Hej! Har gjort en herrans massa efterforskning kring mitt altanbygge men är inte helt hundra än på några saker så tänkte jag slänger ut frågan här och ser om nån kan upplysa mig.

Jag kommer bygga altanen på mark liggandes på betongplattor (35x35x5) med 1,8 meters mellanrum och under detta har jag fyllt på med c:a 10-15 cm makadam i storlek 16-32 som ska paddas. Under detta finns oändliga mängder sand. Reglarna jag kommer använda är i stl 170x45 och trallen landar väl på 28x120. Totalt kommer trädäcket bli ungefär 90kvm och är inte helt rektangulärt utan går runt lite väggar.

* Jag har lyckats få med mig ett gäng 195x45 reglar av misstag och undrar om jag kan använda dessa Som bärlinor liggandes. Pga höjden kan jag inte ha de ståendes så undrar om det blir för svagt med 45mm bärlinor där det är överhäng eller om viktfördelningen av hela bygget ser till att det håller ändå.

* Bör jag lägga ett tunt lager (3-4 cm sand) ovan makadamen för att enklare kunna jämna ut marken eller är det överflödigt? Notera att jag gräver ur allt för hand utan grävmaskin.

Tack!

Lägg marksten ;)

195x45 liggandes? på plasken? De bär ju 0.

Har du lagt makadam och paddat 90kvm för att sedan ha marksten som plintar?
Om marken varit i samma nivå från början kanske det går någorlunda annars är det ju ett helvete?
80 % av makadam som du lagt kommer ju även vara "onödig" ? (där det inte blir plintar/betongplattor)

Ingen bra lösning att göra så som du säkert redan förstått. Bärigheten blir bara en bråkdel. Är det för bökigt att åka tillbaka och byta kan du kanske kapa av 15 mm med cirkelsågen även om det förstås är lite jobbigt att klyva reglar längsledes.

B Byggfan skrev:
195x45 liggandes? på plasken? De bär ju 0.

Har du lagt makadam och paddat 90kvm för att sedan ha marksten som plintar?
Om marken varit i samma nivå från början kanske det går någorlunda annars är det ju ett helvete?
80 % av makadam som du lagt kommer ju även vara "onödig" ? (där det inte blir plintar/betongplattor)
Jo tomten var platt från början men alldeles för hög och låg på sand så tagit ur en 15 cm för att fylla upp med grus. Blir nog att jag lägger möget direkt på plattorna. Tänkte mest om man kunde få användning för extrareglarna för att slippa plattor under ett par av reglarna i konstruktionen sen men misstänker bärigheten blir något lidande som ni skriver. Funderade på om tyngden kommer fördelas mestadels till plattorna.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg marksten ;)
Tanken har slagit mig

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen bra lösning att göra så som du säkert redan förstått. Bärigheten blir bara en bråkdel. Är det för bökigt att åka tillbaka och byta kan du kanske kapa av 15 mm med cirkelsågen även om det förstås är lite jobbigt att klyva reglar längsledes.
Är inte fasligt många. Typ en 35 meter. Så inte hela världen. Råkade vara blandat i högen jag tog från. Tänkte mest man kunde få nytta av dom till nåt :)

Om du lägger en 45x195 på lågkant så bär den ca 1/20 del av den last som en 45x195 klarar på högkant vid samma spännvidd.

J justusandersson skrev:
Om du lägger en 45x195 på lågkant så bär den ca 1/20 del av den last som en 45x195 klarar på högkant vid samma spännvidd.
Tanken var att ha regeln liggandes tvärs över plattorna som har 180cm mellanrum och sedan ha en regel på 45x170 ståendes ovanpå längs med egentligen. Detta för att slippa lägga plattor under samtliga reglar utan bara ha plattor var tredje regel. Skulle kanske egentligen behöva rita upp vad jag menar för rent spontant känns det inte som den borde bära särskilt mycket last på en enskild punkt utan det borde fördelas över hela brädan.

En annan fråga jag skulle istället kunna var: behöver jag lägga plattor under samtliga cc600 reglar eller räcker det med plattorna på cc1800 och låter två av tre reglar hänga fritt med kortlingar. I värsta fall får jag väga 24x4 plattor då vilket känns lite småjobbigt arbetsmässigt.

J
Ett alternativ till att väga plattorna är väl att sätta små stödben/stolpar av ex två 45*95 ned till plattorna och justera in med dem istället. Är kanske lättare om marken är ojämn. Eller behöver altanen vara exakt 170+28mm hög?

Jag skulle lägga under varje regel hur som. Plattorna ersätter ju den klassiska bärlinan som ligger under spikreglarna, och bärlinan ligger under alla spikreglar. Kortlingar sätts sedan mellan spikreglarna halvvägs mellan bärlinorna (plattorna i ditt fall).

* Finns ju även terrasfot som ska vara bra. Har dock aldrig använt eller ens petat på. Om ditt underlag är packat räcker kanske dessa?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Terrassfot-justerbar-2000036566/

D
R russinkungen skrev:
Hej! Har gjort en herrans massa efterforskning kring mitt altanbygge men är inte helt hundra än på några saker så tänkte jag slänger ut frågan här och ser om nån kan upplysa mig.

Jag kommer bygga altanen på mark liggandes på betongplattor (35x35x5) med 1,8 meters mellanrum och under detta har jag fyllt på med c:a 10-15 cm makadam i storlek 16-32 som ska paddas. Under detta finns oändliga mängder sand. Reglarna jag kommer använda är i stl 170x45 och trallen landar väl på 28x120. Totalt kommer trädäcket bli ungefär 90kvm och är inte helt rektangulärt utan går runt lite väggar.

* Jag har lyckats få med mig ett gäng 195x45 reglar av misstag och undrar om jag kan använda dessa Som bärlinor liggandes. Pga höjden kan jag inte ha de ståendes så undrar om det blir för svagt med 45mm bärlinor där det är överhäng eller om viktfördelningen av hela bygget ser till

Tack!
Du borde väl kunna jacka ur 195mm ner till 170 precis där betongplattorna tar i? Det skiljer ju bara 25mm och plattan är ju 50mm tjock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.