Jag tänkte börja gjuta plintar i gjutrör (20 cm diameter) för stolpar till en altan/trädäck nästa vecka (stolpar på plintar och bärreglar som skruvas fast i stolparna), men har några frågetecken att räta ut först. 
500 mm höga, 8 mm tjocka och 40 mm breda.
Tack på förhand!
- På köpplintar sitter ju plintjärnen glesare än tjockleken på stolpen. Bör jag också gjuta in mina plintjärn med lite extra mellanrum? Jag gissar att det blir lättare att justera stolpen helt lodrät med lite extra glipa (för jag antar att det är lättare sagt än gjort att få plintjärnen exakt lodräta?), eller finns det viss justermån av stolpen även om plintjärnen sitter tajt? Insynsskyddet/vindskyddet/staketet kommer att fästas i stolparna så de måste bli så lodräta som möjligt.
- Om jag gör stolparna av 2 st 45x95-reglar, är det då lämpligast att orientera stolparna så att plintjärnen skruvas mot den korta sidan (med skarven) eller den långa sidan (utan skarv)? Mina plintjärn har bara 2 hål rakt över varandra, så det känns instinktivt lite läskigt att skruva rakt in i, eller nära, skarven...
- Bör jag naja fast en bit armeringsjärn i varje plintjärn? Måste armeringsjärnen i så fall vara så pass korta att de blir helt inneslutna i betongen eller kan de sticka ner en bit i makadamen under (med tanke rost-risk)?
- Hur mycket av plintjärnen bör sticka upp ur plinten? Hälften? Mer? Mindre? Det blir inget tätt plank som fästs i stolparna så det borde inte bli jättestora sidokrafter.
500 mm höga, 8 mm tjocka och 40 mm breda.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara