Köpte min första gasolgrill för några veckor sen, efter många år med brikettgrill.
Är nöjd, tycker det är otroligt smidigt. Men! Hur får man rejäl värme i den? Kommer upp i knapp 100 grader med locket stängt. Känns som att det borde gå att få den varmare? Maten blir ju klar, men det går inte speciellt fort och blir ju inte direkt nån yta. Körde ett par entrecoter igår. Två till tre minuter per sida brukade räcka gott och väl på brikettgrillen, på denna fick jag köra fem till sex minuter per sida och de hade inte fått nån direkt yta.
Grillen i fråga är en Landmann Avalon.
Kollar jag på brännarna så är det minimala små blåa lågor, är det korrekt eller ska de se ut på nåt annat vis?
Är nöjd, tycker det är otroligt smidigt. Men! Hur får man rejäl värme i den? Kommer upp i knapp 100 grader med locket stängt. Känns som att det borde gå att få den varmare? Maten blir ju klar, men det går inte speciellt fort och blir ju inte direkt nån yta. Körde ett par entrecoter igår. Två till tre minuter per sida brukade räcka gott och väl på brikettgrillen, på denna fick jag köra fem till sex minuter per sida och de hade inte fått nån direkt yta.
Grillen i fråga är en Landmann Avalon.
Kollar jag på brännarna så är det minimala små blåa lågor, är det korrekt eller ska de se ut på nåt annat vis?
Med en gasolgrill kan man inte kalla sig för grillmästare.
Vill man däremot kalla sig för "mäster-stekare" (dubbel bemärkelse!) så kan man med stolthet göra det med femtioelva andra 08: or från den kungliga Hufvudstaden.
Har man en gasolgrill så steker man sin mat utomhus.
En äkta grillning sker med kol/briketter.
Punkt
Och som en känd talare en gång sa i P3: Jag vilar min väska...
100 poäng utlovas om någon kan svara rätt på frågeställningen om talaren!
Vill man däremot kalla sig för "mäster-stekare" (dubbel bemärkelse!) så kan man med stolthet göra det med femtioelva andra 08: or från den kungliga Hufvudstaden.
Har man en gasolgrill så steker man sin mat utomhus.
En äkta grillning sker med kol/briketter.
Punkt
Och som en känd talare en gång sa i P3: Jag vilar min väska...
100 poäng utlovas om någon kan svara rätt på frågeställningen om talaren!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag har en billig grill från Landmann (runt 2000-3000kr) betalade jag för några år sen. Drar jag igång alla brännare och stänger locket så har jag 200 grader på några minuter och får den köra på så hamnar jag på över 300, närmre 350, så något är riktigt galet.
Antingen är grillen trasig eller också får du inte fram gasol. Det kan väl bero på gasflaskan, regulatorn, läckage, klämd slang eller något annat.
Antingen är grillen trasig eller också får du inte fram gasol. Det kan väl bero på gasflaskan, regulatorn, läckage, klämd slang eller något annat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Regulatorn är i princip alltid på 29-30 mbar. Bätttre att byta regulatorn till en med högre flöde. Det gjorde jag på min Weber Q220 och fick upp värmen från max 250° till 300-350°. Tillverkarna verkar ha stor säkerhetsmarginal, för jag såg inga problem att höja tempen i den omfattningen.