Vad finns det för alternativa avslut av trall mot vägg.

Såga bräda som passar springa?

Såga "sockellist"

Mitt "problem" idag men min förra altan är att det samlas barr o skit mellan bärlina o trall..

• Trallbrädor vid en murad vägg med synlig springa fylld med småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall intill en tegelvägg med synlig springa där skräp kan samlas.
    Skapa konto
Det bästa är en liten plåt som täcker över längst med. Det kan även bli problem med vatten som fryser till is och förstör fasaden.

Tänker du någon plåt som finns att köpa i bygghandeln...eller skall den knäckas av plåtis?

Tror tyvärr den behöver beställas...

Minimum 2 cm skvalp mellan vägg och bräda, har du även infästning i huset på altanen , så måste du kunna hålla rent mellan, ( spola med vatten ) annars stannar skiten där och kanske aldrig torkar med röta som följd. inga plåtar,då går det inte att rensa.
Det blir till att såga en bräda på längden för att få det bra, normalt startar man vid vägg och slutar i ytterända.

• Gilla
edwerk
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Minimum 2 cm skvalp mellan vägg och bräda, har du även infästning i huset på altanen , så måste du kunna hålla rent mellan, ( spola med vatten ) annars stannar skiten där och kanske aldrig torkar med röta som följd. inga plåtar,då går det inte att rensa.
Det blir till att såga en bräda på längden för att få det bra, normalt startar man vid vägg och slutar i ytterända.
Normalt börjar man väl ändå längst ut och klyver till sista längst in.

Får det plats kan den sista längst in vara en stående.

Jag valde att börja lägga ute o gå in mot hus p.g.a att jag ville ha rakt mot stenläggning.

Kanske inte rätt, men kändes enklast. Blir nog till o såga en bräda o lägga i, med spel mot putsen.

• Pågående trädäcksbygge med början vid stenläggning och riktning mot ett rött tegelhus, verktyg och leksaker runtomkring.
    Skapa konto
  • Nybyggd träaltan i anslutning till hus och stenläggning, verktyg och byggmaterial syns.
    Skapa konto
  • Gilla
par.hallenberg
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Normalt börjar man väl ändå längst ut och klyver till sista längst in.
Då gäller det att mäta och lägga exakt så det inte blir 5 cm hål

E Erlangen skrev:
Jag valde att börja lägga ute o gå in mot hus p.g.a att jag ville ha rakt mot stenläggning.

Kanske inte rätt, men kändes enklast. Blir nog till o såga en bräda o lägga i, med spel mot putsen.
Kommer en en livsfarlig snubbelfylle-kant det där :=)

:crysmile:. Ja det är sant! Det kommer bli ett förråd under balkongen så där ska ingen snubbla. Faktum är att vi hade besök av 2 personer som stal verktyg o annat för oss för något år sen, en av dessa snubblade på min andra altan o höll på att skita ner sig...dessvärre han vi inte få fram Polis i tid så de kom undan...idioterna.

Du skulle lagt ut all trall och fördelat det.
Den glipan kunde du "trollat" bort.

• Gilla
Matias Bengtsson
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Du skulle lagt ut all trall och fördelat det.
Den glipan kunde "trollat" bort.
Tanken slog mig, men husväggen är inte heller rak, skiljer en hel del på hela sträckan. Nu är trallen lagd så denna gång får jag försöka lösa det med typ klyvs bräda

J jonaserik skrev:
Då gäller det att mäta och lägga exakt så det inte blir 5 cm hål
Du skojar..

• Gilla
  • Haha
Tobias Frithiofsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.