Vi håller på att bygga en trall runt vår pool och tänkte då initialt att skruvplintar vore en god idé. Jag anlitade då slutagrav.se och fick en uppskattning på att 25-30 plintar skulle behövas á ~700:-/st. Det lät rimligt och de kom då hit i fredags för att sätta dit dessa.
Efter en stund så meddelade montören att de har räknat fel på antalet och att de kommer behöva 90st plintar (Mer än en per m2). Låter inte detta orimligt mycket?
Om så nu är fallet så vad har vi för prisvärt alternativ då vi inte kan lägga upp mot 70k för enbart plintar.
Montören föreslog att lägga skifferbetong då fördelen med det är att de kan linjeras exakt med poolkanten.
Ett annat alternativ kanske kan vara att platta ut makadamen som ligger där idag för att bygga på plattor?
Någon som har något "expertutlåtande" gällande 90st plintar samt vad våra alternativ kan vara?
Uppskattningsvis från bilden på deras egen hemsida är det inga en skruv per kvm. Antingen har ni nyschaktat eller så har montören fel. Jag tror man snarare kan sätta dem utspridda med cirka 2m mellanrum, ungefär som när man bygger med vanliga betongplintar.
Fick ni ingen förklaring till varför det behövdes så många skruvar?
Är inte poängen med skruvplintarna att det ska bli billigare?
Nej, det tror jag inte är den primära poängen. Snarare att man slipper använda en stor del av semestern till grundläggning utan kan gå direkt på byggandet. Även det faktum att man kan sätta dem utan att skada marken runt omkring är en fördel.
Jag hade montörer här i torsdags för att sätta 34 stycken för mitt plank. Det gick på en dag, vilket gjutning av dem inte hade gjort... Jag ska se till att ta tid på när vi gräver för den sista (kunde inte skruva där då det är precis bredvid en elstolpe där det går ner diverse kabel i marken), för att få en intressant jämförelse med hur lång tid det skulle tagit att gräva samtliga.
Sedan gäller det ju att jämföra likvärdiga alternativ. Eftersom skruvarna köps inklusive montage måste man ju jämföra med vad en färdig plint i backen från en hantverkare skulle kosta. Det är knappast några 70 kronor. Men om man har mer tid än pengar är det givetvis en rimlig invändning att det är för dyrt.
Jag hade hantverkare här som satte prefabplintar för ett staket. Skulle säga att det tog dem max en timme för att gräva, ställa i plint, och packa jorden runt. Så det blir ju långt mycket billigare.
Men det beror förstås helt på markförutsättningarna.
30 plintar låter mer rimligt än 90 i mina öron. Är jag tittar på din bild. Grovt 2 meter mellan plintarna åt båda håll om du har plats för hyggliga dimensioner på regelverket kan vara en rimlig uppskattning.
Men det är ju bara att ta en spännviddstabell som är med i var och varannan tråd här och rita/räkna.
Jag hade hantverkare här som satte prefabplintar för ett staket. Skulle säga att det tog dem max en timme för att gräva, ställa i plint, och packa jorden runt. Så det blir ju långt mycket billigare.
Men det beror förstås helt på markförutsättningarna.
Max en timme per plint. Beroende på timkostnad blir det ju långt under 700/plint. Max hälften. Och det var handgrävt. Har man många tar man väl dit en maskin för att spara tid/pengar. Jag tycker 700 låter helt orimligt. Speciellt om det ska sättas så många!
Jag får känslan av att de först beräknat antal plintar för bärlinor som reglarna sedan skulle läggas på. Sen har de ändrat sig och ska köra reglar direkt utan bärlinor. Om det går att använda stolparna som redan finns är till och med 30 plintar många för bärlinor.
Som nån frågade tidigare; är det låg höjd från marken?
Max en timme per plint. Beroende på timkostnad blir det ju långt under 700/plint. Max hälften. Och det var handgrävt. Har man många tar man väl dit en maskin för att spara tid/pengar. Jag tycker 700 låter helt orimligt. Speciellt om det ska sättas så många!
På Beijer kostar en plint 200, en timme hantverkare kostar säkert 400 här i Mälardalen, så helt orimligt tycker jag inte det känns.