Pergola ska byggas i blåshål. Stolpar ska fästas i smal rabatt. Hur löser man detta?

Har läst mig till att man antingen gräver ned ett fäste med vidhängande betongklump eller först sätter ner fästet och sedan gjuter betongen. Läste att hålen bör vara 80-100 cm o bottnas med grus.

Problemet: Stolparna ska fästas i en 1/2 m bred rabatt inklämd mellan en plattsättning och en stödmur. Jag vet bara inte hur man rent praktiskt går tillväga med att gräva 1 meter rakt ner på en plats som bara är 1/2 m bred. Kan man nöja sig med grundare hål? Eller finns det något fiffigt sätt att göra dessa hål utan åverkan på den nya stenläggningen?

Antingen gräver du med en kabelspade (lång smal) och lyfter upp jorden med en liten hink eller dylikt.
Annars kan du ju köra ner ett jordankare av lämplig längd. En pergola kanske inte kräver så mycket mer än ett jordankare kan jag tänka.

dsub skrev:
Antingen gräver du med en kabelspade (lång smal) och lyfter upp jorden med en liten hink eller dylikt.
Annars kan du ju köra ner ett jordankare av lämplig längd. En pergola kanske inte kräver så mycket mer än ett jordankare kan jag tänka.
Räcker det att bara borra ner jordankare? Bör de inte gjutas fast? Pergolan ska byggas ihop med en vedbod i ena änden, men stå fritt i andra änden. Vi vill ju inte att den börjar fladdra när det stormar! Och rabatten är ju mjuk, inte mycket till fäste för jordankaret....

Fästa i stödmuren då? Borra och fästa kanske är möjligt?

Jonatan79 skrev:
Fästa i stödmuren då? Borra och fästa kanske är möjligt?
Tyvärr, går inte, för då kommer taggbuskarna för nära tomtgränsen. Stolparna måste sitta så långt som möjligt bort från stödmuren.... Vet ej om det går att skruva fast stolparna i cementplattorna eller om pergolan vid storm kan dra med sig cementplattan...

Totte_S
Du kommer få svårt att få det stadigt utan någon form av diagonal eller vinkelrät förankring. Gräva gjupt ch gjuta på plats, helst med 2 iingjutna långa plattjärn som du fäster stolparna i. Inga såna där stoplskor som bara tar vertikal last, eller korta plintjärn. Jag har över 25 st pergolastolpar runt om i trädgården, och knepet är diagonalsträvor i så många riktningar som möjligt. Hade helst haft minst 50 cm långa plintjärn på varje stolpe.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.