Altan & Uteplats
myrstack: Förborra och ev försänk! Du har så lite material till kanten så istället för att den gering att vrida sig riskerar du sprickor i ditt ändträ istället
VCM: Här är en bild från hålsågning av vägg. Det gick ganska enkelt att såga så jag antar att det är lättbetong, kan det stämma? Hus från 1963. Nu till min fråga: Om man ska fästa bärlina i väggen, vilken skruv och beslag använder man lämpligen då? [bild]
Åsa Lund: Vore kul om TS kunde återkoppla med bild hur det ser ut nu
Aanee: Har ritat lite till: [bild] Är det någon vits med att ha en extra bärlina i mitten i den nedre sektionen eller kan man lika gärna köra hela skruvreglar på 4,9 m och stötta upp med fler stöttepunkter under?
roli: Nu var det över 11 år sedan det hände något i denna tråd så svaret på din fråga lär kanske dröja...
HogeN: [citat] stadig botten och gör så vatten rinner ner och inte sammlas runt plinten och skapar problem...typ ^_^
Qriquette: [citat] egentligen ligger en eldplats ovanför stenen intill dörren. Nu är den aldrig i bruk utan det är mer att jag vill bevara utseendet då detta varit i familjen sen långt innan jag funnits. Det är ett upphöjt deck så skulle uppskatta att det är ca 40cm ner till marken. Under stenen går det träbjälkar som tyvärr inte går precis där man går när man kliver ut ur dörren vilket
Johansson72: [citat] Lite småsaker, som att jag ville ha en dörr ut från huset - det kräver ju faktiskt bygglov även om attefallsändring inkluderar hela takkupor. Regelverket haltar lite. Sen sa de att ett uterum med fyra väggar är en Attefallsåtgärd, men eftersom jag skulle ha öppet ut mot altanen och inte ha mer än tre stolpar där så var det ingen vägg och däremed krävdes bygglov. Igen
Peter2400: Dessa är rätt trevliga, observera att bilden inte är så rättvisande angående dimensionerna. https://www.hornbach.se/shop/GUNNEBO-Traskruv-sexkant-ss-H-8-0-40-TX40-71688/6821981/artikel-detaljer.html
Hobby Bob: [citat] Tack för fin fina förslag... (y) Frågan är ifall överliggarna håller formen ifall man fäster enbart med hålplatta från ovansidan. Tänker de kanske blir riktiga bananer. Jacka ur vill jag helst inte göra då jag önskar framförallt den främre balken intakt. Använda plugg etc skulle kunna vara en riktigt bra variant även om det blir en del arbete. Funderar på att jag kan
Anderscurl: Det är nog lite hur man vill det där. Jag har skruvade klossar som utstickande del för överhängande delen av taket. Själva takstolarna är skruvade på insidan av yttre bärlinan.
chokonanana: Vi vill bygga en trätrall på husets baksida. Den kommer att gå ut 2,4m från huset och vi har olika synpunkter på vad som är lämpligast. Vi tar gärna emot feedback! :D Planen är att mäta ut plattor med laser och sedan lägga 120x45 reglar därpå. Sedan skruvas trallen fast i dessa reglar. Dvs trätrallen hamnar ca: 15-20cm ovan marknivån. Det behöver inte vara överkomplicerat men det
Anderscurl: Tryckat NTR/A 45x145 från Byggmax. Stod själv och sorterade fram de jag ville ha till bygget. Under det svarta golvet ligger de med "skönhetsfel". En av fördelarna med Byggmax utöver att det ligger riktigt nära.
RL1: Hej jag undrar vad rekommenderad/standard höjd är från mark till tak när man tex bygger farstukvist eller altantak?
Chrulla: [bild] [bild] Hej, Tänker bygga ett trädäck på ytan som visas på bilden (6 x 4 meter ca.) och undrar vad ni tror om att fästa en bärlina i stolparna på planket? Stolparna står i plintar och är dessutom gjutna runt plintarna för att stå stadigt mot vind osv. Tror ni det är möjligt att fästa en bärlina i stolparna och ha däcket fristående i andra ändan mot huset. Alternativt dra
Tag_H: Ni som gjort det hur har ni löst värmeavledning, avstånd till trä etc. Hur fäster man bäst en infälld klotgrill ? Ge mig tips...
muraren2: Och denna på åvansidan https://www.sto.se/sv/produkter_system/produktkatalog/productdetail_161211909.html
Magnus E K: [citat] Nej, jag har naturligtvis inte räknat på det, men baserat på hur tröga de franska träskruvarna är att dra i (dra för hand med stor skiftnyckel var det enda som funkade för mig, skruvdragaren var chanslös) känns det ganska stabilt. Ska nog testa när det varit en rejäl vinter att lossa en stolpe och inspektera hålen.
GoC: Lägg 45x145 reglar på gruset med plattor som underlag mellan grus och regel. Finessen med 145 reglar är att dom är NTR/A klassade, vilket inte 95 eller 120 är, och är impregnerade så att dom motstår kontakt med marken och en fuktig miljö. Sedan lägger du trallen uppe på dom.
Swibbe: De är en ide men jag vill helst inte bygga in de då man kan åka på att demontera altan om spabadet behöver repareras. Det rekomenderas att man ska komma åt alla sidor på ett spa har jag läst. Om det går sönder så är det säkert minus 15 och snö, o då blir det lite för meckigt.
roli: Tack för länken. Skulle eventuellt kunna vara en lösning. Får kolla upp lite mått och se om den får plats mellan markiserna.
Magnus E K: För att göra luckan lättare att öppna kan du ju montera gasfjädrar på undersidan, som på en bilbagagelucka. Då kan nog luckan väga 150 kg eller mer och ändå gå enkelt att få upp.
Leif i Skåne: När trallen slutbearbetas på sågverket har all trall exakt samma fuktighet och hyvla till exakt 120x28 mm. Efter tryckimpregnering sväller trallen några mm, därför skall färsk trall läggas tätt. Men om trallen är några veckor till månader sedan den blev tryckimpregnerad (datum står i övre högra hörnet på en gul lapp på trallpacken) Så har den börjat att torka och det sker
Peter_K: Trappan är nog i galvat med tryckade brädor som steg. Får försöka hitta varmförzinkade vagnsbult istället.
GoC: [citat] Den är till och med NTR/A impregnerad, så den klarar kontakt med marken