Jag är nybörjare men har försökt minska på okunskapen genom att läsa div trådar, kolla Byggmax instruktionsfilmer osv osv. Jag skulle behöva lite tips och synpunkter från panelen... :o

Jag har tänkt bygga ett trädäck på betongplattor. Latmasken vill göra så lite markarbete som möjligt. Typ så här

Tr_d_ck_p_betongplattor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena bärlinan har jag tänkt fästa i husgrunden. Det ser ut så här.

IMG_3331.jpg
Skapa konto

Jag tar bort den horisontella brädan från väggen (=foder?) , kortar knutbrädan osv så bärlinan kan ligga dikt an mot betongen. Jag gissar att det bara är att borra & plugga och sen dra i fransk träskruv. Så långt har jag kontroll

Parallellt med huset, ca 5m bort, går en markmur i betong. Den går ner en knapp dm i marken

IMG_3332.jpg
Skapa konto

Kan jag dra andra bärlinan i muren?

Räcker det att gräva ut runt betongplattorna och lägga sten osv? Helst skulle jag bara vilja lägga ut ogräsduk och sen plattorna direkt på det... :rolleyes:

Denna altansektion ska sedan byggas ihop med en sektion som byggs delvis på befintlig stenläggning i anslutning till gräsmattan. Här gissar jag att jag blir tvungen att sätta plint åtminstone för yttersta bärlinan (ca 1-1,2m utanför yttersta stenarna). Stenläggningen ser ut så här

IMG_3337.jpg
Skapa konto

Innersta bärlinan ska sitta mot husgrunden. Kan ni bekräfta att det inte blir problem att sammanfoga de här två altansektionerna? Tanken är ju att de i princip inte ska flyta nånting nånstans. Jag hoppas ni ska säga att jag inte behöver plintar för sektion 2 utan det räcker med infästningen i husgrunden och stenläggningen... :cool:

Tack på förhand för er hjälp och ert tålamod

(Huset ligger i skåne förresten)

Någon?