murak
Jag planerar en pergola över vår altan där ena änden är fäst i takfoten och andra delen vilar på stolpar.
"Taket" kommer inte vara ett tak, utan ska max hålla sin egenvikt och ett lakan eller liknande. Ej i snö eller regn, då kommer vi plocka ner det.
3D-modell av en pergola med ena sidan fäst i ett hus och andra sidan stödd av stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att det är trångt på takfoten pga avvattningsrännan. Om jag använder 45x95 regel som "tak" så måste den jackas ur ca 45mm vilket lämnar ca 50mm som ska hålla tyngden.
Schematisk illustration över konstruktion av pergola med mått och placering vid hus och terrass.
Skapa konto

Ett alternativ är att sänka "taket" 45mm och istället jacka ur för takfoten och gå hela vägen in till väggen. Lägre än så kan inte "taket" vara då det är altandörrar som kommer ta i.
Skiss av en pergolastruktur med dimensioner för reglar, fastsatt vid takfot med vinkeljärn och balksko, intill en avvattning.
Skapa konto

frågor:
1. vilket alternativ hade du valt?
2. finns det ett tredje alternativ?
3. kommer takfoten hålla för tyngden av 10st 45x95 reglar? Omöjligt att svara på, jag vet :) Huset är en smålandsvilla om det ger nån fingervisning.

Tack på förhand som vanligt!

Har du plats att fästa en bräda 34x145 under hängrännan som går lite längre ner än nuvarande bräda?

Det skulle kunna vara att alternativ. Då har du större anliggningsyta där att fästa takreglarna i.

Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
maah skrev:
Har du plats att fästa en bräda 34x145 under hängrännan som går lite längre ner än nuvarande bräda?

Det skulle kunna vara att alternativ. Då har du större anliggningsyta där att fästa takreglarna i.
God ide, jag funderade på att göra en variant på ditt förslag, enligt bild nedan:
Schematisk illustration av ett hörn med en utskjutande gul hyllplatta och en nedhängande del för fästpunkter.
Skapa konto

Men låter man brädan hänga ner en liten bit får man ju helt klart mer att fästa på. Jag ska hem o mäta o klura.. Tack!

Hej!

Har du kommit fram till någonting bra vid dina klurerier? :)
Jag har också en Smålandsvilla och står inför att bygga samma sak, men med något större djup på altanen.

murak
Det blir alternativ 2 i min första skiss, med 45x120 reglar. Ska bygga vilken helg som hälst nu och kommer lägga upp bilder på bygget.

• Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
Toppen! Det ser jag fram emot! 😀

murak
Sent ska syndaren vakna..

Här kommer bilder från pergolabygget!

Detalj av träkonstruktion för pergola med synliga skruvar och träspån, soligt väder.
Skapa konto

Nybyggd pergola intill ett grått hus med solsegel över, omgiven av en trädgård på sommaren.
Skapa konto

Närbild av träkonstruktion med hammare och vattenpass under pågående pergolabygge.
Skapa konto

Hand installerar metallbeslag för pergolabygge mot en träpelare med blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Grovt uthugget hörndetalj på pergola i trä med verktyg i bakgrunden och grus mark.
Skapa konto

Trädäck med pergola i träkonstruktion vid grå husfasad, före målning och installation av solsegel.
Skapa konto

Nybyggda ogrundade träbalkar på en pergola mot ljus träterrass, i väntan på målning.
Skapa konto

Obyggd pergola av trä på altan med utsikt över trädgård, väntar på målning.
Skapa konto

Obemålad träpergola under konstruktion monterad vid ett hus, med utsikt över träd och klar himmel.
Skapa konto

Nybyggd träpergola vid en gråmålad villa, omgiven av en trädgård med grönt gräs och träd.
Skapa konto

Är inte riktigt nöjd med helhetsbilden, men kanske vänjer jag mig. Nästa vår ska den målas med samma grå kulör som huset så kanske den smälter in lite bättre då. Funktionen är utmärkt dock! Vi har haft ett solsegel, 5x5m, spänt över den nu under sommaren och inomhusklimatet är mycket bättre! Kanske blir det nån mer avancerad lösning till nästa säsong, som man kan dra in och ut med snöre eller nått.

Frågor på det?

Redigerat:
  • Gilla
annanomnom och 2 till
  • Laddar…
Är det bara att fästa direkt i liggande panel, kan tänka mig att du valt strategiskt så beslagen hamnar där det finns reglar innanför?

Skulle behöva tips som passar till mitt hus som ser ut enligt bifogade bilder.

Höjden mellan trädäck upp till undersida tak är 245 cm.

• Trädäck med vita husväggar och liggande panel, glasdörrar och gröna växter vid sidan, höjd till tak noterad.
    Skapa konto
  • Vitmålad liggande panel på ett hus med synliga reglar och takfot, samt takränna och stuprör vid däcket.
    Skapa konto
murak
Jag fäste en horisontell planka på väggen som jag skruvade fast i de stående väggreglarna (leta efter spikskallar i panelen så ser du dem) sen skruvade jag balkskorna i den.

Kommer funka fint med ditt raka takutsprång!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
murak
Vi har nu kompletterat pergolan med lite solskydd. Tryckt trall, 22x95 5400mm långa, klövs på mitten i 45 graders vinkel. Dessa skruvades fast ovanpå pergolan med cc120mm. Resultatet blev grymt!

Nyinstallerat solskydd på pergola med diagonalt skurna träplankor och skruvar med cc120mm mellanrum i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

En nyinstallerad solskyddstrall monterad ovanpå pergola vid en husfasad, med trädgård och klarblå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Limesmak och 1 till
  • Laddar…
murak murak skrev:
Vi har nu kompletterat pergolan med lite solskydd. Tryckt trall, 22x95 5400mm långa, klövs på mitten i 45 graders vinkel. Dessa skruvades fast ovanpå pergolan med cc120mm. Resultatet blev grymt!

[bild]
[bild]
Vad har du för demissioner på ditt virket till pergolan? Planerat att göra något efter ditt första förslag dvs fästa in mig i utsprånget.

• Utsikt över en trädäckad balkong med sittgrupp, räcke, och en del av husets utsprång synligt ovanför.
    Skapa konto
  • Vitmålat husutsprång och tak med fönster, möjlig fästpunkt för pergola.
    Skapa konto
murak
Stolparna är 95x95, yttersta reglarna 45x145 och de invändiga reglarna är 45x120

murak murak skrev:
Stolparna är 95x95, yttersta reglarna 45x145 och de invändiga reglarna är 45x120
Tack! Vad har du för mått på din pergola?

murak
Hm.. Bredden är 5,4m men djupet... Gissar 4m prick in till husväggen.

Vad är takhöjden inne i pergolan? På bilderna ser den ganska låg ut. Hur upplever ni i så fall höjden? Känns det lite trångt eller är det bara trevligt?

Vi planerar ett pergplabygge när vi gör om altanen (vilket år som helst nu :)) men vi har svårt att få till höjden på ett bra vis och är rädda för att det ska kännas trångt.

• Gilla
nev2003 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.