Hej alla byggarvänner!
Spånar vidare på min altan lite och skulle behöva lite dimensionerings-hjälp. Har ritat upp altanen i bifogad fil. De gröna linjerna är bärlinor, de närmast väggen kommer att ligga på plattor med grus under. Prickarna är plintar, röda för plintar med virkespelare som ligger under golvet och blåa prickar för de rejälare stolpar som ska bära taket. På vänster sida (på bilden) kommer de 1,8 meter ut och på övre sidan (på bilden) kommer de 3 meter från huset. Mellan stolpar av alla typer kommer max avstånd vara 1,8 meter. Mellan stolpar till taket kommer avståndet att vara 3,6 meter.

Nu till frågorna:
1. Hur bör detta dimensioneras?
2. Låter min plan rimlig?
3. Hade du gjort/tänkt annorlunda? Hur?
 
  • Handritad skiss av planerad altankonstruktion med gröna bärlinor och röda samt blåa plintmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om golvbjälkarnas dimensioner skall vara desamma på de två sidorna, bör avstånden mellan bärlinorna också vara snarlika. Fyra bärlinor på den tre meter djupa delen leder till onödigt låga golvbjälkar. En fördel med att ha så många plintar är att du kan använda ganska klena reglar. Om du följer din ritning men begränsar antalet bärlinor till tre på den 3 meter djupa sidan, kan du använda 45x145 som bärlinor och 45x120 som golvreglar. Samtliga i hållfasthetsklass C 14. När du skall optimera konstruktionen måste du veta vad som har högst prioritet.
 
J justusandersson skrev:
Om golvbjälkarnas dimensioner skall vara desamma på de två sidorna, bör avstånden mellan bärlinorna också vara snarlika. Fyra bärlinor på den tre meter djupa delen leder till onödigt låga golvbjälkar. En fördel med att ha så många plintar är att du kan använda ganska klena reglar. Om du följer din ritning men begränsar antalet bärlinor till tre på den 3 meter djupa sidan, kan du använda 45x145 som bärlinor och 45x120 som golvreglar. Samtliga i hållfasthetsklass C 14. När du skall optimera konstruktionen måste du veta vad som har högst prioritet.
Jag kanske var otydlig. Taket går ut 3 meter på den sidan men golvet går ut 4,5 meter.
 
OK. Då blir spännvidden för golvbjälkarna 1,8 m på den ena sidan och 1,5 m på den andra. Det är inom samma härad.
 
J justusandersson skrev:
OK. Då blir spännvidden för golvbjälkarna 1,8 m på den ena sidan och 1,5 m på den andra. Det är inom samma härad.
Yes.
Frågan är nu om det går att få till det bra med taket. Avståndet mellan stolparna är ju nu 3,6 meter. När det var 2,6 meter rekommenderades limträ 42x225 som främre bärlina och till diagonalen samt limträ 90x90 till stolpar men nu är avståndet 3,6 meter efter en del mätande längst huset. Antar att dimensionerna för taket ändras då?
 
Utökad spännvidd betyder ganska mycket. Jag föreslår 90x270 till främre bärlina.
 
J justusandersson skrev:
Utökad spännvidd betyder ganska mycket. Jag föreslår 90x270 till främre bärlina.
Stolparna kan vara 90x90 limträ fortfarande?
 
Ja, 90x90 limträstolpar tål mycket.
 
J justusandersson skrev:
Ja, 90x90 limträstolpar tål mycket.
Tack så mycket! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.