Hur ska jag bygga min altan?

505 läst  11 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Jag planerar att dra igång med ett altanbygge vid vårt fritidshus till våren, men har några frågor jag hoppas kunna få lite svar på här :)

Se skiss på hus (blått) och altan (beige) nedan, huset ligger i näst intill rak nord/sydlig riktning och jag vill bygga en altan runt husets framsida. På den östra sidan tänkte jag ha ett litet runt bort och kanske någon solstol, på den västa sidan vill jag ha plats för ett ordentligt middagsbord (med plats för upp emot 12-16 personer vid tex midsommar och fest.

1) Räcker det med 3m bredd (och 6m längd) på den västra sidan eller bör jag bredda altanen så att den blir bredare? I så fall hur bred bör den vara för att få plats med bord och utrymme att gå runt bordet? Tror ni det kommer se konstigt ut om den inte är symetrisk, dvs sticker ut utanför huset på den sidan?

2) Något tips på vilken riktning trallen bör vara i förhållande till huset? Eller bör jag se till att bara lägga reglar/bärlinor åt det håll det är enklast att få det stabilt? Spelar det någon roll? (tänkte bygga med cc60 och 45-195 reglar samt 28-145 trall.

3) Var/hur tätt rekommenderar ni att jag sätter plintar?

upload_2018-1-15_10-7-36.png

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Kommer det att vara räcke på altanen? Isåfall låter 3 meter smalt. Om det inte är räcke utan ansluter direkt till gräsmatta kan man ju gå runt på gräsmattan.

3. P
    Medlem Nivå 3
    Altanen kommer ligga ca 20-50cm över gräsmattans nivå, så jag tänker att det ska vara ett räcke runt så att man inte råkar kliva fel (och för barn).

Jag har reviderat mitt förslag lite och lagt in plintar + staket på skissen nedan.

upload_2018-1-15_10-55-30.png

Anna_H gillar
  4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det såg ut som en vettig revidering.
    Trallen hade jag lagt i altanens längdriktning, i tre fack med avdelare.

5. P
    Medlem Nivå 3
    Du menar alltså med ”generalskarv” och en avdelande bräda istället för förskjutna skarvar?

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Exakt. Inga skarvar kortsida/kortsida.

7. P
    Medlem Nivå 3
    Ok, främst av estetiska skäl eller finns det någon praktisk vinning?

Något förslag på var skarvarna bör vara, i liv med utbyggnaden på huset? Dvs att varje fack blir 4,5m / 4m / 3m?

8. T
    Medlem Nivå 10
    Håller med både Anna och Obelix, men jag hade nog breddat åt båda håll, bara för att tillfredsställa mitt symmetriska sinne. :D Jag hade dragit ut en bräda i liv med utbyggnadens båda sidor som "skarv".

9. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Vinningen är ju att slippa skruva för långt ut i ändträ.
    Facken som du beskriver, med bräda i liv med utbyggnaden som ToRy redan är inne på.

Pasjostrom gillar
  10. P
    Medlem Nivå 3
    På den östra sidan har jag en syrenberså, så jag kan inte bredda altanen så mycket åt det hållet utan att det blir lite konstigt (kanske max 50cm), altanen skulle i så fall täcka den naturliga ingången k bersån. Så antingen breddar jag max 50cm på båda sidor för att få det symmetriskt eller så breddar jag bara 1-2m på västra sidan och får leva i en sned och osymetrisk värld resten av livet

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Tror inte det är någon fara. Hade det varit högre så hade jag rekommenderat dig att utöka asymmetrin och göra den större delen i markplan och den mindre delen i höjd med golvet inne. Men med 20-50 cm höjd är det ingen risk att altanen ser ut som en stor låda.

Pasjostrom gillar
  12. P
    Medlem Nivå 3
    Det är precis det jag vill undvika, därför har jag också ett trappsteg vid dörren, för att komma ner ca 20cm från innenivån. Då kommer altanen inte ”skymma” huset och man blockerar inte utsikten från fönstren lika mycket.

Anna_H gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: