Hej,
Har under en längre tid varit flitig läsare på forumet och har nu skapat ett konto.
Köpte ett fritidshus för drygt ett år sedan och har dålig koll på det mesta.

Vi har nu haft en byggfirma som byggt en altan med tak och staket, de skulle även grundmåla.
Jag funderar lite på målningen de har gjort...

Staketspjälorna ser ut som att de har målat de långa brädorna men sedan bara kapat i lagom längd, det är en liten vinkel på kapningen men det ser obehandlat ut i sågytan. Behöver man inte skydda ändträ när det är altanstaket? Även om det är tak så är inte staketet helt skyddat vid regn.

Staket/takstolparna sattes upp tidigt och blev stående ett par veckor i väntan på kanalplasttaket, jag såg nu att två stolpar var obehandlade i "toppen", De verkar också vara obehandlade i den utsågning man gjort för att fästa främre bärlinan(heter det så?). Ytterstolparna är även efter taket är på plats till viss del oskyddande.

Bifogar en bild på altanen.

Tacksam för hjälp.
 
  • Nybyggd altan med tak och ogrundmålade staketstolpar och spjälor vid ett rött fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inget omålat på din bild.
 
Hej, och välkommen som mer aktiv deltagare..

Självfallet ska ju alla ytor vara målade. I synnerhet utsatta ytor som ändträ.
Viktigt att använda grundolja där.

När jag ser bilden reagerar jag på takets fall. Kanske är det bildvinkeln som ljuger.
De flesta tillverkare anger ju kravet till 10cm per meter.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen som mer aktiv deltagare..

Självfallet ska ju alla ytor vara målade. I synnerhet utsatta ytor som ändträ.
Viktigt att använda grundolja där.

När jag ser bilden reagerar jag på takets fall. Kanske är det bildvinkeln som ljuger.
De flesta tillverkare anger ju kravet till 10cm per meter.
Hej
Tack och tack för snabbt svar.
Räcker det att jag säger till dom att åtgärda det nu eller kan det ha blivit några problem redan i och med att det stått oskyddat i några veckor då det regnat till och från.
Och hur hanterar man det som nu är bakom främre bärlinan om det är omålat i utsågningen för den?


Angående lutningen är det tak från Willabgarden som kräver 7cm/m vilket det åtminstone nästan är, tror jag fick det till 6,8cm/m, ska mäta igen när jag kommer ut i helgen.
En fråga till om konstruktionen, Den inre bärlinan som sitter fast i väggen är 45x45 vilket jag tycker känns klent, men det kanske räcker?
 
  • Detaljbild av en träbärlina och stolpe i ett byggprojekt med synligt oskyddat trä och lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Settlarn skrev:
Hej
Tack och tack för snabbt svar.
Räcker det att jag säger till dom att åtgärda det nu eller kan det ha blivit några problem redan i och med att det stått oskyddat i några veckor då det regnat till och från.
Och hur hanterar man det som nu är bakom främre bärlinan om det är omålat i utsågningen för den?


Angående lutningen är det tak från Willabgarden som kräver 7cm/m vilket det åtminstone nästan är, tror jag fick det till 6,8cm/m, ska mäta igen när jag kommer ut i helgen.
En fråga till om konstruktionen, Den inre bärlinan som sitter fast i väggen är 45x45 vilket jag tycker känns klent, men det kanske räcker?
Det bästa hade naturligtvis varit om det gjorts direkt, men ibland är det ju inte alltid möjligt. Bättre nu, än inte alls. Sitter det under tak är det ju inte så utsatt.
Inre bärlina i 45x45 mm är väl ovanligt klent, men utrymmet kanske inte tillät mer. Det viktiga är ju att den är väl förankrad i bakomliggande regelverk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.