Hej

Jag har byggt flera olika altaner under åren och har alltid byggt med plintar i mark, som jag sedan fast en bärlina i, och sedan lagt reglar på tvärs på önskvärt cc mått och sedan trallen på det.

Nu såg jag programmet bygglov där de byggde en stor altan till en familj. Det var en rejält stor altan som dessutom hade 145*45 som golv (tungt!!). De byggde ramen först, med reglar och kottlingar och sedan lyftes allt på plats. Ramen fästes i väggen, men sedan verkade det som de enbart satte lite "random" stolpar som möttes mot en marksten som stod vertikalt. Jag hade köpt lösningen om man grävt några hål och satt ner stolpar på 2-3 m avtånd, gjutit fast stolpar och sedan kompletterar med några reglar som står stumt mot mark, mest for att slippa "gung".

Jag kanske är för övermabitiös, när det gäller underrede, men med tanke på vikt av altan plus tanken att man kanske skall ha 15-20 gäster som belastar så kändes bygglovs lösning lite klen. Jag är medveten om att det är TV och det kanske saknas detaljer, men jag är nyfiken på om detta är ett brukligt sätt att bygga min nästa altan?

Rent hållfasthetsmässigt spelar det ingen roll om 'benen' fortsätter ner i marken eller står på en stenplatta. Dock kan man ju fundera på hur det blir vid nästa tjäle?

Vet inte hur tätt de satte det med stolpar men sitter de bara tillräcklig tätt så bör det inte vara några problem att få det att hålla för tyngden. Dock får man vara beredd på att det blir en del sättningar/rörelser i en sån konstruktion, speciellt om det är helt nya markstenar som lagts ut. Därför hade jag inte valt att förankra altanen mot husväggen i en sådan konstruktion utan istället ha den helt fristående för att undvika brytningar.

Så har jag på en liten altan på min baksida. 5*8 m altan, ca 40 cm hög byggd över en gammal uteplats med samma mått och 40 år gamla stora sjöstensplattor över hela ytan. Massvis med stöd överallt och plattor som satt sig på plats sedan länge. Jag valde att ha den helt fristående utan förankring mot huskroppen. Om det håller över tid återstår att se. Den byggdes i somras så vi har inte sett den första tjällossningen ännu

man kanske kan kombinera deras teknik med plintar,dvs att man bygger ramverket, satter upp och vager av på ett ungefar. Sen graver man hål for att gjuta plintar och satter dem på ca 2m astånd. Jag har alltid gjort på andra sattet men blev nyfiken nar jag såg programmet. Håller dock med om att man bor ha något mer an bara ett stod mot en marksten med tanke på tjale och annat.

Inga problem att göra som dom gjorde i programmet om man isolerar under plattorna.
Har byggt flera altaner på så sätt och har aldrig haft några problem med tjäle eller sättningar.

I programmet isolerade dom inget vad jag kunde se. Snarare tvärtom, dom byggde på stenar direkt på marken för att slippa gräva eftersom det är en gammal industritomt och dom var rädda för föroreningar (?).

Ok, som om jag skall bygga en altan på 7*9 m, med tekniken att bygga ramen på mark och sendan palla upp den och fasta reglar - skall man då dela upp det i mindre sektioner? Skall man satsa på att gora langre sektioner typ 3,5*7m *2 eller kanske i fyra delar som sedan tvingas ihop?

Vad menas med isolera under? skall det inte hellre gravas ur lite och laggas dranerande material som singel och sedan en platta som moter stolpen?

Jag har kört isolerplatta, singel, sand, platta/marksten. Rätt eller fel, ingen aning. Men det fungerar bra.

Spelar nog ingen större roll hur du gör. Jag ska bygga något liknande i sommar och bygger allt tillsammans.

Kanske gor en "kombo"och sätter en lodad bärlina närmast huset så altanen flyter och inte är fäst i huset, sen bygger jag ramverket och monterar som i programmet. Kanske kompletterar med någon plint, samt lite extra där jag skall sätta några stolpar i ena kortänden for att bygga ett insynsskydd/plank, samt ev en pergola.
Blir nog bra det här...

• Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.