Hej, jag har tänkt mig ett projekt, att bygga en altan.
Jag har kollat på Svenskt Trä byggbeskrivning - Altan.Där använder man bärbjälkar som består av 2 delar, 45x45 och 45x195 och sen golvreglar på 45x145 som man stöder på 45x45 biten.
Jag får inte ihop detta.Tycker att det blir en diff på 0,5cm upptill mellan bärbjälkar och golvbjälkar. Är det okey att det blir så? Eller är det något jag inte fattar? Se bifogad bild.

• Schematisk illustration av trädimensioner för en altan med uppmätta delar på 45x45, 45x145 och 45x195 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På deras skisser verkar de utgå från att man lägger 45x45-regeln kant i kant med 195-regeln, men jag skulle lagt den 5 mm upp så att 145-regeln kommer kant i kant med 195-regeln. Det är inte så noga i slutänden, för ingen annan än du kommer att se om det diffar på ett par millimeter här och där. Jag brukar vara övernoga med alla vinklar och mått, men när jag smällde upp ett lektorn en eftermiddag så blev det ganska snett och vint. Helt galet om du frågar mig, men ingen har påpekat det för mig (de kanske är för fina i kanten) och ungarna har inte ont av att det är 5 mm glipa i ena änden av övre trädäcket :)

Var lite kreativ och bygg din egen lösning. Utgå gärna från skissen du hittade, men anpassa efter eget huvud så blir det unikt och anpassat efter dina önskemål!

/Fredrik

• Gilla
uhlrog
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.