Hej!
Vi har i sommar byggt en altan och tänker fortsätta med att glasa in en del av den. Inglasningen kommer endast delvis att ansluta mot väggen och jag har lite funderingar hur man får den tillräckligt stabil vad gäller sidokrafter från vinden. Tar tacksamt emot synpunkter och förslag. Har så gott jag kan gjort några skisser i SketchUp. Anledningen att vi bygger så här är att vi då får sjöutsikt och samtidigt sol längre tid av dagen än om vi byggt på gaveln. Framsidan vetter mot söder.
Vi har i sommar byggt en altan och tänker fortsätta med att glasa in en del av den. Inglasningen kommer endast delvis att ansluta mot väggen och jag har lite funderingar hur man får den tillräckligt stabil vad gäller sidokrafter från vinden. Tar tacksamt emot synpunkter och förslag. Har så gott jag kan gjort några skisser i SketchUp. Anledningen att vi bygger så här är att vi då får sjöutsikt och samtidigt sol längre tid av dagen än om vi byggt på gaveln. Framsidan vetter mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite son info
Det är väl inget fel att få mera sol , det som avgör är hur mycket snölast du får på dina breddgrader , taket har ingen stor lutning och kan få en hel del på sig , och måste tas hänsyn till den delen kommer säkert fram här , jag är lite utanför de beräkningarna
Det är väl inget fel att få mera sol , det som avgör är hur mycket snölast du får på dina breddgrader , taket har ingen stor lutning och kan få en hel del på sig , och måste tas hänsyn till den delen kommer säkert fram här , jag är lite utanför de beräkningarna
Ska du bara ha fönsterpartier i tre utav väggarna, så hjälper ju under- och överliggande panelpartier till att stadga konstruktionen i sidled. Sedan kan man ju alltid komplettera med extra snedsträvor som Joh_80 redan beskrivit.
Jag har fundera just hur mycket glasrutorna kan ta upp. Vi vill ha öppningsbara rutor dels vid ingången från altanen och på ytterligare en sida. Det innebär två sidor där rutorna kan skruvas fast. Där måste man väl dela av vägen med stående reglar så rutorna blir lämpligt stora.Jante skrev:
Vi har i nuläget tänkt oss glas i alla fyra väggar och öppningsbara på två väggar. Snedsträvor i panelpartierna är inberäknat.GoForIt skrev:
Jag antar att det genomtänkta infästningar mellan stolpar och takreglar av rejäla dimensioner ger ett visst tillskott till stabilteten. Stolpar tänker jag göra av tre delar. En 45x90 i mitten med en bredare regel på varje sida. Då kan jag klämma fast takåsarnas bärlina i den.
Hur mycket bidrar skivverkan från taket mot sidokrafter? Vi tänker oss i nuläget plåttak.
/Mats
Klicka här för att svara