Har sett i en del trådar att man hänvisar till att trallvirket ska vara nytryckt? Kan någon utveckla varför den bör vara tryckt nära inpå läggning? Fick leverans av 90m2 145x28 med impgregneringsdatum 2017.07.15, alltså nästan ett år sen, vilka nackdelar ser ni med det? Bör man reklamera?

Varför skulle det vara problem med lite gammal trall... det är ju inte så att trä blir gammalt som mjölk?

Dock kan man ju tänka sig att den torkat en del så man får tänka sig för hur man lägger den..

/ATW

Gör en fris (ram av 2 st. brädor) lava sedan dit trallbrädorna och låt dom ligga lösa över vintern. när snön har tinat bort på våren har trallen svällt till max, nu kan du skruva fast dom helt i kloss eller fördelat så det går jämt ut.
OBS Använd rostfri A4 skruv.

När jag packat ihop all trall hade jag 38 mm att fördela på 31 brädor, det blev 1,2 mm springa alltså 146,2 c-c mellan varje bräda.

Måttband på löst liggande trallbrädor visar avstånd mellan brädorna inför fastskruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Gör en fris (ram av 2 st. brädor) lava sedan dit trallbrädorna och låt dom ligga lösa över vintern. när snön har tinat bort på våren har trallen svällt till max, nu kan du skruva fast dom helt i kloss eller fördelat så det går jämt ut.
OBS Använd rostfri A4 skruv.

När jag packat ihop all trall hade jag 38 mm att fördela på 31 brädor, det blev 1,2 mm springa alltså 146,2 c-c mellan varje bräda.

[bild]
Smart!!!

Jag lägger en peng på att trallen är mera svälld på hösten än vad den är på våren när luften är torr.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det kvittar när trallen svällt max men det är det ögonblicket den ligger rätt för att skruvas fast. Det kan skilja 4-5 mm mellan olika bräder hur mycket dom sväller, det beror på hur många årsringar brädan har.

J
Jag värderar nytryckt högt för att man då "vet" hur mycket de krymper. Ingenting för hållbarheten eller liknande. Nackdel med nytryckt är såklart att det krymper i geringarna också och blir otight, men hellre det än att det är perfekt när man lägger och det sväller och slår sig. Med nytryckt kan du lägga brädorna kloss mot varandra med tvingar, med torkad bör du köra med lite mellanrum

• Gilla
Jima42
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
lava sedan dit trallbrädorna och låt dom ligga lösa över vintern.

[bild]
Vad menar du med lava?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.