I helgen blev jag klar med all isolering, panel och övriga snickerier. "Bara" några lister kvar.
Fick även dit skjutdörrarna. Köpte ett vakumhandtag på Jula som underlättade en hel del. Men satan va tungt det är att bära 50kg med en hand ca 25m.
Har även påbörjat att sätta dit dom fasta partierna men det va svårare än väntat. Det är högre precision på montaget av dom, måste vara på millimetern rätt.
Fick även dit skjutdörrarna. Köpte ett vakumhandtag på Jula som underlättade en hel del. Men satan va tungt det är att bära 50kg med en hand ca 25m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även påbörjat att sätta dit dom fasta partierna men det va svårare än väntat. Det är högre precision på montaget av dom, måste vara på millimetern rätt.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Jag håller med.Nefrums skrev:
Gör nya plintar som du har kontroll över så kommer det inte bli några bekymmer.
Uppdatering:
Igår bröt jag ihop och gav upp.
Försöka sätta in 2 meters glasrutor på 50kg själv i 27-28 graders värme är inte att rekommendera.
När det är fasta partier så är det millimeterprecision så det är mycket mycket svårare än skjutpartier.
Nu sitter i alla fall det första 3-delade fasta partiet på plats, dock inte 100% inpassat.
Idag tar jag nya tag!
Igår bröt jag ihop och gav upp.
Försöka sätta in 2 meters glasrutor på 50kg själv i 27-28 graders värme är inte att rekommendera.
När det är fasta partier så är det millimeterprecision så det är mycket mycket svårare än skjutpartier.
Nu sitter i alla fall det första 3-delade fasta partiet på plats, dock inte 100% inpassat.
Idag tar jag nya tag!
Idag fick jag dit det andra 3-delade fasta partiet. Det gick så smärtfritt och enkelt att jag nästan funderar på att bli religiös, halleluja! 
Det som är kvar nu:
- Sätta in altandörren
- Lägga golv
- Lite målning och lister
- Sätta hängränna och stuprör
Jag börjar med det sista så jag kan riva ställningen. Måste dock införskaffa en Kärcher fönsterputs först och putsa rutorna utvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som är kvar nu:
- Sätta in altandörren
- Lägga golv
- Lite målning och lister
- Sätta hängränna och stuprör
Jag börjar med det sista så jag kan riva ställningen. Måste dock införskaffa en Kärcher fönsterputs först och putsa rutorna utvändigt.
Det börjar dra ihop sig slutet så jag tänkte summera kostnaderna för den som är intresserad.
Bygganmälan 6700kr
Glas och tak 28759kr
Altandörr 3271kr
Byggmaterial 8141kr
Färg 369kr
Golv 1500kr
Summa: 48 740kr
Jag hade räknat på 50 000kr så det känns bra.
Bygganmälan 6700kr
Glas och tak 28759kr
Altandörr 3271kr
Byggmaterial 8141kr
Färg 369kr
Golv 1500kr
Summa: 48 740kr
Jag hade räknat på 50 000kr så det känns bra.
Idag kom min far som är nybliven pensionär och hjälpte mig med dörren. Så skönt att ha hjälp av nån som är nogrann vid sådana moment.
Vi fick göra lite speciallösningar med fodret eftersom husväggen vi utgick ifrån är sned.
Resultatet blev så bra att det va värt att fira med ett glas rosé
Vi fick göra lite speciallösningar med fodret eftersom husväggen vi utgick ifrån är sned.
Resultatet blev så bra att det va värt att fira med ett glas rosé
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger golvet på plats. "Bara" lite golvsocklar och lite fogning så är det klart.
Frågan är om det fortfarande är ett uterum eller är det ett innerum?
Frågan är om det fortfarande är ett uterum eller är det ett innerum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vlev ju aldrig någon bild på slutresultatet så här kommer en.
Rätt skönt att sitta i höstmörkret i favoritfotöljen och tänka tillbaka på allt slit som ligger bakom det här.
Bilden gör ju tyvärr inte verkligheten rättvisa och än så länge har vi bara provisorisk möblering.
Utan uppvärmning så är det just nu 22 grader tack vare att solen har varit framme några timmar.
Rätt skönt att sitta i höstmörkret i favoritfotöljen och tänka tillbaka på allt slit som ligger bakom det här.
Bilden gör ju tyvärr inte verkligheten rättvisa och än så länge har vi bara provisorisk möblering.
Utan uppvärmning så är det just nu 22 grader tack vare att solen har varit framme några timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


