K
Kilisjohn: Ska bygga uterum nu i vår och hittat partier jag vill köpa på Willab. De har 20% till 2april. Men misstänker att ny kampanj kan ta vid då. Känns som de jämt har kampanj av något slag. Någon som har koll på deras kampanjstrategi över året? Ska jag beställa idag eller vänta någon vecka tror ni?
0 svar · 834 läst
S
Skatten: Ja jag måste ju få den att vila på de 2 stolparna på något sätt. Så frågan är om jag är tvungen att förstärka dem också, eller hur jag annars ska fästa limträt :thinking:
4 svar · 3,4k läst
·
A
AnnaiKortås: Jag har läst en hel del trådar i ämnet men undrar om någon kanske ändå kan besvara min fråga. Vi har en inglasad veranda byggd på trätrall ca 60cm ovanför mark (grus). Vi vill gärna isolera golvet för att få lite längre säsong och har tänkt någon form av cellplast underifrån. Min fundering: vi har oerhört mycket kondens under vinterhalvåret. Det droppar från taket och blir en
0 svar · 2,0k läst
BSV81
BSV81: Ska montera en markis 4*3 m inkl vindskydd, andra sidan finns en vägg, dvs platsen kommer vara relativt vindskyddad. Så frågan är då vad man ska välja för värme. Räcker en 2 kw infra för en kväll i Maj/September? Alternativet är ex en pyramid med öppenlåga , dock bordmodell pga att den ska vara under markisen, ska ge 3kw alt en Cosy Polo som ger upp till 6 kw. Hade väl mest tyckt
0 svar · 786 läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Jag fick rådet att låta det gå över vintern, dränerande i november och gjöt plintar i april året efter. Det har gått utmärkt. Med tanke på årets vinterkyla så borde det ha satt sig. Använd justerbara stolpskor så kan man ställa dem lågt för att ha utrymme att höja om det sjunker.
1 svar · 5,1k läst
M
_marton_: [citat] Haha ja precis! Jo det är sant får nog bli att placera stolparna enligt bild 2 tor det blir snyggast! Får tacka dig så mycket för din hjälp!
12 svar · 5,0k läst
·
A
aiskylos2: Nej, skall hamna under marknivå. Tror jag provar att skruva på en liten kloss som jag skruvar utifrån.
2 svar · 5,9k läst
·
A
Albin Söderlind: [citat]
6 svar · 37,7k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Vi gjorde om 320kvm ängsmark till grusväg/gårdsplan och betalade 55000. Var någon stubbe ivägen som grävdes upp och fraktade iväg. Matjorden spreds ut på tomten.
3 svar · 8,5k läst
T
tomjakob: Okej, De flesta är 180 i standardbredd. Länkar till exempel https://www.bauhaus.se/staket-tryckimpregnerat-180x180cm.html https://www.jemfix.se/skaerm-classic/4190/9016925/ vi har trallen i 2 olika nivåer, så för att vi ska kunna köra med detta så behöver vi kunna kapa dessa till exakt bredd av varje etapp. Det är om man kan kapa till önskad bredd och sedan skruva på en regel eller
2 svar · 4,9k läst
P
PeO Ek: [citat] Tackar!
4 svar · 11,2k läst
P
4 svar · 11,2k läst
P
Pagno: [citat] Trevlig söndag på er också, lycka till med gjutningen. Mvh P-A
5 svar · 2,5k läst
Roev08
Roev08: Tänkte olja en obehandlad altan, byggd förra våren. I förra huset provade jag Cuprinol och det flagade och blev fult. I detta har jag testat Jotuns terrasslasyr men är inte riktigt nöjd. Funderar på att köpa typ Jem & Fix-olja eller något. Att lämna träet obehandlat är inget alternativ. Vad finns det för billiga / bra oljor?!
0 svar · 1,2k läst
G
Gavel: Sedan beror det ju på vilka bilar man kan tänkas behöva få in på infarten. Bara personbil eller en tung spolbil när man fått stopp i avloppet. Jag har haft grymt tunga lastbilar på min skaftväg, men ingen stenbeläggning. En av kranbilarna körde sönder grannens fina stenbelagda infart när dom var tvungna att gena lite över den.
