2 716 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Gjuten platta + uterum
Hallå, där, gott folk.
Jag har en fundering kring gjuten platta och att bygga uterum.
Gjöt förra hösten en platta på strax under 30m2 som jag tänkte bygga uterum på.
Beställde strax därefter ett uterum på 15m2 från skånska byggvaror.
Nu till mitt lilla dilemma. Jag har inte monterat uteplatsen än, men funderar på ifall det var riktigt idiotiskt av mig att gjuta en platta större än uteplatsen. Det finns väl viss risk att fukt stannar på plattan och försöker tränga in i uterummet? Har någon en idé hur jag ska minimera risken för det?
Plattan är rätt jämn, men jag skulle såklart kunna flyta av den för att få den ännu jämnare.
Någon som har några idéer?
Jag har en fundering kring gjuten platta och att bygga uterum.
Gjöt förra hösten en platta på strax under 30m2 som jag tänkte bygga uterum på.
Beställde strax därefter ett uterum på 15m2 från skånska byggvaror.
Nu till mitt lilla dilemma. Jag har inte monterat uteplatsen än, men funderar på ifall det var riktigt idiotiskt av mig att gjuta en platta större än uteplatsen. Det finns väl viss risk att fukt stannar på plattan och försöker tränga in i uterummet? Har någon en idé hur jag ska minimera risken för det?
Plattan är rätt jämn, men jag skulle såklart kunna flyta av den för att få den ännu jämnare.
Någon som har några idéer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den avgörande frågan är om uterummet skall vara uppvärmt. Om inte, spelar det inte så stor roll. Om uterummet skall värmas upp, ger betongplattan upphov till betydande köldbryggor. Den borde dessutom vara isolerad på undersidan för att motverka kondens från inneluften.
Tjena. Uterummet är isolerat underifrån enligt konstens alla regler och golvvärme är ingjuten där uteplatsen är tänkt stå.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, då har du bara problemet med köldbryggan genom betongen. Det är mest en fråga om energiförbrukning. Förr var det ingen kostnad, och då brydde man sig inte.
Klicka här för att svara