Tänkte dela med mig av min ombyggnation från altan med tak till uterum.

Det ska bli ett uterum som går att använda även vid kallare utetemperaturer. 120mm isolering i golvet, 32mm kanalplast och 2-glas glaspartier från Halle.

Utgångsläget
Altan under ombyggnation med tak, oskyddade plintar och ojämna golvreglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även dom vita plintarna ska kläs in så det blir lite renare intryck.
Altan under ombyggnation med tak, oskyddade plintar och ojämna golvreglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att ta bort den främre regeln då den va skarvad och inte helt rak.
Som man kan se på bilden upptäckte jag då att även golvreglarna va ganska sneda.
Altan under ombyggnation till uterum med ny regel uppsatt och vitklädda plintar under konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag fått dit den nya regeln. Bara fäst i 2 punktern än så länge.
Altan under ombyggnation till uterum med vitmålade plintar och delvis lagt golv, del av hus och trädgård syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sen började fundera lite på hur jag ska få golvreglarna i våg och hamna på samma nivå som den regeln fick jag lite huvudbry.
Till vänster så ligger dom för högt och det går inte att justera nedåt utan att behöva karva ur reglarna.
Altan under ombyggnation med ny regel fäst vid befintliga träbjälkar och plint, visar vattenpass för korrekt nivåering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger ligger reglarna för lågt, men där går det att justera uppåt.
Uppbyggnad av ett uterumsgolv med nya och gamla träreglar, vissa ojämna, med synlig stödkonsol och bakgrund av bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det viktigaste är att det blir stabilt och helt rakt i framkant där partierna ska stå. Jag ska klura lite på vilken lösning som blir bäst.

Ombyggnation av altan till uterum, visar ny och justerad träregel samt ojämna golvreglar och vita plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Altan under ombyggnation med tak och synliga plintar och reglar framför en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Jag rekomenderar att du inte ställer stolparna på trädäcket utan istället ställer dem på nya plintar.
Sätt sedan kraftiga längsgående reglar mellan dem direct under där skjutpartierna ska gå.
Skjutpartier har har mycket högre krav på nerböjning än vad ett trädäck har.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för din input.
Jag bedömer att det blir tillräckligt stabilt ändå. Det är 80cm överhäng och 145mm reglar.
Om det behövs sätter jag snedsträvor som stöd.
Vi klarade vintern med några hundra kilo snö på taket utan problem och då hamnade ju all belastning på den främre regeln via stolparna.
Men jag kanske är naiv som vanligt? :)
 
Ja det är mycket möjligt att det kommer att funka.
Men det är skillnad på att det håller för snö laster utan att gå sönder och att nedböjningen bli tillräckligt liten för att skjutpartierna inte ska börja kärva.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kan tillägga att dom 2 främre partierna är fasta, så det är ingen risk att dom börjar kärva.
Det blir ett öppningsbart parti med 3 rutor, och en fönsterdörr i den smala öppningen i bortre änden av första bilden.
 
Golvreglarna uppriktade och isolering påbörjad.
Golvreglar och ny påbörjad isolering i byggprojekt utomhus med arbetshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Snart helt klar med isoleringen.
Jag ska byta stolparna till taket så jag har inte gjort helt klart i dom facken. En delvis isolerad altankonstruktion med gula isoleringsskivor mellan träbalkarna, nära färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
maah maah skrev:
Snart helt klar med isoleringen.
Jag ska byta stolparna till taket så jag har inte gjort helt klart i dom facken.[bild]
Har du nåt vindskydd under isoleringen?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Har du nåt vindskydd under isoleringen?
Ja, trossbottenskivor som jag lägger så att det blir vindtätt.
 
Trallen tillfälligt ditlagd igen för att jag ska kunna riva taket på ett någorlunda säkert sätt.
Trätrall på en veranda med räcke och ett delvis demonterat tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare ägare har inte snålat på skruven. Taket är skruvat i varenda dal på cc 450.
Vitt tak med tätt fördelade skruvar och en röd borrmaskin ligger på trallen, fotspetsar skymtar nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taket delvis nedmonterat. Den yttersta brädan med hängrännan måste tas från stege. Spar det tills jag är utvilad så jag inte begår några misstag :geek:
Delvis nedmonterat tak med vita takbjälkar och hängränna, en stege lutad mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har blivit några kilo skruv som skruvats ur hitintills
Genomskinlig låda med många urdragna skruvar på ett utomhusträdäck, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Känner igen det där med skruven från det att jag skruvade bort trallen inför vårt uterumsbygge. Fyllde en trelitershink med bara trallskruv.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Känner igen det där med skruven från det att jag skruvade bort trallen inför vårt uterumsbygge. Fyllde en trelitershink med bara trallskruv.
Skulle säga att det går 1,5 bits per 100 skruv också. Just trallskruven är ju lurig eftersom man sällan ser skruvskallen och kan lista ut om den är skruvad rakt i eller lite snett.
 
Jag gav upp med att försöka skruva ut min 10+ år gamla trall. Blev kofoten istället.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
maah maah skrev:
Skulle säga att det går 1,5 bits per 100 skruv också. Just trallskruven är ju lurig eftersom man sällan ser skruvskallen och kan lista ut om den är skruvad rakt i eller lite snett.
Jag brände nog faktiskt bara två bits trots slagskruvdragare och att det var bits som följde med skruvarna. Däremot fick de en lite spännande vridning :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.