Försökte lägga den här tråden i artikelkommentarer men det gick ej så det fick bli här.
På en fråga här på forumet om vilket virke frågeställaren ska använda till ett nytt staket så svarar träexperten på Byggahus.se Tomas Nilsson Själv skulle jag välja tryckimpregnerad furu, alternativt tryckimpregnerad gran mig veterligt så tryckimpregnerar man aldrig gran p.g.a. att granen stänger porerna när den dör så impregneringen tränger inte in i virket, så att trycka gran är ingen mening.

Har hört samma sak - att vätskan inte tränger in i gran ordentligt.

Det stämmer det går inte att tryckimpregnera gran. Den går inte att impregnera alls. Jag ställde en limträstolpe i förtunnad rå linolja under ett år. Oljan trängde bara in en halv mm, även i sågsnittet.

AndersS skrev:
Det stämmer nog inte riktigt detta att gran inte kan träskyddsbehandlas, jag vet att Bitus (Bergs) har metoder för det.
[länk]
Det där är ju samma sak som att måla på något, t.ex. färg. Det går fortfarande inte in i virket, men OK; träskyddsbehandling kan man ju kalla det i alla fall.

Processmetoden som jag uppfattat det är att man trycker medlen för att sedan efterfixeras.
Men har inte sett det på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.