I helgen blev jag klar med all isolering, panel och övriga snickerier. "Bara" några lister kvar.
Fick även dit skjutdörrarna. Köpte ett vakumhandtag på Jula som underlättade en hel del. Men satan va tungt det är att bära 50kg med en hand ca 25m.

Nyinstallerade skjutdörrar i en veranda under renovering med verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även påbörjat att sätta dit dom fasta partierna men det va svårare än väntat. Det är högre precision på montaget av dom, måste vara på millimetern rätt.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Jag rekomenderar att du inte ställer stolparna på trädäcket utan istället ställer dem på nya plintar.
Sätt sedan kraftiga längsgående reglar mellan dem direct under där skjutpartierna ska gå.
Skjutpartier har har mycket högre krav på nerböjning än vad ett trädäck har.
Jag håller med.
Gör nya plintar som du har kontroll över så kommer det inte bli några bekymmer.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag håller med.
Gör nya plintar som du har kontroll över så kommer det inte bli några bekymmer.
Tack för eran omtanke :)
Verkar fungera bra ändå, jag har kontrollmätt och det är inte en mm nedböjning än så länge.
Kommer dock att säkra upp med snedsträvor mot plintarna.
 
Uppdatering:
Igår bröt jag ihop och gav upp.
Försöka sätta in 2 meters glasrutor på 50kg själv i 27-28 graders värme är inte att rekommendera.
När det är fasta partier så är det millimeterprecision så det är mycket mycket svårare än skjutpartier.

Nu sitter i alla fall det första 3-delade fasta partiet på plats, dock inte 100% inpassat.

Idag tar jag nya tag! :cool:
 
Idag fick jag dit det andra 3-delade fasta partiet. Det gick så smärtfritt och enkelt att jag nästan funderar på att bli religiös, halleluja! :crysmile:

Nyinstallerade 3-delade fasta fönsterpartier i en under konstruktion uterum med verktyg och material på trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat 3-delat fast fönsterparti i ett rum under renovering med trägolv och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat tredelat fast fönsterparti i en uterumskonstruktion, obehandlat trägolv och verktyg synliga, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade 3-delade fasta fönsterpartier i en uterum med utsikt över en trädgård och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyligen installerat 3-delat fast fönsterparti på en husfasad med en delvis byggd träaltan och ställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar nu:
- Sätta in altandörren
- Lägga golv
- Lite målning och lister
- Sätta hängränna och stuprör

Jag börjar med det sista så jag kan riva ställningen. Måste dock införskaffa en Kärcher fönsterputs först och putsa rutorna utvändigt.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Hängränna och stuprör sitter uppe och ställningen är nerplockad.
Glömde dock att pusta fönsterna innan :rolleyes:
Ett hus med nyinstallerad hängränna och stuprör, en nerplockad byggställning och oputsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hängränna och stuprör sitter uppe och ställningen är nerplockad.
Glömde dock att pusta fönsterna innan :rolleyes:
[bild]
Kan du inte bygga en liten förlängning av altanen, du ska väl antagligen putsa fler gånger också...
 
iSnobben iSnobben skrev:
Kan du inte bygga en liten förlängning av altanen, du ska väl antagligen putsa fler gånger också...
Tål att tänkas på. Det är ju roligare att bygga än att pusta fönster! (y)
 
Det börjar dra ihop sig slutet så jag tänkte summera kostnaderna för den som är intresserad.

Bygganmälan 6700kr
Glas och tak 28759kr
Altandörr 3271kr
Byggmaterial 8141kr
Färg 369kr
Golv 1500kr

Summa: 48 740kr

Jag hade räknat på 50 000kr så det känns bra.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Blev bra, med fin utsikt.. (y)

..nu kan du ju övervintra växter där ;)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Idag kom min far som är nybliven pensionär och hjälpte mig med dörren. Så skönt att ha hjälp av nån som är nogrann vid sådana moment.
Vi fick göra lite speciallösningar med fodret eftersom husväggen vi utgick ifrån är sned.
Resultatet blev så bra att det va värt att fira med ett glas rosé :cool:

En man som installerar dörromfattning, mäter noggrant med vattenpass ovanför en glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad vit dörr i sned husvägg med specialanpassat dörrfoder på en inglasad veranda, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett glas rosévin på ett arbetsbord på en veranda med nyinstallerad dörr och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu ligger golvet på plats. "Bara" lite golvsocklar och lite fogning så är det klart.

Frågan är om det fortfarande är ett uterum eller är det ett innerum? :D

Nytt laminatgolv i ett ljust, halvfärdigt uterum med stora fönster och utsikt mot en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd laminatgolv i ett ljust och rymligt uterum med stora fönster och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Det vlev ju aldrig någon bild på slutresultatet så här kommer en.
Rätt skönt att sitta i höstmörkret i favoritfotöljen och tänka tillbaka på allt slit som ligger bakom det här.

Bilden gör ju tyvärr inte verkligheten rättvisa och än så länge har vi bara provisorisk möblering.

Utan uppvärmning så är det just nu 22 grader tack vare att solen har varit framme några timmar.
Koselig rom med lyst guirlander, et bord med stearinlys og provisoriske møbler i et oppusset rom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt omöjligt att ta bra bilder i det här ljuset. Två försök till.

Dimsyn av ett uterum med en tänd golvlampa, en korgstol och reflektioner i fönsterglas, i svagt kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt upplyst inomhusfoto av ett vitt matsalsbord med stolar och en tänd ljusstake i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.