U
uffen: [bild] Hej tänkte ordna altantak över en del av min altan men blir inte klok på infästningen i husväggen. Har inte mycket plats där så skulle vilja ha tips/förslag på lösningar. Jag har tänkt kanal plasttak. Spännvidden är fyra meter så rejäla reglar? Snözon 1,5 tror jag, västkusten. tack på förhand, Ulf
0 svar · 2,1k läst
·
D09
D09: Kladdat målarfärg :)
199 svar · 35,7k läst
·
K
Kjell_G: Precis. Och då måste luftspalten till fasaden tätas men jag flyttar ju ut skalet en bit så det borde inte göra nåt?
5 svar · 2,4k läst
·
iSnobben
iSnobben: [citat] Blev aldrig någon paviljong. Blev ett rejält uterum istället [bild]
2 svar · 28,2k läst
·
T
tpsoft: Monterade igår upp vår helt nya markis och upptäckte när vi skulle lyfta upp den på fästena att där är en skada i själva väven. Skadan har troligen uppstått i transporten och företaget jag har köpt den av har erbjudit att ordna det på fabriken alternativt kompensation (vad det innebär är oklart för tillfället). Skadan är främst kosmetisk skulle jag tro vilket talar för
0 svar · 2,6k läst
·
Lussekofta
Lussekofta: Frågan kvarstår - är terrassbrador en sida som är stabil att handla ifrån? Någon som har erfarenhet av dolle och deras skena?
9 svar · 2,2k läst
nikasp
nikasp: [citat] Såg du filmen på min lilla trall som legat betydligt längre än din, 5 år. Den har inte rört sig en mm och miljön kan inte bli tuffare, oftast vatten i diket under och vi diskar och spolar vatten där samt sydvästläge så sol hela dagarna. Min kvalificerade gissning som maskiningenjör är att du och nyfniken använt för mjuk skruv som töjts ut när trät svällt och sedan
54 svar · 16,4k läst
·
H
huggan: Fräs bara ner vilken led-list du vill som är lägst klass IP X7. Kanske borra dräneringshål också under listen så vattnet kan rinna ut.
1 svar · 1,6k läst
H
Huzzbutt: Det räcker med vanlig 75mm trallskruv
1 svar · 4,1k läst
·
Vempaya
Vempaya: Hej, Jag kommer bygga altan med tak och eftersom allt mitt virke är impregnerat, kan jag måla direkt takstome i vitt eller jag måste vänta ett år? Och om Ni har några bra guide hur ska man bygga altan med tak? Vilken är billigt och bra tak att satsa? Altan kommer vara 580x320cm
0 svar · 1,1k läst
Pojkstreck
Pojkstreck: Skulle behöva tips, tankar och idéer på hur man skulle kunna bygga ett trädäck emot huset. Däcket ska innehålla en inglasad utedel och plats för en kvadratisk badtunna. Köket ligger vid nordöstra långsidan, dvs till höger om entrén om man ser till bilden och vardagsrummet på sydöstra sidan dvs till höger om det vita skärmtaket. Måla gärna i vart ni hade satt altandörren
0 svar · 972 läst
·
F
fsn: [citat] ok, vad bra. Var är bilderna?
197 svar · 102,4k läst
·
O
olofh: Tjena. Nästa vecka bör altanbygget dra igång. Velat som tusan mellan dolda skruv’s camo verktyg eller bara köra traditionellt. Någon som kan visa bild på något år gammal trall med 45grader/dolda skruvar? Har alltid lagt kloss an tidigare så tvekar över pris och springa som skruvverktyget innebär. Samt, vilken klass på skruv är det som gäller för 34x145 i sydvästra hörnet av
0 svar · 2,8k läst
berisen
berisen: [citat] Kloka ord, ibland kanske man inte behöver komplicera det hela mer än nödvändigt :) Tack för input!
2 svar · 2,9k läst
·
L
Lane: Gillar verkligen ditt staket! Nu har det ju gått ett par år, har du fått problem med staketet, att det vridit sig t ex? Vad hade du för längd på skruvarna du drog genom ribborna? förborrade du? Är de liggande brädorna uppe och nere som ribborna är skruvade i också 69 breda?
