Hej, håller på för fullt att bygga en 45kvm altan där det ska finnas matplats och en pool.
Över matplatsen är det tänkt att vara 10mm kanalplast-tak men vet inte hur jag ska lösa tak över poolen. Vill ju inte skymma kvällssolen (som kommer från röd pils riktning). Samtidigt vill jag kunna bada när det regnar och ha känslan av att inte ha tak när man badar och det inte regnar.
Finns det något typ/tak man kan ta bort vid behov som är hållbart i längden?
Segeltyg att skapa någon slags fästanordning ovanpå bjälkarna för?
Behöver inte ligga där om man inte badar eller vintertid osv.
Behöver således inte klara vikt från snö.
Alla tips är bra tips
Över matplatsen är det tänkt att vara 10mm kanalplast-tak men vet inte hur jag ska lösa tak över poolen. Vill ju inte skymma kvällssolen (som kommer från röd pils riktning). Samtidigt vill jag kunna bada när det regnar och ha känslan av att inte ha tak när man badar och det inte regnar.
Finns det något typ/tak man kan ta bort vid behov som är hållbart i längden?
Segeltyg att skapa någon slags fästanordning ovanpå bjälkarna för?
Behöver inte ligga där om man inte badar eller vintertid osv.
Behöver således inte klara vikt från snö.
Alla tips är bra tips
Ett segeltyg på vajer är väl nästan det enklaste. Du skulle väl kunna sätta tyg på sidorna med om det blåser. Men för taket göra något sådant här http://gds.se/altan/altantak/lackert-tak-av-segelduk-over-uteplatsen
Eller en grov rundstav ( stock eller liknade 100 mm som du har segelduken rullad på )
ett snöre ett par varv runt , dra i det rullen snurrar , kan behövas ett par pinnar till i takdelen
för att inte hängs ned för mycket , en del restauranger har så , kanske finns någon i närheten hos dig att titta på hur det ser ut , på vintern lägger du upp flera bräder tätt och rullar ut , och
har något att dra för på sidorna , vips har du inomhuspool
ett snöre ett par varv runt , dra i det rullen snurrar , kan behövas ett par pinnar till i takdelen
för att inte hängs ned för mycket , en del restauranger har så , kanske finns någon i närheten hos dig att titta på hur det ser ut , på vintern lägger du upp flera bräder tätt och rullar ut , och
har något att dra för på sidorna , vips har du inomhuspool
Klicka här för att svara