Tänkte dela med mig av min ombyggnation från altan med tak till uterum.
Det ska bli ett uterum som går att använda även vid kallare utetemperaturer. 120mm isolering i golvet, 32mm kanalplast och 2-glas glaspartier från Halle.
Utgångsläget
Även dom vita plintarna ska kläs in så det blir lite renare intryck.
Jag började med att ta bort den främre regeln då den va skarvad och inte helt rak.
Som man kan se på bilden upptäckte jag då att även golvreglarna va ganska sneda.
Här har jag fått dit den nya regeln. Bara fäst i 2 punktern än så länge.
När jag sen började fundera lite på hur jag ska få golvreglarna i våg och hamna på samma nivå som den regeln fick jag lite huvudbry.
Till vänster så ligger dom för högt och det går inte att justera nedåt utan att behöva karva ur reglarna.
Till höger ligger reglarna för lågt, men där går det att justera uppåt.
Det viktigaste är att det blir stabilt och helt rakt i framkant där partierna ska stå. Jag ska klura lite på vilken lösning som blir bäst.
Det ska bli ett uterum som går att använda även vid kallare utetemperaturer. 120mm isolering i golvet, 32mm kanalplast och 2-glas glaspartier från Halle.
Utgångsläget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även dom vita plintarna ska kläs in så det blir lite renare intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började med att ta bort den främre regeln då den va skarvad och inte helt rak.
Som man kan se på bilden upptäckte jag då att även golvreglarna va ganska sneda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag fått dit den nya regeln. Bara fäst i 2 punktern än så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag sen började fundera lite på hur jag ska få golvreglarna i våg och hamna på samma nivå som den regeln fick jag lite huvudbry.
Till vänster så ligger dom för högt och det går inte att justera nedåt utan att behöva karva ur reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till höger ligger reglarna för lågt, men där går det att justera uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste är att det blir stabilt och helt rakt i framkant där partierna ska stå. Jag ska klura lite på vilken lösning som blir bäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekomenderar att du inte ställer stolparna på trädäcket utan istället ställer dem på nya plintar.
Sätt sedan kraftiga längsgående reglar mellan dem direct under där skjutpartierna ska gå.
Skjutpartier har har mycket högre krav på nerböjning än vad ett trädäck har.
Sätt sedan kraftiga längsgående reglar mellan dem direct under där skjutpartierna ska gå.
Skjutpartier har har mycket högre krav på nerböjning än vad ett trädäck har.
Tack för din input.
Jag bedömer att det blir tillräckligt stabilt ändå. Det är 80cm överhäng och 145mm reglar.
Om det behövs sätter jag snedsträvor som stöd.
Vi klarade vintern med några hundra kilo snö på taket utan problem och då hamnade ju all belastning på den främre regeln via stolparna.
Men jag kanske är naiv som vanligt?
Jag bedömer att det blir tillräckligt stabilt ändå. Det är 80cm överhäng och 145mm reglar.
Om det behövs sätter jag snedsträvor som stöd.
Vi klarade vintern med några hundra kilo snö på taket utan problem och då hamnade ju all belastning på den främre regeln via stolparna.
Men jag kanske är naiv som vanligt?
Ja det är mycket möjligt att det kommer att funka.
Men det är skillnad på att det håller för snö laster utan att gå sönder och att nedböjningen bli tillräckligt liten för att skjutpartierna inte ska börja kärva.
Men det är skillnad på att det håller för snö laster utan att gå sönder och att nedböjningen bli tillräckligt liten för att skjutpartierna inte ska börja kärva.
Kan tillägga att dom 2 främre partierna är fasta, så det är ingen risk att dom börjar kärva.
Det blir ett öppningsbart parti med 3 rutor, och en fönsterdörr i den smala öppningen i bortre änden av första bilden.
Det blir ett öppningsbart parti med 3 rutor, och en fönsterdörr i den smala öppningen i bortre änden av första bilden.
Trallen tillfälligt ditlagd igen för att jag ska kunna riva taket på ett någorlunda säkert sätt.
Tidigare ägare har inte snålat på skruven. Taket är skruvat i varenda dal på cc 450.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare ägare har inte snålat på skruven. Taket är skruvat i varenda dal på cc 450.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket delvis nedmonterat. Den yttersta brädan med hängrännan måste tas från stege. Spar det tills jag är utvilad så jag inte begår några misstag 
Det har blivit några kilo skruv som skruvats ur hitintills
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har blivit några kilo skruv som skruvats ur hitintills
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Skulle säga att det går 1,5 bits per 100 skruv också. Just trallskruven är ju lurig eftersom man sällan ser skruvskallen och kan lista ut om den är skruvad rakt i eller lite snett.iSnobben skrev:
Jag brände nog faktiskt bara två bits trots slagskruvdragare och att det var bits som följde med skruvarna. Däremot fick de en lite spännande vridningmaah skrev:


