Ny altan bygg av byggfirma - Ser detta OK ut?

20k läst  76 svar

1. F
    Medlem Nivå 6
    Vi har precis fått klart vår altan som vi byggt, via en byggfirma.

Jag reagerade på att vissa plankor inte ligger mot varandra och att vissa sticker upp lite. Deras förklaring är att trä rör på sig och att vissa plankor varit blötare än andra, då blir det så. Efter ett tag, enligt snickaren, ska det jämna ut sig. Stämmer det?

Känns väl som man kan vara nöjd med detta, eller?

Här kommer lite bilder!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180921_163316.jpg
    20180921_163307.jpg
    20180921_163244.jpg
    20180921_163230.jpg
    20180921_163219.jpg
    20180921_163209.jpg
    20180921_163159.jpg
    20180921_160637.jpg

2. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    När jag lägger trädäck så ser jag till att då jag behöver skarva på längden så hittar jag två brädor som är lika breda. Det kan diffa rätt mycket mellan olika som du ser. Sedan kan jag tycka att man gott kan använda fullängder om det går och istället ta lite spill, det där sista sättsteget som är skarvat sista metern var inte snyggt. Det brukar gå att få ihop det bra om man räknar och tänker lite. Det är väl kanske det som gör att jag sällan tar in folk för jobb som jag inte har mycket goda referenser på. Min åsikt är att en del yrkesfolk tar genvägar, å andra sidan så, tar det längre tid så kostar det mer. Därför viktigt att komma överens om detaljer innan men det är ju svårt att veta vissa saker om man inte gjort det förr. Mina diplomatiska 50 öre...

3. F
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar! Håller helt med! :)

Tyvärr fanns inte tiden att göra det själv, tog hit ett par olika firmor som fick förklara hur de tänkte, vi tog den som magkänslan sa, samt de som hade bäst referenser (online).

Helt klart tråkigt när de tar genvägar. Detta är EFTER de korrigerat saker som jag påpekat, det var mycket fler skarvar innan och de hade glömt att sätta på en kappa på ena sidan. Gick nog lite fort i sista timmarna, tyvärr.

Kan accepter skarvar i kappan och trappstegen, men uppe på trädäcket gör jag det inte.

4. Mazen
    Inredare · Nivå 11
    Inte snyggt alls. Hade blivit betydligt bättre med bara 5min planering av längder och val av var man ska skarva. Om man nu nödvändigt måste skarva. Själv kapar jag alltid 45° vid ev skarv för att få mer träyta och då försvinner dessutom det mesta av diffen mellan bredden på brädorna.

Edit. Mitt första altanbygge för mer än 20 år sedan såg fan så mycket bättre ut och då använde jag fogsvans, hammare och spik.

Vet inte om det är görligt, men jag skulle inte betala fullpris för detta snabbjobb.

5. F
    Medlem Nivå 6
    Ser ju hellre att saker åtgärdas än att det ska dras av på priset i så fall.

Du menar skarven i kappan antar jag? Ja, inte jättesnyggt det håller jag med om.

Bifogar lite fler bilder på helheten :)

20180921_174638.jpg
    20180921_174607.jpg
    20180921_174551.jpg
    20180921_174539.jpg
    20180921_174528.jpg
    20180921_174522.jpg

6. Mazen
    Inredare · Nivå 11
    • Laddar…
  7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Det där med skarvar kan man ju tycka olika om, kappan/sättsteget verkar långt så en skarv var kanske nödvändigt? I så fall hade jag lagt den i mitten av steget ungefär. Inga bitar under 180 cm är min devis, jag skarvar i däcken men lägger då inga skarvar med mindre än två reglars (120 cm) förskjutning.

• Laddar…
  8. F
    Medlem Nivå 6
    Ja hade helt klart varit snyggt med en sån vinkel på avdelaren på däcket. Steget/Trappan var jag inte lika irriterad över när de skarvade på, men de hade gjort liknande skarv i kappan uppe på däcket som de fick göra om.

• Laddar…
  9. Mazen
    Inredare · Nivå 11
  10. F
    Medlem Nivå 6
    Snyggt! Tyvärr går det inte göra så här nu i efterhand. Men den andra vinkeln du föreslog skulle nog gå att fixa.

Kanske får be att de kommer hit en gång till, eller är man en skitdryg kund då? Har ju faktiskt betalt rätt bra för det.

11. Mazen
    Inredare · Nivå 11
    Inte dryg, bara en kund som vill bli nöjd.
    Bäst här väl ändå att dom får köpa några nya längder och göra bättre skarvar. Blir svårt att rätta till med det som ligger idag.

Stå på dig, har du betalt för ett jobb av en seriös hantverkare så ska du få en altan som inte ser ut att vara spikad av en lärling (inget ont om lärlingar).

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 6
    Det har du rätt i, får suga på den karamellen! Ska ändå anlita de för annat jobb också, så det ligger väl i deras intresse att man blir nöjd.

En sak ska man säga dock, de gjorde ett fantastiskt jobb med den dolda skruvdragningen! Och jämför man med den tidigare altanen så är detta ljusår snyggare (alltid något...)

Tusen tack för input!

13. Mazen
    Inredare · Nivå 11
    Om du ändå tänkt anlita dom för mer jobb så påtala vad du är nöjd med och mindre nöjd med, vill dom fortsatt ha jobb från dig så borde dom gör allt för att du skall bli en nöjd kund som tom kan rek dom vidare. Mao har du en bra position i att få en trall du blir nöjd med..

14. M
    Medlem · Nivå 5
    Hur gjorde de den dolda skruvningen?

• Laddar…
  15. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Med en sån här, skulle jag tro:

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: