Golvet tänkte jag bygga på plint. Hade tänkt 2 rader med plintar med 4 plintar i varje rad. För att spara höjd tänkte jag bygga en ram av 220*45 samt en mittbalk över den första plintraden och sedan fästa golvreglar med balkskor cc600, 45*170. Plintarna kommer gjutas mot berg så det kommer inte kunna sätta sig en millimeter. Vet inte än om jag kommer ha trallgolv eller spånskiva men vill dimensionera för trall så är jag safe. Avståndet till mark kommer bli väldigt litet. Kommer detta bli tillräckligt hållbart så det kommer funka med skjutdörrarna? Dörrarna hamnar mitt över ramvirket.

Ber om ursäkt för ett sent svar. Ett barnbarn hade stängt av mitt mailprogram så jag finga påminnelser från Byggahus. Vad blir spännvidden för 45x220 respektive 45x170? Jag är inte säker på att jag förstod beskrivningen.

J justusandersson skrev:
Ber om ursäkt för ett sent svar. Ett barnbarn hade stängt av mitt mailprogram så jag finga påminnelser från Byggahus. Vad blir spännvidden för 45x220 respektive 45x170? Jag är inte säker på att jag förstod beskrivningen.
Ingen fara! Trodde du hade tröttnat på mina frågor:) De röda prickarna är plintar och de svarta strecken är 45x220. Det som inte är utritat är golvbjälkar 45x170 som kommer läggas lodrätt i bilden.Spännvidden för golvbjälkarna blir 1,95m. Schematisk ritning av byggnadsram med måttangivelser, röda markeringar för plintar och svarta linjer för balkar.

Det är lugnt med båda dimensionerna. Du har bra marginaler.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.