Första gången som jag beställde hemtransport av virke.
Jag har köpt vanligt grönt trallvirke och fick det levererat idag (en vecka senare än utlovat!)

Jag beställde totalt 59 brädor och jag har nu ikväll när jag gick igenom högen dömt ut 10 brädor!
Det som jag dömt ut dom på är att det är stora hål i några (kvisthål), det är bitar borta på ett hörn (jag gissar att ådringen släppt i änden på brädan vid tillverkning) och någon kändes det som det var mer kvist än inte kvist. På någon satt det även stora kvistar i kanten på brädan så det rent spontant känns som att hållfastheten på brädan inte är det den borde (jag provböjde lite vid det området och det knakade oroväckande mycket av bara det!)

Om jag åkt till brädgår´n och plockat själv hade jag aldrig tagit dessa!

Är det här nått man får/ska behöva acceptera och beräknat mer spill för?
Det stod ingenstans i beställningen eller på hemsidan att det vara 2:a handssortering

Det billigaste impregnerade kan vara riktigt dåligt, ofta får man kassera en del, helt normalt.

Jag kan förstå att det inte är högsta kvalité, men att kassera drygt 10 % tycker jag känns lite jobbigt faktiskt. Då blir det ju inte så billigt längre....

När jag beställt virke brukar jag lägga på 10-20 % beroende vad det är till och mängd, samt hur mycket kapning som måste göras. Det behövs sågas/anpassas och så kasseras lite också.
Om det behöver kapas kan man nyttja t.ex. trall som inte kan användas i hellängd, så blir det 10 % jag lägger undan så brukar minst 5 % bli använt i kortare och kapade längder.

Låter som att de plockat ihop skräpet som kasserats av andra och skickat det till dig för att slippa svinn. Har du ringt och beställt virket? Det lönar sig alltid att åka dit och se på virket innan man beställer, annars kan de pröva på en fuling.

17% spill innan man ens börjat bygga är inte ok. Reklamera så fort som möjligt.

Hände mig med en gång, men jag åkte tillbaka med ca 10 av 40 brädor. Var inga problem.

Håller nu på att beta av en stuv med ca 130 brädor. Verkar vara riktigt bra kvalitet, några enstaka hittils som varit lite dåliga på vissa ställen. Men ändå kunnat använda det mesta. Får hoppas att kvaliten håller i sig när jag kommer längre ner i stuven med...

MEn som sagt, åk tillbaka med det.

Absolut att du ska reklamera.
Några enstaka gånger har jag beställt hem virke från en brädgård som jag vet är bra och de gångerna har jag fått finare virke än vad jag hade plockat ut själv trots att jag är kräsen. En brädgård som försöker lämpa över skit när man beställer ska man inte vara kund hos så testa en annan leverantör i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.