14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Håller på att planera inför uteplats på altanen med glastak. Vg se illustration. Själva glaset består av 6 st skivor med dimensionerna 1300 x 2600 med en vikt på ca 85 kg styck.

Vill att den skall vara så diskret som möjligt och vill helst inte ha någon främre bärlina. Själva takreglar och stolpar skall vara av limträ.

Vilka dimensioner bör stolpar och takreglar ha. 56x225? eller kan det räcka med 42x180?

Istället för bärlina har jag tänkt att fästa varje takregel med en inåtvänd balksko i varje stolpe. Är en sån infästning tillräckligt stark tro?

Tackar!

Mitt hus: Först sattes genomskinlig kanalplast dvs helt klart igenomskinligt. Det blev snyggt men ganska snart kom smuts in i kanalerna (alltför låg lutning?). Så byttes dessa till klarglas. Det blev också snyggt ... men spräcktes i tidigt skede då konstruktionen tydligen rörde på sig och glasen borde ha legat på några mjuka gummilister. Jag ser på din ritning att lutningen är väldigt liten. Det är en fördel att ha större lutning. Smutsen fastnar! För att inte tala om smutsen på undersidan!!! Jobbigt att hålla rent och undersidan måste tvättas flera gånger årligen. Det kan väl bero på var huset ligger - mitt är i söderläge.

Jag kommer - troligen - lägga papptak (samma som huset) då jag tröttnat på rengöringen.

Tillägg: snåla inte på djupet; vitsen är väl att det inte ska regna på ev möbler iom att du också lägger taket så högt upp. 2600 låter lite. Jag har knappt 3000 och det kunde varit mer.

Redigerat:
  • Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
3,4m2/glas .. 85kg = 10mm härdat alternativt 55.2 laminerat(värmeförstärkt glas)? Stämmer det?
Finns speciella lister för att fästa detta. Gällande hållfastheten så kan du gå ner betydligt i dimension om du använder stål. Sen så rör det sig mycket mindre..

Med vänlig hälsning, fremax

Det stämmer bra. Tanken är att använda härdat laminerat glas med tjockleken 10 mm. Dessa kommer fästas med aluminiumprofiler med gummilister.

MVH Erik

F
Snyggt! Jag ville ha så där men det blev plast. Inte lika dyrt :-). Finns säkert något du kan behandla glasen med för att få dem mer motståndskraftiga mot smuts, ungefär som med bilrutor.

Edit: gör altantaket djupare som andra redan föreslagit. Du vill inte springa ut och flytta utemöbler vid första sidvindsregn

Redigerat:
  • Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Hej!

Får man fråga vilket program ni använder för att rendera den bilden och vad för program ni ritat huset i?

Vad gäller glaset så kan man ibland hitta billiga glas-kassetter av härdat, laminerat glas på blocket.
Vet inte hur säkert det är att använda dessa liggande med tanke på snö, etc. men det kanske är ett alternativ som tar dig dit du vill utan att ruinera dig själv.

För övrigt är glas i Kina väldigt billigt jämfört med i Sverige, dyr frakt men det kan gå ihop ändå...

Med vänlig hälsning
Richard

• Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Jag har använt Modo både för modellering och rendering!

Med vänlig hälsning, Erik

Du kommer behöva sätta snörasskydd på huset om du inte har det idag.

• Gilla
erikfrankster och 2 till
  • Laddar…
Regelkonstruktionens övre knutpunkter, där stolpar möter takreglar, måste stabiliseras med diagonaler, helst i takets plan, annars blir det för stora spänningar i glaset. Stolparna skall helst ha kvadratiskt tvärsnitt för att reducera knäckningsrisken. Limträ är överdimensionering med den begränsade spännvidden. Tänk igenom hur takreglarna kan möta stolparna på ett snyggt sätt. Använd halvning i stället för balkskor, det senare blir inte snyggt.

• Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Efter diskussion med en svetsare jag känner kommer jag förmodligen använda aluminiumprofiler med kvadratiskt snitt som "kortlingar" för att ge stöd åt glasskivorna. Hur menar du med halving istället för balkskor?

Med halvning menas att man skär ut lika mycket ur varje stycke som skall fogas samman så att bitarna hamnar mitt för varandra. Om takregel och stolpe har olika tjocklek får man göra ett mellanting. Det skall se ut som om det var "svetsat" och se snyggt ut.

• Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Ok, tack för tipset. Har du något bildexempel på detta? MVH Erik

f029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en sån här ni menar? Blir det inte halva hållfastheten på en sån här?

MVH Erik

Ja, det är rätt! Bilden visar halvning som sammanfogningsteknik. Nej, det blir inte halva hållfastheten! Två skäl till det: 1) En takbjälke som i det här fallet vilar dels på en stolpe dels är infäst i husväggen och som är utsatt för en jämn belastning, har sin största påkänning (vridmoment) mitt på sträckan. Ändpunkterna är momentlösa. 2) En bjälkes motståndskraft mot nedböjning påverkas främst av dess konstruktionshöjd, inte dess bredd. Skarven skall självklart utföras som ett riktigt förband med tillräckligt många och tillräckligt kraftiga skruvar. Tänk också på att ett glastak inte med automatik blir tätt. Kolla på t.ex. Willab Gardens hemsida. De har bra system med alu profiler för glastak till ganska bra priser.

Tack för utförligt svar och bra förklaring! Det blir onekligen mycket snyggare med halvingar än balskor så det kommer jag defenitivt satsa på. Vad säger du om infästningen mot den inre bärlinan, där kommer man väl inte från balkskor? Du skrev tidigare att limträ är överdimensionerat för den begränsade räckvidden menar du att det räcker med vanliga träreglar? Hade isåfall nog ändå velat använda limträ för att kunna gå ner i dimensioner och få ett luftigare utseende..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.