2 svar · 2,2k läst
S
Stuff: Ska du sälja och flytta inom kort? Om nej, skit i vad andra tycker! Det är ju du som ska bo där. Vill dina gäster så gärna sitta på en träaltan så kan ni stämma träff på en uteservering istället
10 svar · 2,0k läst
MollyMoon
MollyMoon: http://woodandstone.se/5.html [bild]
2 svar · 10,1k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: Roligt ämne! Har nästan samma problematik, fast tvärtom... Vi har byggt en altan/däck och skulle vilja sitta under när det regnar... Har dock inget uterum...ännu. Ja, det droppar kan jag säga... rejält. Det gemensamma är väl ... lutning/fall? Jag tänkte mig, eftersom jag inte har ngt rum under, en markis på skenor som lutar utåt... enkel lösning när man inte har ett uterum att
1 svar · 6,5k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: Ledig dag, morgonkaffe i sängen, surfar runt och kikar på sommarmöbler. Kikar på Loungemöbler till vår öppna altan (utan tak). Fråga: Har du erfarenhet av möbler i aluminium? Kalla somrar, mycket regn, vindar, hagel (:-) Ja, ni vet hur det kan vara.... ibland, speciellt när man bor i norr. OBS! Nej, tänker inte flytta söderut! Jag trivs här.:love: Tänker mig hållbara möbler, där
0 svar · 5,0k läst
·
F
Fredrik-: Vi har haft en riktigt sjysst konstgräs från Hornbach på 4x6m på baksidan som legat ute året runt senaste 3 åren, syns inget slitage eller solblekning.
8 svar · 9,8k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Billigt eller dyrt är ju ett relativt begrepp. Tid är ju också pengar. Hur lång och bred ska gången vara? Hur mycket tid vill ni lägga, vad ska gången hålla för och hur underhållsfritt vill ni ha det? En del marksten kan man hitta gratis på t ex blocket. Tillkommer tid i form av hämtning och läggning. Sedan skall varierande grad av underarbete och sättmaterial till. Man kan gräva
1 svar · 3,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: Börja med att kika på Svenskt Träs byggbeskrivningar och dimensioneringshjälp. Dyker det upp frågor om indatan eller resultaten finns det gott om suverän hjälp här på forumet. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/ [bild]
1 svar · 6,7k läst
·
H
hemljuvahem86: [citat] Tack för bra svar och kommentar! Ja detta med taket har verkligen blivit en funderare. VI tycker absolut att hus med en "riktig" 1 1/2 vinkel är snyggare än ett sånt hus med enplans utbyggnad. Dock ställer det ju e massa frågor om t.ex. tyngden, om altanens plintgrund räcker trots den är förstärkt, och just om luftvolymen som måste värmas upp för att det ska kännas varmt.
2 svar · 3,7k läst
·
N
NiBaBaD: Kanske gor en "kombo"och sätter en lodad bärlina närmast huset så altanen flyter och inte är fäst i huset, sen bygger jag ramverket och monterar som i programmet. Kanske kompletterar med någon plint, samt lite extra där jag skall sätta några stolpar i ena kortänden for att bygga ett insynsskydd/plank, samt ev en pergola. Blir nog bra det här...
8 svar · 8,9k läst
S
henke_benke: sist jag gjorde något liknande var på västkusten. en sorts fritidshus vid brygga. kund hittade massiv ek att lägga som golv som sedan vart vaxad. kan dock blir lite väl dyrt. skulle dock inte ta tryckt virke till golvet
3 svar · 3,5k läst
A
Arne999: Hört lite olika bud om Uv sydd men vi är nog inte så känsliga för hur färgen ändras över tid. Charmigt :)
6 svar · 6,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Sex meter utan stödstolpar är ju inte omöjligt, men kräver ju en kraftig balk av ex. limträ. I tankebilden av pergola, så känns det väl dock tveksamt..
1 svar · 2,0k läst
thomas33
thomas33: Låter dyrt, för eg är det samma som en öppningsbar vägg på en altan. Ett sådant kostar från 10.000 om det är oisolerat. Tillkommer montering och ev passbitar.
1 svar · 1,5k läst
S
skutten11: Hur högt från mark kommer det att vara , spelrum upp till bärlinorna
1 svar · 2,2k läst
·
nimhed
nimhed: Och med balksko menar jag naturligtvis stolpsko
2 svar · 2,9k läst
R
roli: Har själv ingen erfarenhet, visste inte ens om denna lösning, trots uterumsbygge (iofs snart 10 år sedan...). Såg snyggt ut med ramlösa skjutdörrar men utformningen ger också lite frågetecken. Hur öppnar och stänger man partierna utan att få handavtryck på glaset? Finns ju inga handtag att ta i..... Bilden visar ju ingen utformning med borstlist för att minska drag mellan partierna,
1 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.