Vi (läs jag ) ska renovera altanen i vårt relativt nyköpta hus. Detta är något jag aldrig har gjort förut men har löst, frågat och läst mer om tillvägagångssättet. Har även många i vänskapskretsen med kunskapen om hur man gör etc.
Dock så undrar jag om hur jag får jorden/sanden att stanna kvar under altanen, då den är högre upp än gräsmattan? Det ska grävs ur lite och fyllas upp med singel för att sedan lägga plattor som reglerna ska vila på.
Golvet och taken sitter inte ihop, och finns det då en risk att taket rasar om sanden/jorden glider iväg med? Om plintarna blir mer synliga?
Tips på att behålla sanden? Bygga en kjol runt om? Mura? Tänk gärna ”plånbok modell ekonomisk”. Typ..

• En altan vid ett hus med höjdskillnad till gräsmattan, grus och vårblommor i förgrunden, behov av stabilisering för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta stavfelen! Mobilen ville gärna flika in med egna stavelser märkte jag.

Du behöver ha en slänt med en viss lutning. Ju finare sand, desto flackare lutning behöver du. Har du inte möjlighet till en flackare slänt går det även bra att sätta en stödmur, men det är nog dyrare.

Lägg lite grövre singel, 0-32 eller 0-16 kanske (med markduk under) och sen en slänt på max 30 grader så klarar du dig nog ok. Någon annan kan säkert ge bättre svar på dimensioner och vilken släntlutning de klarar.

Kan du fylla upp med jord mot gruset går det förstås lika bra som att slänta av. Även då bör du ha markduk mellan jord och grus.

Kanon! Tack för svaret.
Då slänger vi ev på med lite jord och fixerar slänten, om jag har förstått det rätt.
Känns som att sanden vid den vänstra plinten vill glida iväg. Därav funderingarna.
Kanske får överväga en stödmur ändå.

Kan man använda tryckimpad virke som NTR-AB direkt på plattorna med syllpapp emellan som reglarna ska ligga på? Eller räknas det som kontakt med marken, och bör då använda NTR-A istället?

Det kommer funka i många många år..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.