Hej!

Har någon testat Nitor Wood protection på altanen? Det verkar vara ett alternativ till Sioo eller typ samma sak. Båda produkterna är egentligen så kallat "vattenglas" om jag förstått rätt.

Man rengör först med Nitor Cleaner och behandlar två gånger med Nitor Wood Protection.

Prismässigt är Nitor Wood Protection lite billigare än Sioo.

4 liter Nitor Cleaner kostar ca 250 kr

4 liter Nitor Wood Protection kostar ca 990 kr. Det ska räcka till 20-30 m2.

Det intressanta är att Alfort äger båda varumärkena Sioo och Nitor.

Ingen som testat Nitor?

Jag har nu behandlat en del av altanen med Nitor Wood Cleaner och Wood Protection. Min altan är 4 år gammal och helt obehandlad. Det tyngsta var att rengöra den med cleaner. När det torkat var det enkelt att pensla ut medlet. Det såg ut som vatten (!). Efter att det första lagret torkat, ca 30 - 60 min, lade jag på andra lagret. Det svåraste var att undvika regn. Det får inte regna under behandlingen och heller inte 2-3 dagar efter. (Samma sak gäller för Sioo). Det skulle inte regna enligt smhi, men det kom några stänk i alla fall. Jag hade en presenning redo att dra över. En del av ytan fick några regnstänk ändå, så det bli intressant att se om det påverkar resultatet.

Nu ser altanen ut som nyoljad, dvs ganska mörk. Efter att medlet torkat tre dygn kommer den att ljusna i och med att kisel bildas på ytan genom en kemisk reaktion med regn. Efter ett par månader ska den vara ljus och vattenavstötande. En kompletterande strykning rekommenderas inom ett år för bästa skydd. Sedan ska man inte behöva behandla altanen alls på många år. Möjligen måste man rengöra emellanåt. Återkommer med bilder.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Uppdatera oss gärna med detta!
Det verkar billigare än Sioo. Frågan är om det är lika bra?

Hej igen

Efter kontakt med Alfort får jag veta att Sioo inte alls är deras märke men Nitor är det. Det står helt enkelt fel på K-Rautas hemsida. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tr%C3%A4skydd-alfort-sioo-3-l

Nitor Wood Protection och Sioo är alltså olika preparat med båda bildar ett skyddande silikatskikt på trä. Nitor har två typer av silikat medan Sioo har ett.

Det har nu gått 10 dagar sedan behandlingen och trät har börjat ljusna lite. Det ska ta upp till två månader innan silikatet har bildats fullt ut. Ännu ser jag inget skydd mot väta som det står i broschyren att det ska finnas. Regnet pärlar sig inte. Behandlingen sägs skydda mot algbeväxning. Jag hoppas det fungerar bättre än Sioo där många verkar ha problem med alger. Jag har andra ytor som jag behandlat med såpa, men där frodas algerna.

Just nu är det specialpris på Nitor Wood Protection på flera ställen bl a K-Rauta och Bauhaus, 795 kr för 4 liter. Det räcker till ca 20 m2 med två strykningar. Ytterligare en strykning rekommenderas inom 12 månader. Det blir ca 60 kr/m2 för första året. Sedan ska det tydligen skydda trät under lång tid.

Nitor Wood Protection ger ingen pärleffekt på ytan. Som jag förstått det ger den däremot träet ett effektivt skydd mot fukt så tillvida att fukten inte sätter sig i träet utan torkar upp snabbt (samt att det gör annat kemiskt inne i träet som stärker motståndskraften mot påväxt). Därmed får inte alger, mögel, svamp samma möjlighet att börja växa i träet.

Som jag förstått Sioos steg två (Ytskydd), som ger pärleffekt, är det något temporärt som avtar och inte är lika långsiktigt som deras Träskydd. Har dock inte testat det själv så ska inte uttala mig om hur länge de olika delarna har effekt.

Idag finns en Sealer som funkar som Sios sista moment. Denna ska göra att det blir en pärleffekt.

Grannen i sommarstugan behandlade sin altan med Nitor Wood Protection 2015 (byggd våren 2014) och det ser verkligen bra ut, nästan känslan att gå på sammet när man går barfota på den behandlade ytan. Påminner nästan om vädersliten teak i utseendet.

Har nyss byggt ny altan hemma i villan och den skall behandlas med Nitor, bör man vänta 1år , eller rentav längre innan behandling?