14 svar · 42,5k läst
·
R
rsa: Hur såg er trall ut när ni fick den? Så här såg 80% av min trall ut (34x145, se bilder nedan) när den kom förra veckan. Känns inte som det är okej!? Att trall slår sig med tiden kan jag förstå, men nytryckt virke borde väl vara någorlunda plant? [bild] [bild]
12 svar · 46,7k läst
·
R
rsa: Så här såg 80% av min trall ut (se bilder nedan) när den kom förra veckan. Känns inte som det är okej!? Att trall slår sig med tiden kan jag förstå, men nytryckt virke borde väl vara någorlunda plant? [bild] [bild]
7 svar · 18,7k läst
·
E
EliasLindgren: [citat] Jag håller helt och hållet med er. Tyvärr kan jag inte beskriva förfarandet på ett enkelt sätt. För mig tog den första bra lång tid. Sedan blev de andra ganska enkla då man gjort det en gång. Men det vållar helt klart en del huvudbry...
7 svar · 8,6k läst
·
M
Micro: Det ser ut som mina altandörrar och dom är från Teknova i Vadstena
1 svar · 3,0k läst
·
D
daniel_021: Hej! Håller på för fullt med att gjuta plint och väga in bärlinor. Hur fäster man enklast bärlinan i min stolpe (2st skruvlimmade 45x95? Räcker typ skruv 6x80 eller behövs kraftigare doningar? Lasten tas ju av stolpen, men eventuella sidokrafter? Stolpen blir inte högre än 49cm.
0 svar · 1,4k läst
T
Tessan79: Hej! Någon som satt upp glaspartier sommar original designe, från skånska byggvaror? Någon som kan förklara lite mer lättförståelig monterings anvisning? Gärna visa bilder
0 svar · 1,5k läst
B
blockqoute: [citat] Aha, asch då! Jag har skapat ett eget inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-uterumstak-mot-staende-lockpanel.382194/. Men inte fått några svar än :)
16 svar · 18,9k läst
·
A
Alfons3301: Kan vara bra att kolla upp vilka cc mått som krävs för reglarna under komposittrallen. Det påverkar stommen under som man ska bygga. Vår trall som vi ska lägga i sommar har cc 35 som krav. Det är ihåliga plankor. Jag vet inte om massiva plankor har högre cc mått. Vanlig trätrall har väl det iaf, kanske cc 60 cm?
2 svar · 6,7k läst
A
Alfons3301: Håller på nu och bygger trädäck. Tänker förbereda för isolering i golvet då vi framöver om nåt år vill bygga uterum ovanpå denna altan. Tanken är just nu att när uterummet är byggt skjuta in isolering under trallgolvet på skenor/reglar som fästs på trallreglarna nu. Då till frågan. Skulle vi kunna lägga i isoleringen i form av cellplast 10 cm tjock redan nu, eller kommer den
0 svar · 3,0k läst
Sharky58
Sharky58: Det krävs (nog) lite utförligare mått så att man har en ganska exakt profil på den trapp du har tänkt dig innan man kan svara bu eller bä. Fast allt går men virkesdimensionerna kan bli brutala. En komplett profil, dvs total höjd ( från däckets ovankant) - totalt djup är dessutom bra eftersom den ger en bild av den profil - och därmed steghöjd / stegdjup - du får på din trapp.
3 svar · 7,3k läst
·
H
hrt: [citat] Sorry jag missuppfattade. Jag trodde du menade en fris i mitten av altanen så att man körde generalskarv mot en fris och delade av altanen i sektioner med hela längder. Jag kommer ha fris på sidorna.
11 svar · 9,1k läst
·
niklasn
niklasn: Pga omständigheter som det så vackert heter så har jag inte vare sig stuga eller pool längre, men under tiden var jag väldigt nöjd. Den enda förbättringen jag kan komma på är locket, det är väldigt stabilt byggt och därmed tungt att hantera om man är ensam. Vi badade året runt utan problem.
19 svar · 12,7k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: Tyg på insidan ger ingen skillnad för innetemperaturen, dock minskar det den direkta strålningen.
3 svar · 4,5k läst
nikasp
nikasp: Glömde att återkoppla men jag sprayade getingspray kring takfoten utifrån och var på helt rätt ställe nära bona så de dog. Inte haft en just där sedan dess. Har lite inaktiva bon kvar där uppe som jag tänkt ta bort varje år så man vet om nya kommit till. En sån bra att göra men tråkig uppgift som villaägare
10 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.