När vår markentreprenör gjorde vår grund och källarvägg bad vi honom att gräva ner rör så vi kunde gjuta plintar till vår altan innan återfyllning gjordes mot källarväggen. Vi hade inte helt klart för oss hur altan skulle se ut så placeringen av rören blev upp till entreprenörens erfarenhet. Det blev en rad med rör ca 2 meter ut från huset som går ca 1,5-2 meter ner i marken. Tanken var sedan att fästa en bärlina i fasaden på huset (att fästa den i källarväggen är inget alternativ då det är Thermomur, dvs cellplast 100 mm ytterst innan 150 mm betong och vi förberedde inte några gängstänger).

Nu när det är dags att bygga altanen och jag har läst på har jag förstått att det är klokt att undvika att fästa bärlinan i fasaden om man har möjlighet. Därför undrar jag om följande lösning kan vara ett rimligt alternativ.

Plintar gjuts i de förberedda rören. Närmast väggen lägger jag betongplattor som reglarna sedan vilar på (höjdjusteras med spillbitar från reglarna). Närmast väggen där plattorna ska ligga är det återfyllt med dränerande material ända ner till fast berg, vilket borde minimera rörelse i höjdled (stämmer min teori?). Finns det risk att infästningen vid plintarna knäcks pga rotation om plattorna börjar röra på sig? Skulle detta fenomen undvikas om jag istället gräver ner plintar i stället för att lägga plattor direkt på marken (undviks gärna pga kostnad och merjobb)?

Dessutom vill jag ha ett överhäng utanför plintarna på ca 1 meter. Detta överhäng tänkte jag stötta upp med en regelstump stående på en betongplatta (dvs samma lösning som närmast väggen).

Hoppas bifogad bild förklarar vad jag försökt beskriva.
Bild av ett hus och mark där utmärkta punkter visar plats för gjutna plintar och föreslagna plattor för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan detta vara en bra lösning istället för att fästa bärlinan i träväggen? Eller kommer jag få en stor gungbräda?

Det kommer funka bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.