Nu är det dags att återuppta altanbygget från fjolåret. Nästa steg är att bygga en dubbeldörr.

Se bilden nedan. Mellan stolparna till vänster ska det vara likadant dubbelsidigt plank som i bakgrunden (dubbelsidigt råplan 22x70). Jag tänker mig att dörren ska ha samma design som planket och ska alltså byggas mellan de två högra stolparna. Total bredd 1500mm. I ett normalläge ska ena dörren vara stängd, och den andra används i princip dagligen för att gå in och ut. Den stängda halvan kommer endast användas när div möbler eller annat ska bäras fram eller tillbaka. Har inte bestämt bredd på de två dörrarna, beror väl lite på vikt också men kanske 60-90 eller liknande.

Grundtanken är en vertikal regel i varje ände och en sammanlänkande diagonal. Dimension vettef*n. Stolparna är 95x95 så om dörren ska bli lika bred (och därmed se ut som en del av planket) måste ju dörramen vara 95x45. Är dock rädd för vikten och nöjer mig kanske med att dörren går jämt med planket på ena sidan, och kan då köra t ex 45x70 eller t o m 45x45. Därefter helt enkelt 22x70 dubbelsidigt. Simpla gångjärn och någon typ av fäste i trallen (vet inte vad det heter men en sån vanlig mark-hasp som dubbelgrindar ofta har). Eftersom "huvuddörren" kommer stå öppen ibland måste gångjärnen ändå kunna bära dess vikt så en simpel hasp mot den stängda dörrhalvan bör räcka.

Tanken är att när dörren är stängd ska det i princip se ut som ett helt plank från hus till häck. Lite osäker på hur jag löser det utan allt för stora glipor men jag tror att de fasta råplanen (som täcker öppningen närmast huset) måste gå förbi hela mittenstolpen, och så får nästa dörr öppnas utåt.

Vad tror ni, underskattar jag vikten eller missar jag något annat viktigt? :)

• Träaltan under konstruktion med fyra stolpar, två hundar, utemöbler och dubbelsidigt plank i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.