Jag bygger "flytande" trall på mark med bärlinor som vilar på plattor och kommer ha en bärlina (45x170) längs husväggen. Skulle ju vilja ha denna så nära husväggen som möjligt för att kunna ha trallen ända in till väggen, men ett stuprör ställer till det. Ytterkanten på röret sitter 14 cm från väggen och jag kommer lägga 28x120-trall.
Tänker att detta måste vara något som yrkesfolk och andra erfarna stöter på ibland och att det säkert finns en bra lösning. Ser inte flytt av röret, som ansluter till dränering långt där nere, som ett alternativ.
Kan man dela bärlinan i två bara eller behöver man "runda" med kortlingar eller liknande? Eller bör man flytta ut bärlinan utanför och sala på inåt för att kunna lägga trall ända in?
Hoppas bilden är begriplig. Tänkt att uppifrån illustrera en "bruten" bärlina och stupröret.
Schematisk illustration av "flytande" trall längs med husvägg och avbruten bärlina vid stuprör.

Varför inte lägga bärlinan litet längre ut så den går fri från stupröret? Inga problem att lägga trall ända in mot huset, det handlar om någon decimeter bara. Vi har gjort något liknande, bara att bärlinorna går åt andra hållet dvs ut från huset, ovanpå dessa ligger reglar typ de du har som bärlinor och dessa är förlagda med början ca 20 cm från fasad för att ge rum för tex stuprör, därefter cc 60 cm med 30mm trall. Perfekt funktion.

H Harald Blåtumme skrev:
Varför inte lägga bärlinan litet längre ut så den går fri från stupröret? Inga problem att lägga trall ända in mot huset, det handlar om någon decimeter bara. Vi har gjort något liknande, bara att bärlinorna går åt andra hållet dvs ut från huset, ovanpå dessa ligger reglar typ de du har som bärlinor och dessa är förlagda med början ca 20 cm från fasad för att ge rum för tex stuprör, därefter cc 60 cm med 30mm trall. Perfekt funktion.
Tack för svar!
Dock kommer ju min trall ligga längs med husväggen och således bärlinan. Ritade inte ut reglarna, med dessa kommer ju gå på tvärs mot bärlinorna och sen går ju trallen på tvärs mot reglarna. Det blir knepigt med 14 cm in till väggen, mer än en trallbredd (12 cm). Känns som att man får sala på rejält på bärlinans baksida då, men det kanske är rimligaste alternativet ändå?

Som jag ser det blir det inga som helst problem om du lägger bärlinan längre ut från husväggen. Reglarna du lägger på dessa bärlinor kan du ju lägga så nära fasad som du önskar, och du enkelt anpassa så att din trall får full stabilitet över hela ytan. Möjligt att jag inte förstår problemet så posta gärna en mer utförlig skiss, det du skriver om 14 cm in till väggen förstår jag inte.

Ligger dina reglar över dina bärlinor eller ska de ligga infällda mellan dina bärlinor... är nog min fråga. Bra skisser är guld om man ska kunna ge råd.

Sorry, otydligt av mig!
Reglarna ska ligga i balkskor ”infällt”. Därav problemet, som jag ser det. Borde illustrerat eller förklarat detta.

Bästa svaret

Jag skulle lagt obruten bärlina utanför stupröret. Istället för att sala på skulle jag skruvlimma "tassar" på bärlinans baksida (behöver förmodligen göras innan bärlinan monteras på plats). Gör tassarna av samma dimension som bärlinan (så att de har hela bärlinans höjd). Om du har full koll på var reglarna kommer att hamna kan du t.o.m. sätta tassarna så de hamnar i linje med reglarna. Schematisk illustration av en bärlina med vertikala 'tassar' som support, i linje med underliggande reglar.

Det går bra att göra som på din bild.

M MatsTyresö skrev:
Jag skulle lagt obruten bärlina utanför stupröret. Istället för att sala på skulle jag skruvlimma "tassar" på bärlinans baksida (behöver förmodligen göras innan bärlinan monteras på plats). Gör tassarna av samma dimension som bärlinan (så att de har hela bärlinans höjd). Om du har full koll på var reglarna kommer att hamna kan du t.o.m. sätta tassarna så de hamnar i linje med reglarna.
Vi har gjort liknande på en lägre del av altanen, funkar mycket bra.

Jag gjorde som MatsTyresö föreslog, men jag använde balkskor även där. Känns mycket stabilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.