KnockOnWood
KnockOnWood: Jag tycker att det bör gå alldeles utmärkt. För du skruvar ju ihop båda 45mm reglarna, och skruvar dem både i bärlinan och golvbjälken/kantregeln. Det borde bli väldigt stabilt!
1 svar · 2,3k läst
·
maah
maah: Tack för tipsen! Det blir kanalplast istället. Jag kommer dock göra om taket en del så det kommer högre upp. För det kommer jag behöva ta bort hängrännan under husets tak och även byta stolparna. Vi håller just nu på att förbereda en anmälan för attefallstillbyggnad vilket är det som krävs efter att ha frågat en bygglovshandläggare.
7 svar · 3,6k läst
·
P
Pollyester: Du undrade över Willab - vi fick en katalog här om veckan och deras enklaste inglasning (sommar) kostade som Byggmax och Skånska Byggvarors enklaste glaspartier när jag gjorde en snabb koll. Fördelen med Willab var att det gick att få längre glaspartier med 4 dörrar, vi har en lång altan. Kvalitetsmässigt har jag ingen erfarenhet av något av tillverkarna. Till förra husets altan
4 svar · 1,9k läst
E
eal: Har precis haft samma problem (förutof att all klinkers redan var borta. Jag drog på rejält med kallasfalt på betongen och reglage sedan upp för trädäcket. Reglarna vägdes av på pallbrickor och drogs fast med expander/plåtvinklar. Sedan fäste jag upp takplåt mellan reglarna med maximalt fall mot garageporten och en hängränna. Plåtarna tar inte allt vatten men tillräckligt för att
1 svar · 1,3k läst
Eric Öbo
Eric Öbo: [citat] Bordet är från Brio i Osby. Tidigt 1970-tal. Värde nyrenoverat omkring en tusenlapp. Orenoverat eller ombyggt/förstört (som ditt) kanske 300/400 kronor.
20 svar · 5,3k läst
·
G
Guson: Det låter som din altan är i princip lufttät, då är det också lätt att värma. Mitt tips är 2 kW värmefläkt, kostar en hundring eller två. Nackdelar: golvet kan kännas kallt att gå på, fläkten kan bullra, risk för drag (från fläkten). Fördelar: pris, snabb uppvärmning.
4 svar · 6,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Pröva med att sätta dit ett nät, t.ex. mantågsnät. Dvs sådant man använder på segelbåtar för att inte barn, hundar och termosar skall åka i sjön när båten kränger: https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/mantagsnat/mantagsnat-50mm-fp10m Det finns annars i alla båttillbehörsbutiker.
12 svar · 12,3k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Verkar så!
7 svar · 8,7k läst
·
V
vvalle: Byggde själv min altan som är på 60 m2. Materialet gick på ca 25000 kr men då med altanbelysning och ett insynsskydd på 3 m. Tidsåtgången för mig har jag ingen riktig koll på. Men runt 60000 hade jag gissat på.
4 svar · 14,8k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Tydligen läser Willab Garden också byggahus.se Jag tycker att dom bör byta ut partiet, särskilt då det var felmonterat från början med avdragna skruvar som saknades. Skadade och vikna borstband vid montering. Det finns bara ett sätt! "Gör om och gör rätt" !!
33 svar · 13,8k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: [citat] Det är precis det jag vill undvika, därför har jag också ett trappsteg vid dörren, för att komma ner ca 20cm från innenivån. Då kommer altanen inte ”skymma” huset och man blockerar inte utsikten från fönstren lika mycket.
11 svar · 2,3k läst
·
H
hemljuvahem86: [citat] Vi ska lägga samma parkettgolv 13 mm som vi har i resten av huset hade vi tänkt oss, med endast ett skjutparti mellan den varma delen av huset och uterummet.
8 svar · 19,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Du kan ringa och fråga vilken sorts sten som tål att ligga ute. Frågan är fri. Du måste inte köpa nåt bara för det. Så dyra grejor så det är inget man köper på impuls ändå
3 svar · 4,5k läst
T
tobbbias: Haha, ja, nu såg jag. Nu får jag ihop det:) tack. Suttit och stirrat på det där och fick inte igop det men såg ju inte att L-måtten var olika. Nu kan jag sova lite lättare i natt också. Tack!
6 svar · 11,7k läst
·
K
Kane: Prova att rita med steghöjd 17 cm och en "avsats" vid halva höjden.
