Vi ska bygga altanstaket på befintligt tralldäck och vad jag kan se i tutorials på Youtube så kapar de flesta stolparna på hälften så att halva stolpen står på bärlinan. Min man (som är konstruktör) anser att vi istället ska sätta hela stolpar på insidan av bärlinan med vinkelbleck och skruvar (har haft så nu men inte byggt staket och nu byts alla gamla stolpar ut). Han påstår att det blir mer hållbart medan jag ifrågasätter varför inte alla andra gör så om det nu är så mycket bättre
. Jag får ju för mig att hans sätt blir mer rangligt. Stolparna är 90x90.
Spelar det någon roll för fasthållhetens skull? Kan spela stor roll för husfridens känns det som .
Bärlinan ligger redan i markskruvarna och altan är färdigbyggd i övrigt. Stolparna kommer inte gå ända ner i marken eller sättas i plintar osv. utan endast skruvas i bärlinan.
Spelar det någon roll vilket vi väljer när vi ska bygga staketsektion till trappan sen?
Bild på hur befintliga stolpar sitter, de är även fastskruvade genom bärlinan.
Spelar det någon roll för fasthållhetens skull? Kan spela stor roll för husfridens känns det som .
Bärlinan ligger redan i markskruvarna och altan är färdigbyggd i övrigt. Stolparna kommer inte gå ända ner i marken eller sättas i plintar osv. utan endast skruvas i bärlinan.
Spelar det någon roll vilket vi väljer när vi ska bygga staketsektion till trappan sen?
Bild på hur befintliga stolpar sitter, de är även fastskruvade genom bärlinan.
Produkter som diskuteras: "markskruvarna"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Vet inte vad du menar med linjerar? Vad ska det linjera med? Det sitter en kjol på utsidan så syns inte när trallen är på plats. Ja det ska vara räcke som ska se ut så här och stolparna ska sticka upp ovanför med stolphattar. Då det sitter kjol runtom på utsidan så kommer det endast skruvas från insidan oavsett halv eller hel stolpe, därav vinkeljärnen som extra stöd vid hel stolpe.G gedholm skrev:
Ja, det spelar roll. Det är stadigare att jacka ur och ställa halva på. Trä krymper och expanderar, skruvar är inte tighta länge efter montering. Det stadigaste sedan är att låta den längre halvan gå ner på insidan och tvinga fast den med en till bit regel/kortling. Om ni låter den gå på utsidan är det bra att köra vagnsbult utifrån. Då kan man efterdra och huvudet är relativt snyggt.
En hel regel på utsidan är dessutom fult, men det är väl mer en åsiktsfråga
En hel regel på utsidan är dessutom fult, men det är väl mer en åsiktsfråga
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

