Ska göra ett trädäck på framsidan av sommarstugan.
Altanen blir 3,8m ut från stugan.
Har räknat på tre plattor per regel
Själva ramen är avvägd så att den innersta och yttre raden plattor är helt i våg.

men... kan jag gena på ett bra sätt på mittenraden plattor?
Alt 1
Gräva ut lite extra, lägga dit betongplattan och sedan skruva dit ett stödben på sidan av regeln så jag slipper väga av med jord/grus.
Vad använder jag i så fall för skruv för att fästa benet mot regeln, vanlig 75mm trallskruv eller fransk träskruv?

Alt 2
Gräva ut lite extra, lägga dit betongplattan och sedan kapa till kilar som ligger direkt under regeln på något sätt?

Alt 3
Väga av varje platta för de 15 reglarna.

bifogar en dålig bild på hur alt 1 skulle se ut, fast jag skulle naturligtvis kapa den så den inte sticker upp.

• Betongplatta med trästödben mot regel för altanbygge vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snav skrev:
Ska göra ett trädäck på framsidan av sommarstugan.
Altanen blir 3,8m ut från stugan.
Har räknat på tre plattor per regel
Själva ramen är avvägd så att den innersta och yttre raden plattor är helt i våg.

men... kan jag gena på ett bra sätt på mittenraden plattor?
Alt 1
Gräva ut lite extra, lägga dit betongplattan och sedan skruva dit ett stödben på sidan av regeln så jag slipper väga av med jord/grus.
Vad använder jag i så fall för skruv för att fästa benet mot regeln, vanlig 75mm trallskruv eller fransk träskruv?

Alt 2
Gräva ut lite extra, lägga dit betongplattan och sedan kapa till kilar som ligger direkt under regeln på något sätt?

Alt 3
Väga av varje platta för de 15 reglarna.

bifogar en dålig bild på hur alt 1 skulle se ut, fast jag skulle naturligtvis kapa den så den inte sticker upp.
Kan väl funka bra, men tänk på att lägga tjärpapp under stående stolpar/stöd

3 jimpeter skrev:
Papp är inhandlad.
Men du tror att alt 1 och bara dra fast ett ”stödben” mellan regel och platta kan fungera?

Någon aning om vad man kan använda för att fästa benet i regeln. Båda är 45mm tjocka.
Kan ett gäng 75mm trallskruv hålla, eller måste man ta någon grövre fransk skruv eller t.o.m vagnsbult?

3 jimpeter skrev:
Har just fått mitt däck klart, 6 x 9 m och jag har gjort enl alt 1. Jag kollade runt bland många duktiga och de sa att de alltid gjorde så. Lycka till

3 jimpeter skrev:
Har just fått mitt däck klart, 6 x 9 m och jag har gjort enl alt 1. Jag kollade runt bland många duktiga och de sa att de alltid gjorde så. Lycka till
Vad drog du ihop benet mot regeln med för typ av skruv?

S snav skrev:
Vad drog du ihop benet mot regeln med för typ av skruv?
Tre stycken 5 x 75 mm. Regeln och benet är 45x120 mm

3 jimpeter skrev:
Tre stycken 5 x 75 mm. Regeln och benet är 45x120 mm
Vanlig trall/träskruv alltså?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.