A
Anlemabe: [bild] [bild] [bild] Vill tipsa om hur man kan rengöra trädäck med ättika.Jag har skrubbat mitt 14 -åriga altangolv med ättika. 2 dl ättika per 1 liter ljummet vatten och några droppar diskmedel. Med hjälp av rotborste och stålull blev golvet trärent. Jag valde sedan att behandla golvet med pigmenterad olja och är väldigt nöjd med resultatet.
0 svar · 9,3k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Funkar :)
15 svar · 34,2k läst
·
Mazen
15 svar · 34,2k läst
·
MultiMan
MultiMan: [citat] Det gör den väl inte om man inte gör någon uppenbart konstig konstruktion. Stolpen ska vila under balken till iaf en betydande del så att lasterna går via trä hela vägen. Skruvarna är enbart där för att hålla ihop så att delarna inte glider isär, inte för att bära någon större last. Som sagt, titta på din befintliga, gamla altan. Finns inga skruvar där som bär upp
26 svar · 13,3k läst
·
S
Sssczl: Hej alla kunniga människor! Nybliven husägare här till ett charmigt men ack så eftersatt 20-talshus. Har ingen erfarenhet av renovering sedan tidigare och hoppas ni har översyn med bristande vokabulär. Vi jobbar på att få huset tätt och efter dränering, takbyte samt fönster- & fasadrenovering har det nu blivit dags att ta tag i det genomruttna uterummet. Uterummet är byggt ovanpå det
0 svar · 2,1k läst
·
H
hrt: [citat] Snyggast och smidigast är nog två olika saker. Om du inte tycker om alternativet med dubbelfris så är nog det smidigaste att lägga fris ytterst och sen lägg varannan på 4.20 och 3.60 (om du har cc 60). Du kan ju variera någon längd med ex. 2,40 som första om du inte vill ha varannan. Vilken bredd är det på trallen?
4 svar · 1,9k läst
·
M
MetteKson: [citat] Bor ni inom ett detaljplanelagt område? Då skulle jag säga att bygglov krävs för inglasning av altan. Det räknas som en tillbyggnad av ett rum (även om väggarna består av enbart glas). Byggnadsarean räknas också in i den tillåtna byggrätten på fastigheten. Är arean upp till 15 kvm kan den räknas som en ”Attefallsåtgärd” och då krävs endast en anmälan till
2 svar · 2,0k läst
·
hahalj
hahalj: Nån mer än jag som tröttnat på att köpa nytt tak till hammocken varje år? Jag bestämde mig för att bygga om vår med ett mer permanent plasttak. För att få lämplig lutning behövdes lite nya träreglar att fästa plasttaket i. Här är lite foton som kanske kan vara lite inspiration för den som går i liknande tankar. Har själv haft svårt att hitta andra som gjort nåt liknande så
0 svar · 3,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: Ja, det kan jag allt tänka mig! Förvånad att den ens står kvar faktiskt. Det är, som du säger, hävstångseffekten som är nyckeln här. Antingen har du en längre hävstång under marken än ovanför den, eller så är fundamentet tyngre. Ju mer av både-och som du har, desto bättre.
5 svar · 6,4k läst
·
T
Toppalua: Jag skickar lite bilder på PM så kan du se skicket. Staketet är som sagt 40år gammalt minst. Dom finns i Ramlösa.
8 svar · 3,7k läst
·
O
OlofSH: Hej! Jag har planer på att bygga en uteplats med trädäck samt pergola med glastak. Bifogar två bilder på min tänkta konstruktion. Däcket är ca 2,7 x 3,0 meter stort, stolparna 95x90 mm och takbjälkarna 120 mm höga (cc 60 cm), allt i tryckimpregnerat trä. Tänkte lägga 4 mm tjockt härdat glas som tak. Tar gärna emot synpunkter och tips på förbättringar! Hur mycket överhäng bör
0 svar · 7,5k läst
·
em72
em72: Jag brukar spä ut det, ca 1-1.5 dl Yes till en hink med varmt vatten. Sedan skurborste på skaft att skrubba med. Första året använde jag Trallrent eller Tralltvätt (kommer inte ihåg exakt namn) från Alcro, men därefter har jag använt Yes och tycker det funkar lika bra eller t.o.m. bättre.
6 svar · 3,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Någon enklare slänt med kullersten med marktäckare skulle kanske fungera?
3 svar · 2,1k läst
·
M
Mikeeee: Precis jag har justerbara stolpskott med marginal att höja om det behövs
5 svar · 4,5k läst
·
Turbogurgla
Turbogurgla: [citat]
1 svar · 2,9k läst
·
Turbogurgla
1 svar · 2,9k läst
·
B
Bygget123: Hej, Någon som har någon erfarenhet av Sensum ONE-Q Uteköksmoduler från Bauhaus? Verkar rätt smidigt system men har ej hittat några som kan ge en recension.
