Byggahus.se
Hej,

Vi har en snickare som bygger vår altan.
# Skarvar sticker upp ca 1-2 mm vid flera ställen.
# Skarvar lagda så tajt på vissa ställen med endast 35-38 cm mellan sig så vid flera ställen är det "enda du ser" ett stort antal skarvar.
# Glipor är på vissa ställen endast en knivsbredd, vilket jag anser är rätt, helst ännu tätare medans på många andra ställen får du ner 2 delar av tumstocken. (När det torkar bör det bli ännu större "för stora" glipor menar jag)

Byggaren menar att det är väder och vind som gör att det blir ojämna skarvar medans jag själv aldrig lagt trall på det viset eller använt mig av slitsar för att minimera skarvar som sticker upp.

# Sedan att stödben står snett, ej livar i varandra, trall ligger dikt mot knutbräda så att ej avrinning sker, att trasiga brädor lagts dit med sprickor och kvisthål är några andra detaljer som han tycker är proffsigt utfört. Att vissa brädor spruckit vid skruvskallar är också helt normalt.
OCH att vi som kund ändå kommer att få byta ut en del brädor nästa sommar och också normalt.

Är vi som kunder petiga?

Vi har haft besök av en expertsnickare som vi litar på och han hittade ca 10 synpunkter på vad som OBS ej är byggtekniskt fel men väldigt hafsigt och osnyggt utfört.

Tacksam för synpunkter/Crippa

Bilder!

Tyvärr inga här på jobbet.
Det är små skarvar men du kan slå i dom med tå/sko och det kommer garanterat bli ställen där du slår i med flisor som följd.

Och, byggaren hävdar att vi kommer vilja ut ett antal brädor redan nästa år för att väder & vind gör att brädor slår sig, torkar olika osv.

Nissens
C Crippman skrev:
Och, byggaren hävdar att vi kommer vilja ut ett antal brädor redan nästa år för att väder & vind gör att brädor slår sig, torkar olika osv.
Men nu har du väl ändå varit hemma så att du kan skicka hit bilder?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Japp, men har dååååligt minne.
Sorry.

Hej,

Vi fick 20 000 i kompensation, mest för att järnvitriol läckte ut på altan vid målning av huset.
Altanen är inte så snygg men ok kompensation tycker vi.

Tack för era svar/Christer

Nissens
C Crippman skrev:
Hej,

Vi fick 20 000 i kompensation, mest för att järnvitriol läckte ut på altan vid målning av huset.
Altanen är inte så snygg men ok kompensation tycker vi.

Tack för era svar/Christer
Ok, lite trist att du aldrig lade upp bilder, men det kan ju inte ha varit så stora fel gissar jag eftersom du nu kan leva med det.

Nja, men med tanke på tjafs och diskussioner osv så är vi nöjda.
Skönt att bli av med snickaren som egentligen är målare :geek:

• Wow
Fredrik Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.