10 773 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
120 eller 145 bredd?
Ska bygga altan på ca 50-55m2 och har tittat på att köpa 34x145 trall men när jag nu fick orderförslag från lokala XL bygg så är den trallen av kvalitén G4-3.
Har förstått det som att det är klart sämre än G4-1?
Deras 120 trall är av kvalitén G4-1 med inslag av G4-2.
Är G4-3 så pass mycket sämre att det är värt o kika på 120 bredden istället?
Har förstått det som att det är klart sämre än G4-1?
Deras 120 trall är av kvalitén G4-1 med inslag av G4-2.
Är G4-3 så pass mycket sämre att det är värt o kika på 120 bredden istället?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Välkommen till Byggahus!
Det är en knepigare fråga än vad man kanske tror vid första påseendet. För trallvirke som saknar spont betyder faktiskt bredden en del för att uppnå böjstyvhet. 45x145 är faktiskt ca 20 % bättre än 45x120 i det avseendet. Å andra sidan är kvalitetsskillnaden (både visuellt och hållfasthetmässigt) ganska stor mellan G4-1 och G4-3. G4-1 motsvarar gamla IV sortering (en undergrupp till sekunda) medan G4-3 motsvarar VI sortering (utskott). Den senare gruppen kan innehålla många, grova och torra kvistar. Om man står ut med en hel del spill kan man sortera bort det sämsta, prismässigt går det nog på ett ut. Jag skulle nog ändå välja 45x120.
Det är en knepigare fråga än vad man kanske tror vid första påseendet. För trallvirke som saknar spont betyder faktiskt bredden en del för att uppnå böjstyvhet. 45x145 är faktiskt ca 20 % bättre än 45x120 i det avseendet. Å andra sidan är kvalitetsskillnaden (både visuellt och hållfasthetmässigt) ganska stor mellan G4-1 och G4-3. G4-1 motsvarar gamla IV sortering (en undergrupp till sekunda) medan G4-3 motsvarar VI sortering (utskott). Den senare gruppen kan innehålla många, grova och torra kvistar. Om man står ut med en hel del spill kan man sortera bort det sämsta, prismässigt går det nog på ett ut. Jag skulle nog ändå välja 45x120.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Faktum är att jag räknade på 34x120 respektive 34x145, men skrev av gammal vana de andra dimensionerna. Tack för påpekandet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hmm, en trallbräda 34x145 är ju 20 % mer böjstyv än en 34x120 när de ligger på platten som du säger. Men när vi pratar trall så är det ju samma yta som ska täckas så det blir fler av den smalare och bidraget till böjstyvheten blir samma (bortser från springorna). Eller var det virkeskvaliteten du blandade in?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När man bedömer svikten så står man ju på ett begränsat antal brädor, och då har nog varje enskild brädas uppträdande viss betydelse. Jag försökte föra ett mer generellt resonemang som går ut på att vid likvärdig virkeskvalitet skall man välja det bredare alternativet. Den aktuella klassningen är i första hand en utseende mässig sådan, men helt klart påverkar förekomsten av många, stora och torra kvistar även hållfastheten negativt. Dvs elasticitetsmodulen blir lägre.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Då förstår jag vad du tänkte, har storlek 49 i skor så jag märker inte sådant 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Haha, jag har faktiskt 48.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är också bra kämpat!