1 svar · 1,4k läst
·
A
andersmc: Man brukar rekommendera att allt trä under ett plasttak ska målas vitt. Detta för att bättre stå emot värmen. Det kan bli väldigt varmt direkt under plasten.
5 svar · 4,6k läst
E
elmont: Får man inte ur skruven kan det ibland gå lättare att dra den ner genom brädan och in i regeln under
12 svar · 4,5k läst
A
Arne999: Ok d stog inte i min anvisning så det va inget ja tänkte på förrän efteråt. Nu får ja ju lösa det på annat sätt...
14 svar · 3,0k läst
·
A
Arne999: Ja kapa bara ena sidan tillslut iaf...
4 svar · 9,1k läst
·
jac
jac: Helt ok, inget illa menat och välkommen som sagt. Det är tyvärr inte ovanligt med företag som letar upp gamla trådar och försöker göra reklam för sina produkter. Men så länge du inte representerar någon som säljer produkten så är alla tips självklart välkomna.
16 svar · 14,5k läst
T
Troberg: Vi byggde en på strax över 120 kvadrat i somras, ungefär samma komplexitet som din (kanske aningen mer pill på grund av stolpar och sluttande mark), med samma däck och 220 mm reglar, på skruvplintar. Vi rev själv den gamla. Rostfri skruv (A4). Vår nota hamnade på ungefär 73 kkr, arbete och allt, med kvitto på allt material (Byggmax, med lite skruvplintar från Jula för att det tog
113 svar · 57,5k läst
·
A
Arne999: ok en tätningslist på balken menar du efter att taket är satt? Det är 6 graders lutning
11 svar · 4,0k läst
·
L
Liteavvarje: Samma har varit uppe tidigare , kanske du kan få något uppslag av denna tråd det är lite att läsa men blev bra för TS som tog upp det www.byggahus.se/forum/threads/takbekymmer-plat-pannor.303931/
1 svar · 5,3k läst
·
O
oskar_s: När jag byggde sommarstuga och markkillarna ändå grävde bort för grunden fick de ta matjorden där altanen skulle stå också av bara farten. Merkostnaden blev i princip bara materialet (bärlager och grus). Vi behöve iof dessutom matjord att fylla med på tomten i övrigt
4 svar · 2,0k läst
cust3000
cust3000: Märkligt att de inte la altanen pararellt med huset och kompensera med liten vinkel på ändkapningen på trallen mot poolen (eller frisen) och frisat ut hela djupet på altanen. Och fortsatt in ett par trallrader längst ner till vänster för att kompensera så att hela poolen täcks med pararella brädor. Jag menar, de borde ju ha sett felet på uppreglingen...
72 svar · 38,3k läst
·
L
Liteavvarje: Om du lägger ut en plast , ska du först se till att det blir lite uppförsbacken mot huset och ytterkant altan , har hjälpt frugan att sträcka lakan , ni tar i hörnen och håller upp , då blir det mage neråt och öppet på kortändarna , och ena kortändan ska helst vara på lågsidan , allt vatten kommer att rinn åt ett håll , då gäller det att hitta en stor plast eller göra något
5 svar · 2,9k läst
L
Liteavvarje: En luft/luft VP är en lösning , många som har det , 25 m2 är inte stort men mycket glas som kyler av . för att inte blöt på fönstren ( fiskaffärsfönster ) så får det inte vara för varmt eller mycket värme så det torkar upp .
1 svar · 1,8k läst
N
N.A.F.N_82: [citat] Värt att nämna är att proglas är billiga och på papper ser allt bra ut men de är i regel försenade med sina leveranser. Om du inte får det skrivet i kontraktet att de skall leverera innan ett specifikt slut datum är du körd.
15 svar · 3,4k läst
·
L
Lenza: Varför ska det alltid tryckas dit stolpfästen så fort trästaket ska byggas? Det blir sällan stadigt med tanke på ett centrerat armeringsjärn. Vindlaster, att någon lutar sig mot staketet bör beaktas. Det bästa i detta läge vore väl ändå att gjuta in rejäla plintjärn det finns ju bra grejer t.ex https://www.stangselbutiken.se/sv/detaljer-och-tillbehoer-Traestaket/plintjaern.php
14 svar · 6,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ja, spontant lät det ju högt men sedan vet vi ju inta alla förutsättningar.. Ta in fler offerter!
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.