Jag planerar en pergola över vår altan där ena änden är fäst i takfoten och andra delen vilar på stolpar.
"Taket" kommer inte vara ett tak, utan ska max hålla sin egenvikt och ett lakan eller liknande. Ej i snö eller regn, då kommer vi plocka ner det.
Problemet är att det är trångt på takfoten pga avvattningsrännan. Om jag använder 45x95 regel som "tak" så måste den jackas ur ca 45mm vilket lämnar ca 50mm som ska hålla tyngden.
Ett alternativ är att sänka "taket" 45mm och istället jacka ur för takfoten och gå hela vägen in till väggen. Lägre än så kan inte "taket" vara då det är altandörrar som kommer ta i.
frågor:
1. vilket alternativ hade du valt?
2. finns det ett tredje alternativ?
3. kommer takfoten hålla för tyngden av 10st 45x95 reglar? Omöjligt att svara på, jag vet
Huset är en smålandsvilla om det ger nån fingervisning.
Tack på förhand som vanligt!
"Taket" kommer inte vara ett tak, utan ska max hålla sin egenvikt och ett lakan eller liknande. Ej i snö eller regn, då kommer vi plocka ner det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att det är trångt på takfoten pga avvattningsrännan. Om jag använder 45x95 regel som "tak" så måste den jackas ur ca 45mm vilket lämnar ca 50mm som ska hålla tyngden.
Logga in
Skapa konto
Ett alternativ är att sänka "taket" 45mm och istället jacka ur för takfoten och gå hela vägen in till väggen. Lägre än så kan inte "taket" vara då det är altandörrar som kommer ta i.
Logga in
Skapa konto
frågor:
1. vilket alternativ hade du valt?
2. finns det ett tredje alternativ?
3. kommer takfoten hålla för tyngden av 10st 45x95 reglar? Omöjligt att svara på, jag vet
Tack på förhand som vanligt!
Har du plats att fästa en bräda 34x145 under hängrännan som går lite längre ner än nuvarande bräda?
Det skulle kunna vara att alternativ. Då har du större anliggningsyta där att fästa takreglarna i.
Det skulle kunna vara att alternativ. Då har du större anliggningsyta där att fästa takreglarna i.
Redigerat:
God ide, jag funderade på att göra en variant på ditt förslag, enligt bild nedan:maah skrev:
Logga in
Skapa konto
Men låter man brädan hänga ner en liten bit får man ju helt klart mer att fästa på. Jag ska hem o mäta o klura.. Tack!
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Hej!
Har du kommit fram till någonting bra vid dina klurerier?
Jag har också en Smålandsvilla och står inför att bygga samma sak, men med något större djup på altanen.
Har du kommit fram till någonting bra vid dina klurerier?
Jag har också en Smålandsvilla och står inför att bygga samma sak, men med något större djup på altanen.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Toppen! Det ser jag fram emot! 😀
Sent ska syndaren vakna..
Här kommer bilder från pergolabygget!
Är inte riktigt nöjd med helhetsbilden, men kanske vänjer jag mig. Nästa vår ska den målas med samma grå kulör som huset så kanske den smälter in lite bättre då. Funktionen är utmärkt dock! Vi har haft ett solsegel, 5x5m, spänt över den nu under sommaren och inomhusklimatet är mycket bättre! Kanske blir det nån mer avancerad lösning till nästa säsong, som man kan dra in och ut med snöre eller nått.
Frågor på det?
Här kommer bilder från pergolabygget!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är inte riktigt nöjd med helhetsbilden, men kanske vänjer jag mig. Nästa vår ska den målas med samma grå kulör som huset så kanske den smälter in lite bättre då. Funktionen är utmärkt dock! Vi har haft ett solsegel, 5x5m, spänt över den nu under sommaren och inomhusklimatet är mycket bättre! Kanske blir det nån mer avancerad lösning till nästa säsong, som man kan dra in och ut med snöre eller nått.
Frågor på det?
Redigerat:
Är det bara att fästa direkt i liggande panel, kan tänka mig att du valt strategiskt så beslagen hamnar där det finns reglar innanför?
Skulle behöva tips som passar till mitt hus som ser ut enligt bifogade bilder.
Höjden mellan trädäck upp till undersida tak är 245 cm.
Skulle behöva tips som passar till mitt hus som ser ut enligt bifogade bilder.
Höjden mellan trädäck upp till undersida tak är 245 cm.
Jag fäste en horisontell planka på väggen som jag skruvade fast i de stående väggreglarna (leta efter spikskallar i panelen så ser du dem) sen skruvade jag balkskorna i den.
Kommer funka fint med ditt raka takutsprång!
Kommer funka fint med ditt raka takutsprång!
Vi har nu kompletterat pergolan med lite solskydd. Tryckt trall, 22x95 5400mm långa, klövs på mitten i 45 graders vinkel. Dessa skruvades fast ovanpå pergolan med cc120mm. Resultatet blev grymt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad har du för demissioner på ditt virket till pergolan? Planerat att göra något efter ditt första förslag dvs fästa in mig i utsprånget.murak skrev:
Vad är takhöjden inne i pergolan? På bilderna ser den ganska låg ut. Hur upplever ni i så fall höjden? Känns det lite trångt eller är det bara trevligt?
Vi planerar ett pergplabygge när vi gör om altanen (vilket år som helst nu
) men vi har svårt att få till höjden på ett bra vis och är rädda för att det ska kännas trångt.
Vi planerar ett pergplabygge när vi gör om altanen (vilket år som helst nu