Hej!

Är i valet och kvalet med att öka på dimensionen på bärlinan eller på bjälklaget då jag har utstick på båda.

Det är en relativt stor trall som i sig går runt huset vilket gör att jag i stort delat upp det i 2 olika altaner som kommer fästas i varann.

Min fråga gäller altandelen längst ner på bilden.

Jag har på grund av markdränering och annat plintat 50 cm ut från vägg. Jag har inte tänkt att fästa i huset.

Plintarna har cirka 200-205 cm mellan sig där bärlinan (170x45) skall skruvas dit. Mellan dessa bärlinor har jag 163 cm till nästa bärlinerad och därefter 183 cm till nästa bärlinerad.

Bjälklaget hade jag tänkt bygga av 145x45.

Det blir ett utstick på cirka 45 mot väggen och 45 cm ut mot gräsmattan.

Allt är tänkt i c24-klassat virke. Alla plintar för nedre altandelen är på plats förutom den som skall sitta i 45-gradersvinkeln nere till vänster på bilden.

Trallen hamnar på ungefär 30 cm ovanför gräsmattan och det är oklart om jag ska ha trappsteg runt eller inte. badtunnan som är planerad kommer skjutas in i altanen cirka 70 cm.

Men frågan är om jag skall gå upp i dimension för bärlina eller bjälklag på grund av utsticken. Jag har bra höjd för att öka på en av dessa. Plintskorna som är ställbara erbjuder mig en ökning på 3,5-4 cm om jag skruvar ner dom i plinten ytterligare.

/Henke

• Ritning av en altankonstruktion med måttangivelser, bärlinor och bjälklag i skala 1:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan väl också tillägga att när jag stoppar in överhäng i spännviddstabeller får jag inte använda någon dimension alls vad det verkar

45x170 är för klent för bärlinor utomhus med de avstånd mellan plintar och bärlinor som du tänker dig. Antingen får du gå upp till 45x220 eller dubblera en mindre dimension t.ex. 45x145. Spännviddstabeller är nog inte tänkta att fungera med utstickande reglar.

Ok, jag förstår inte riktigt hur det kan bli för klent. Har jag läst spännviddstabellen så tokigt? Det är som mest 205 cm mellan plintar och som mest 183 cm mellan bärlineraderna?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja, ser nu nu att går jag ner på 200 cm mellan plintar och 183 cm mellan bärlinor ramlar jag ner på 145 i bärlina. Det känns lite underligt att 5 cm längre mellan plintarna i kalkylatorn tar mig från 145-reglar till 220-reglar.

Nu har jag inte 205 mellan alla plintar. Det är mellan 200 till 206 cm någonstans där men oftast närmare 200.

Fast...nja, det som står är ju 220 c14 konstruktionsvirke. Går jag upp på c24 170 eller c24 195 är det ju inga problem enligt kalkylatorn på byggbeskrivningar.se. Vad är det jag missar?

Enligt verktyget:

bärlina: 45x220 c14
golvbjälke: 45x120 c24

eller

bärlina: 45x170 c24

eller

bärlina: 45x195 c24

Nu blir jag fundersam.

Redigerat:
Kan tillägga att bjälklaget kommer ligga ovanför alla bärlinerader. Alltså inte nedsänkt i bärlinan.

Man kan tyvärr inte lita på alla spännviddstabeller. De enda jag känner till som är pålitliga finns på Svensk träs hemsida. Det som dimensionerar bärlinor är oftast vad som kallas tvärkrafter och som uppträder vid plintarna. Virket tål dessutom mycket mindre när det är utomhus utan tak. Det är den totala tvärsnittsytan på bärlinan som är viktig. Därför kan det gå bra med dubbla reglar av en klenare dimension.

Ok, ja den jag använt är ju från svenskt trä (de har ju byggbeskrivningar.se). Det är utan altantak som är ett eget val man får göra vid beräkningen.

Jag kastade in dessa mått enligt bild:
3D-modell av en husfasad med grå väggar och svart tak ovanför en skiss av en träterrass utan tak, bredvid formulär för dimensionering.
Skapa konto

Och fick detta resultat där till och med 145 c30 rekommenderas som bärlina

3D-modell av hus utan altantak med synliga grundbalkar, från byggbeskrivningar.se.
Skapa konto

Byter jag ut 145x45 c30 till 195x45 c24 får jag 68% nyttjandegrad:

Illustration av en husfasad med avgränsad altan utan tak och beräkningsresultat för bärlinor och golvbjälkar.
Skapa konto

Det går utmärkt att bygga som du tänkt. Man kan analysera sönder allt om man är ingenjör och gillar att räkna. vi som byggt mängder med altaner med 45x170 och 45x145 vet att det går utmärkt

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Igår la jag en gammal 28x120 trallbräda på högkant mellan två plintar och såg inte att den rörde sig mycket när jag stod på den (85 kg) så jag räknar med att 195x45 räcker ganska långt när det är 205 mellan några plintar.

Däremot vill jag ju gärna att de verktyg som finns på marknaden funkar/gäller och att de stämmer med mina byggritningar (eller tvärtom...hur man nu väljer att se på det). Nu tycker ju jag att de gör det men de där verktygen är inte helt lätta att använda sig av och de verkar lätta att missförstå.

Min fundering var främst om jag borde gå upp i bärlina eller övre bjälklag och då ingen har funderingar över mina utstick gissar jag att jag hellre ska gå upp till 195 från 170 på bärlinan än till 170 från 145 på bjälklaget.

Jag har som sagt tagit höjd för att kunna gå upp några cm på antingen bärlina eller bjälklag och min tolkning är att bärlinan är svagaste länken i min ritning. Sen är det givetvis billigare att öka bärlinan, hellre än bjälklaget ovanför.

Är det någon som kan bekräfta att jag förstått verktyget rätt eller fel? Enligt bilderna från verktyget ovan finns ingen information om att uträkningen skulle gälla dubbla reglar.

H henlin431 skrev:
Är det någon som kan bekräfta att jag förstått verktyget rätt eller fel? Enligt bilderna från verktyget ovan finns ingen information om att uträkningen skulle gälla dubbla reglar.
Verktyget ger dom dimensioner som det räknar ut, dvs tex 45x170. Att lägga dubbla bärlinor är precis som Justus säger ett sätt att minska tvärkrafterna vid plintarna eftersom man då dubblar tvärsnittsytan och minskar tvärkrafterna proportionellt.
Dessa tvärkrafter är inget man ser om man står och hoppar på altanen men framförallt på dom inre plintarna där tvärkrafterna blir som störst så kan man få deformation av virket. Kanske inte när altanen är ny men med ålder och en tänkbar snörik vinter så kan det hända.

/Göran

Det är som Göran säger, resultatet syns inte med en gång. Menar man att altanen bara ska hålla någon sommar kan man strunta i tvärkrafter, men tänker man 10 år eller mer framåt i tiden är de ganska viktiga. Det du har räknat på på byggbeskrivningar.se är något helt annat än det du ritat. Den mellersta bärlinan på din ritning måste ta upp väsentligt mycket mer last.

Ok, jag tror jag förstår.

Innebär detta att en lösning skulle kunna vara att byta ut de skruvbara balkskorna från 45 mm till 90 och dra i dubbla 195-reglar på den bärlina som går i mitten? (eller dubbla 170, eller dubbla 145).

Eller gäller detta samtliga bärlinor?

I verktyget kunde jag bara välja in en bärlinesektion. Det är väl kanske därför det blir tokigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.