt hängsle-och-livrem-principen. Dvs om inte nån lyckas övertala mig att det är fel/korkat... Jag är allergisk mot klena trädäck...

Bärlinan har jag tänkt ha i dimension: 45*170 (det blir perfekt höjd mot altandörren)

Reglarna har jag tänkt fästa med balkskor (som första bilden). Ska de också ha samma dimension eller kan jag köra på 45*145 .? Det blir mindre strul runt kullerstenen som ligger längs med huset med lägre. Å andra sidan blir det kanske på marginalen mindre stabilt?

Reglarna behöver vara ca 5,5m långa - har försökt hitta hur långa de är på brädgårdar men det verkar vara varierande standard. Jag vill ju gärna slippa skarva - nån som har tips om var jag kan hitta tillräckligt långa? eller ska jag räkna med att jag ska sätta en extra bärlina på mitten (det blir många balkskor...) ?

Jag tror nog det räcker att låta det däcket ligga fritt, dvs inte fastsatt i husgrund.
Med en bärlina till på mitten slipper du väga av plattor för varje golvbjälke, det sparar nog en del jobb.
Om du inte vill använda balkskor tror jag även det funkar utmärkt att istället dra fast golvbjälken med några skruvar genom bärlinan in i ändträt på bjälken, så gjorde vi när så var möjligt, och det har hållit bra ett år i alla fall... :-)
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html

Redigerat:
Med risk för att vara övertydlig. Det är alltså så här bärlinorna kommer se ut och det är bara de som jag behöver väga av och ha plattor under? (med reservation för att min skiss är ihopslängd på ett par minuter utan korrekta mått)

prel altan.jpg
Skapa konto

Blir det då ca 180cm mellan bärlinorna? Lite tveksamt om du klarar dig med 45x145 som spikreglaer, jag hade nog slängt in en bärlina till. De två bärdorna som fäster samman kortändorna på bärlinorna är egentligen inte nödvändiga det kommer inte vingla något ändå. Men de skadar ju inte och skapar en solid kant som hindrar skräp att komma in under.

så som jag hade tänkt i skissen skulle bärlinan i mitten ligga ca 280cm från de yttre bärlinorna. Jag ändrar mig gärna... Vilken dimension ska jag ha på reglarna tycker ni?

Skruva i reglarna i ändträ känns vanskligt-tror jag kommer satsa på balksko om ni inte tycker det är idiotiskt

Lathunden hade jag missat. Tack för tipset. Ska kolla närmare på den. Känns som att jag kör på 45*170 och får helt enkelt gräva lite extra.

Plattor -Byggmax 45*45 känns spontant billigt och bra. 1kubik makadam / 20plattor - har jag räknat rätt då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.