Hej!
Håller på med en altan och har gjutit fast stolpskor på ett berg med Max 2 meters mellanrum ifrån varandra. Altanen är beräknad att bli runt 70-80 kvm. Vad bör jag köra för bärlinor samt reglar liggandes på över? Har ett problem med höjden att det inte får gå över 1.2 meter från mark till trall på lägsta punken då det annars krävs bygglov.
Marken sluttar en del från högsta till lägsta punken varav jag nu undrar vad jag kan använda för bärlina samt reglar för att smidigast komma undan bygget på höjden.
Håller på med en altan och har gjutit fast stolpskor på ett berg med Max 2 meters mellanrum ifrån varandra. Altanen är beräknad att bli runt 70-80 kvm. Vad bör jag köra för bärlinor samt reglar liggandes på över? Har ett problem med höjden att det inte får gå över 1.2 meter från mark till trall på lägsta punken då det annars krävs bygglov.
Marken sluttar en del från högsta till lägsta punken varav jag nu undrar vad jag kan använda för bärlina samt reglar för att smidigast komma undan bygget på höjden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Hur mycket maxhöjd kan du bygga på lägsta stället? Hur står dessa skor med 2m mellanrum?
Hållfasthet är inte så svårt att uppnå, det är mer hur mycket svikt du kan acceptera.
Hållfasthet är inte så svårt att uppnå, det är mer hur mycket svikt du kan acceptera.
På lägsta stället så tänker jag att jag fäster bärlinan i stolpen som står upp ut stolpskon, och sen kapar den. Sen får regeln ligga rätt på bärlinan. Den stolpen börjar ungefär 5cm från marken men jag vill fösta bärlinan i den så lågt som möjligt.
Skickar en bild på hur det ser ut. Till höger utanför bild är bergskanten som har lägst punkt.
Skickar en bild på hur det ser ut. Till höger utanför bild är bergskanten som har lägst punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Du kan sätta bjälkskor på bärlinan och fästa reglarna i dom, då blir reglarna i samma nivå som bärlinan. Sen där du har mer plats staplar du dom på varandra.
Klicka här för att svara