Hej alla byggarvänner!
Spånar vidare på min altan lite och skulle behöva lite dimensionerings-hjälp. Har ritat upp altanen i bifogad fil. De gröna linjerna är bärlinor, de närmast väggen kommer att ligga på plattor med grus under. Prickarna är plintar, röda för plintar med virkespelare som ligger under golvet och blåa prickar för de rejälare stolpar som ska bära taket. På vänster sida (på bilden) kommer de 1,8 meter ut och på övre sidan (på bilden) kommer de 3 meter från huset. Mellan stolpar av alla typer kommer max avstånd vara 1,8 meter. Mellan stolpar till taket kommer avståndet att vara 3,6 meter.
Nu till frågorna:
1. Hur bör detta dimensioneras?
2. Låter min plan rimlig?
3. Hade du gjort/tänkt annorlunda? Hur?
Spånar vidare på min altan lite och skulle behöva lite dimensionerings-hjälp. Har ritat upp altanen i bifogad fil. De gröna linjerna är bärlinor, de närmast väggen kommer att ligga på plattor med grus under. Prickarna är plintar, röda för plintar med virkespelare som ligger under golvet och blåa prickar för de rejälare stolpar som ska bära taket. På vänster sida (på bilden) kommer de 1,8 meter ut och på övre sidan (på bilden) kommer de 3 meter från huset. Mellan stolpar av alla typer kommer max avstånd vara 1,8 meter. Mellan stolpar till taket kommer avståndet att vara 3,6 meter.
Nu till frågorna:
1. Hur bör detta dimensioneras?
2. Låter min plan rimlig?
3. Hade du gjort/tänkt annorlunda? Hur?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om golvbjälkarnas dimensioner skall vara desamma på de två sidorna, bör avstånden mellan bärlinorna också vara snarlika. Fyra bärlinor på den tre meter djupa delen leder till onödigt låga golvbjälkar. En fördel med att ha så många plintar är att du kan använda ganska klena reglar. Om du följer din ritning men begränsar antalet bärlinor till tre på den 3 meter djupa sidan, kan du använda 45x145 som bärlinor och 45x120 som golvreglar. Samtliga i hållfasthetsklass C 14. När du skall optimera konstruktionen måste du veta vad som har högst prioritet.
Jag kanske var otydlig. Taket går ut 3 meter på den sidan men golvet går ut 4,5 meter.J justusandersson skrev:Om golvbjälkarnas dimensioner skall vara desamma på de två sidorna, bör avstånden mellan bärlinorna också vara snarlika. Fyra bärlinor på den tre meter djupa delen leder till onödigt låga golvbjälkar. En fördel med att ha så många plintar är att du kan använda ganska klena reglar. Om du följer din ritning men begränsar antalet bärlinor till tre på den 3 meter djupa sidan, kan du använda 45x145 som bärlinor och 45x120 som golvreglar. Samtliga i hållfasthetsklass C 14. När du skall optimera konstruktionen måste du veta vad som har högst prioritet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
OK. Då blir spännvidden för golvbjälkarna 1,8 m på den ena sidan och 1,5 m på den andra. Det är inom samma härad.
Yes.J justusandersson skrev:
Frågan är nu om det går att få till det bra med taket. Avståndet mellan stolparna är ju nu 3,6 meter. När det var 2,6 meter rekommenderades limträ 42x225 som främre bärlina och till diagonalen samt limträ 90x90 till stolpar men nu är avståndet 3,6 meter efter en del mätande längst huset. Antar att dimensionerna för taket ändras då?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utökad spännvidd betyder ganska mycket. Jag föreslår 90x270 till främre bärlina.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, 90x90 limträstolpar tål mycket.
Klicka här för att svara