Bygga pergola. Tips

5k läst  11 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Har börjat gå i tankar om att bygga en pergola och beslutat mig för en rak konstruktion i 95*95 stolpar hela vägen. Men jag får inte till det i huvudet hur jag löser infästningarna i vinklarna

Tittar man på bilden så har dom en balksko som är gradad 90g åt 3 håll. Enkelt då man bara kör i stolpe och skruvar. Men jag hittar inga. Har någon nått annat tips på hur man löser det annars.

Känns ju enkelt men jag får inte till det i skallen =)

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Har en "design-butik" på samma gata, tror de säljer såna, men de kan vara specialbeställda till dem.

Enklast är väl annars vinkeljärn.
    Jag hade nog försökt fåtill en osynlig sammanfogning.

3. Lexington
    Medlem Nivå 10
    Redigerat 30 maj 13:28
  4. H
    Medlem Nivå 6
    Borra in en ~30 mm rundstav i änden av den liggande, med motsvarande grunt hål i stolpen.
    Sen två slanka skruvar som drar ihop den stående med den liggande.
    Rundstaven tar lasten i vertikal riktning och skruven ser till att det håller ihop och att den liggande inte snurrar.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Så hör löste jag det:)

hörn pergola.jpg
    pergola.JPG
    pergola in.jpg

6. H
    Medlem Nivå 1
    Klabbarparn gillar
  7. T
    Medlem · Nivå 8
    Bra tråd då jag själv sitter och funderar hur jag ska bygga.. Så det är bra med inspiration.
    Bauhous beslagen ser bra ut men väl att notera är att dom är för 90x90... inte vanliga 95x95.
    Så antingen limträ eller "filabort" 2.5mm på alla sidor...
    Nog dags för att köpa den där handöverfräsen :wow:

8. C
    Medlem · Nivå 9
    Av en slump råkar Bauhaus även ha 90x90 stolpar passande dessa beslag! Både träfärgade och vitmålade... 😎 Endast 3ggr dyrare än på Beijers!

Helt ärligt är det ju inte direkt snyggt med dessa beslag även om det såklart är en snabb och enkel lösning. Målar man över dom kanske det funkar dock....

Annars hade jag nog satsat på att jacka ur en 95x95 stolpe.

Typ en hörnstolpe där du sågar bort en L form (sett ovanifrån) sedan lägger du reglarna ovanpå. Dessa skruvas sedan in i 95 stolpen.

Som lök på laxen så slipper du dessutom betala 1000kr för fyra stycken fula beslag! 😄👍🏻

Redigerat 31 maj 07:33
    thomas33 gillar
  9. H
    Medlem Nivå 1
    Jag vill ha konstruktionen som på bilden med fyrkantstolpe hela vägen utan att bryta konstruktionen.
    På bilden har dom nog använt bauhaus beslagen och målat dem vita. Får nog bli så. Känns mest stabilt
    annars får man såga ur L i de bägge liggande stolparna, sammanfoga med lim och lägga ihop dem . lägga dom ovanpå den stående stolpen och skråskruva.
    IMG_0051.JPG

10. D
    Medlem Nivå 7
    Jag hade gerat överliggarna i 45 grader borrat in en rundstav i båda i ändträden. Sedan skruvat uppifrån i förborrade hål ner i den stående stolpen. Inga synliga skruv förutom uppifrån.

11. H
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Problemet är löst då jag hittade vinkelbeslag på en affär för 199:- styck. =)

12. Maria B
    Inredare Nivå 5
    Använd PLUS-beslag. Jag ville också ha allt i nivå och PLUS-beslagen funkade för mig. Jag har lagt upp bild på min pergola, titta gärna!

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: