Vi har planerat för ett trädäck på tomten. Förutsättningar är som följer:

fiberduk + makadam (grov)
8.4mx8.4m

På detta var det tänkt att bygga ett trädäck liggandes på plattor jag har över.

Mitt problem är nu hur jag ska gå till väga för att få allt detta i våg.

eftersom jag kan klassas som nybörjare hoppas jag på lite tips och idéer innan jag sätter igång för att undvika missöden.

p.s. slängde bara upp plattorna lite snabbt på bilden ;)

/Johan

• altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en laser och padda makadamen så korrekt som möjligt. Lägg ut plattorna och se vad lasern säger. Korrigera om det behövs med lite mer eller mindre makadam under plattorna. När du sedan bygger däcket på plattorna kan du finlira ytterligare med t.ex. takpapp eller plastdistanser mellan plattor och reglar.

tack för svaret...

När "grävgubben" la ut makadamen använde han laser för att få bädden jämn. Han hade ingen padda men en 15-ton larvare...räcker det? Det är hyfsat jämnt som det är men jag är osäker på hur "fixerade" plattorna behöver vara. Räcker tyngden av altanen för att det ska stå stabilt?

Ingen aning! Jag hade alla dagar i veckan paddat innan jag byggde däcket för att vara på säkra sidan. Tänk om du bygger däcket och ett halvår senare börjar du får sättningar... :(

Jag har hört att det är lite overkill att padda när man bygger trädäck, i motsats till stensättning...men man hör ju så mycket :)

Som det ser ut nu så har jag svårt att väga in plattorna på makadamen. Den grova makadamen känns svår för att kunna justera plattorna.

Kan jag använda min flis och lägga plattorna på detta för att fixera plattorna bättre?

Jag hade ganska många plattor (86 st) och vägde av dom som man gör när man lägger sten.

Några cm stenmjöl eller finare grus, grävde ner avdragsbanor och drog av med en regel. Då vet du att allt är i nivå sen och det är bara att slänga på plattorna!

Du måste slänga på fingruset innan du paddar...

Hur hög ska den bli?

Jag byggde 2 ramar som jag vägde in med laser i skymningen.

efter det reglade jag cc60 i ramarna och dessa kommer då i rätt höjd.

sen gick jag med en regel som jag stack ner mot plattorna, ritade ett sträck i underkant av golvregeln, sågade av och skråspikade på plats. På det viset behöver man ju inte väga in stenarna.

När trallen skruvades dit reste sig några "stöttor" men min är så hög att jag kunde kräla in och kila med plastkilar så jag fick tryck på varje "stötta".

Det var inte läga att borra och gjuta för min del, och marken har satt sig sen 1968.

Sen la jag trallen ut från huset, skönt med skarvlöst.

mvh Ricky

• trall7 002.jpg
    Skapa konto
  • Trall13_2.jpg
    Skapa konto
G Glebster skrev:
Hyr en laser och padda makadamen så korrekt som möjligt. Lägg ut plattorna och se vad lasern säger. Korrigera om det behövs med lite mer eller mindre makadam under plattorna. När du sedan bygger däcket på plattorna kan du finlira ytterligare med t.ex. takpapp eller plastdistanser mellan plattor och reglar.
Hur använder man en laser för att se till att makadamen är jämn ?

Jag tror du gör en väldigt enkel sak lite mer komplicerad än du behöver.
Köp några sådana här från biltema: https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/plastkil-2000032408

Räkna på 2 st per plint.

Bygg sen ditt trädäck. och placera dem parvis under bärlinan där du tänkt ha stödpunkter.

Jag gjorde som så att jag hade ett fall på min altan om 5 mm per meter ut från huset jag byggde. På så sätt så får du en naturlig avrinning bort från ditt hus för regnvattnet.

Du får såklart göra precis som du vill i ditt fall. Jag ser inget hus så då har du ju inte något sådant problem :)

Fördelen med plastkilarna är att du efteråt (nästa år) har möjligheten att justera dem ifall du märker att det sätter sig lite med plattorna. Tror inte du behöver padda det där om de kört över den med grävaren. Men jag är ingen expert. Dock så överjobba inte detta för mycket. Säger markarbetaren att det är hyfsat avvägt så är det nog det :)

Kommer bli toppenbra det där!

J
R Remco skrev:
Hur använder man en laser för att se till att makadamen är jämn ?
Man sätter upp den på valfri höjd och använder tumstock och kollar så att lasern är lika högt ifrån marken överallt.

Bumpning av en 8 år gammal tråd, men frågan är ju relevant.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Man sätter upp den på valfri höjd och använder tumstock och kollar så att lasern är lika högt ifrån marken överallt.

Bumpning av en 8 år gammal tråd, men frågan är ju relevant.
Haha, Ja jävlar. Han borde lyckats väga av ramen vid det här laget:crysmile:

• Gilla
Emergency bug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.