0 svar · 1,4k läst
L
lilla frugan: Hej vi ska bygga en veranda på ena sidan av vårt två våningshus, och jag har en undran hur man gör vid burspråk som ju har ett eget litet tak? Någon som har bilder?
0 svar · 1,3k läst
W
Wildthing: Hej! vi har en altan med skärmtak. Taket bärs upp av trästolpar (typ 95*95) som är gjutna i marken. Avståndet mellan stolparna är ca 2 meter. vi skulle vilja sätta upp glasskivor mellan några av stolparna för att få lite mer vindskyddat på uteplatsen. Hur tjockt borde härdat glas vara om rutan kommer vara 2000*1800 (bredd*höjd)? De kommer fästas i nederkant och på sidorna men helst
0 svar · 1,5k läst
S
Självfixaren: Har gjort ungefär det samma under liknande förhållande. Så länge det är tort är det inga problem. Tänk marken som potatismos, den kan vara rätt hård när den är torr men blir det för blött blir det gegga. Är marken bra dränerad så funkar det nog men hade inte valt den lösningen om vatten brukar samlas där.
2 svar · 4,9k läst
B
Bergsmongo: Vi byggde vår altan på 45x120, och den klarar mig utan att svikta... och jag väger ändå 100+moms. Men detta är med 45cc på 120orna. Valet av 45x120 (ståendes på 45x145or som i sin tur står på betongplattor) var en följd av höjden mellan bergkrossen relativt altandörrströskeln. Hade jag fått välja hade jag kört 45x170 ståendes på 45x195or, och eventuellt satt 60cc istället.
3 svar · 6,5k läst
K
kirilian: [citat] Tryckt som ligger an mot jord ruttnar på ca 10 år. Har precis sett det själv...
31 svar · 14,1k läst
·
K
kirilian: Sätt reglarna i våg med kilar. Sen skruvar du fast lodräta bitar av reglar på bärlinorna så att dessa håller upp hela regelverket. Snabbt och enkelt.
5 svar · 2,0k läst
S
stefanli: Hej, Ursäkta "ritningen" det var allt jag hade tillgängligt. Jag har suttit och kollat i tabeller och använt beräkningshjälpmedel men blir inte klok på dom för inget stämmer riktigt in på mina förutsättningar. Bilden visar ungefär vad jag har att jobba med. Fyrkanterna är det det finns plintar så dom går inte att flytta. Det ska alltså blir en altan som är ca350x400cm. Längst
0 svar · 945 läst
·
E
Erlangen: [citat] Ja den är nästan bättre.
6 svar · 4,0k läst
·
S
snoddas2: Jag satte upp vår terassmarkis med 10x100 vanlig fransk träskruv, kan nästan garantera att markisen blåst sönder fullständigt innan den infästningen gett upp. Jetting eller liknande är säkert bättre, men får du bara tag på vanliga frallor kan du nog vara lugn ändå.
21 svar · 10,7k läst
·
N
nikwes: Överväger att lägga Thermoask trall på uteplatsen som är 6x6 meter. Primärt då de provbitar jag känt på i bygghandeln är väldigt lena och stickfria. men hur blir ett Thermoask altan efter ett par år om det är oskyddat? Är det lika fint eller ruggas ytan upp? Och vad är det som skiljer leverantörerna i kvalitet? Kärnsund , Lunawood, varifrån kommer Hornbachs ask? är det nån som
0 svar · 1,9k läst
ricebridge
ricebridge: Ajdå ojdå ajdå ojdå ja då kommer saken förstås i ett annat läge. Idén med en plint längst in är kanske inte så dum. Men då skulle jag helt klart jacka upp trappan med domkraft först, så du kan sätta plinten i rätt läge, och sen sänka ner trappan på den. Du kanske rentav kan gräva framifrån och liksom skjuta in plinten i läge; i så fall räcker det kanske med att ta bort
3 svar · 2,0k läst
·
O
olofh: [citat] trådlyft men är du fortfarande nöjd? Upplevs de som lyser rakt upp som bländande eller det är inget problem?
2 svar · 3,3k läst
·
Skandiamannen
Skandiamannen: Jag tog en domkraft och en lång tjock bräda och stöttade temporärt medan jag bytte
1 svar · 1,5k läst
·
daniel1981
daniel1981: Ja då har de gått en del byggdagar och slitigt har de varit, men nu är de användbart. De är en del kvar en soffa ska byggas utepa ska i, några räcken å så lite målning på de. Men så långt är man nöjd för att aldrig gjort en sådant stort projekt. Har såklart haft lite hjälp på traven annars hade det aldrig gått. :p:p. Den blev större än jag trodde men som sagt nu kan man nog
0 svar · 1,0k läst
·
P
pathal: [citat] Najs.
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.