Nu är trallen mättad med vätska från sågverkets impregnering , varje trallskruv som drogs slutade med uppträngande vätska.

fusion skrev:
Grannen i sommarstugan behandlade sin altan med Nitor Wood Protection 2015 (byggd våren 2014) och det ser verkligen bra ut, nästan känslan att gå på sammet när man går barfota på den behandlade ytan. Påminner nästan om vädersliten teak i utseendet.

Har nyss byggt ny altan hemma i villan och den skall behandlas med Nitor, bör man vänta 1år , eller rentav längre innan behandling?

Nu är trallen mättad med vätska från sågverkets impregnering , varje trallskruv som drogs slutade med uppträngande vätska.
Jag väntade 3 månader, det viktigaste är att du tvättar av det nya trallet med ex trallrent jag köpte cuprinols trallrent för det va oslagbart i ett test i viivillan.

Vad har ni byggt trallen med för virke?
Betyder en Nitorbehandling att jag kan välja vilket virke jag vill då eftersom jag själv impregnerar träet?

Vi fick fantastisk resultat på altanen med Nitor Wood.
Jag köpte de billigare på nätet hos städshop.se

Nu är jag tillbaka. Jag behandlade Altanen 2015 med Nitor Wood protection. Därefter har jag tvättat med såpa varje år. Nu är det alltså 4 år sedan och trallen är rejält skitig och jag måste ta ett omtag. Jag har haft problem med att ytan har blivit "luddig" och grön av alger. Jag är inte helt nöjd eftersom behandlingen var ganska dyr. Nu ska jag göra ren den mer noggrant. Vad ska jag använda? Efter rengöringen måste jag antagligen behandla altanen igen. Jag förväntar mig inte att den behandling jag gjorde 2015 är kvar efter rengöringen. Har någon testat att rengöra med brun såpa? Det är tydligen ett kraftfullt baskiskt rengöringsmedel.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Nu är jag tillbaka. Jag behandlade Altanen 2015 med Nitor Wood protection. Därefter har jag tvättat med såpa varje år. Nu är det alltså 4 år sedan och trallen är rejält skitig och jag måste ta ett omtag. Jag har haft problem med att ytan har blivit "luddig" och grön av alger. Jag är inte helt nöjd eftersom behandlingen var ganska dyr. Nu ska jag göra ren den mer noggrant. Vad ska jag använda? Efter rengöringen måste jag antagligen behandla altanen igen. Jag förväntar mig inte att den behandling jag gjorde 2015 är kvar efter rengöringen. Har någon testat att rengöra med brun såpa? Det är tydligen ett kraftfullt baskiskt rengöringsmedel.
Det verkar som om ingen svarat dig, men jag tänker göra samma sak som du och undrar om du fått rätt på det. Jag tänker att du inte kan använda såpa för att göra rent för det rekommenderas att man vid rengöringen ska tunna ut den där behandlingen och tvätta med den. Så har jag fattat det. Men jag har som sagt inte börjat ännu. Jag har köpt en billig sort på Rusta med kisel i . Tänkte prova på staketet till att börja med för att se hur det funkar. Kanske köper nitor till trädäcket.

Jag behandlade också altanen med Nitor för några år sedan.
Körde hela trestegsprogrammet enligt konstens alla regler.

Den sista delen i programmet, sealer, var helt klart det sämsta. "Pärleffekten" var högst temporär och varade inte länge.

Jag har lämnat altanen orörd sedan behandlingen men nu börjar det komma lite mögel.
Jag kontaktade Alfort för frågor och de avrådde helt från att använda såpa. Såpa kan ta bort skyddet som finns kvar i träet.
Man ska istället rengöra med wood cleaner och spä ut det med 50/50 med vatten och borsta med mjuk borste.

Ska klicka hem lite wood cleaner och testa att göra en rejäl rengöring.

Hej, ni som använt Nitor Wood protection blir även trall som ligger i norrläge eller i skugga där typ solstrålar aldrig ligger på även gråa med tiden?

B bjuran76 skrev:
Hej, ni som använt Nitor Wood protection blir även trall som ligger i norrläge eller i skugga där typ solstrålar aldrig ligger på även gråa med tiden?
Yes, men det tar lite längre tid. I en övergångsperiod kan det se lite ojämnt ut men det jämnar ut sig över tid.
Vill du påskynda processen kan man exempelvis vattna lite granna på området...

• Gilla
bjuran76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.