Hej!
Håller på att göra staket och plintarna med plintjärn är på plats. Ett antal frågor:
1) Hålet för skruven i plintjärnet är, tror jag, 12 mm. Antar det är standard, köpta på Bauhaus. Jag har kört på 8x40 mm fransk träskruv.
Har detta någon inverkan på stabiliteten - bör jag gå upp en dimension till 10x40 mm? (Det är en 70x70-stolpe så längre kan jag inte ha) eller är det själva åtdragningen som har störst betydelse?
2) På någon stolpe kan jag rucka lite på den i längsled (plintjärnen står på ytter/innersida). Har jag dragit åt för löst då eller vad kan problemet vara? Hur hårt vågar man dra åt...?
3) Med anknytning till fråga 2: I första stolpen förborrade jag med 6,5 mm-borr. Har förstått att det var i största laget och att rätt nivå egentligen ska vara 5 mm. I övriga stolpar har jag kört 5,5 mm förborrning. Frågan är då... Om jag skulle skruva ur en skruv och ersätta med 10x40 - skulle det funka eller är hålet kört och jag bör snurra stolpen 1/4 varv och göra nya hål?
4) Hur hårt ska stolpen sitta efter korrekt fastsättning? Ska den inte gå att rubba åt något håll, inte heller i riktning mellan plintjärnen?
Sen skall ju horisontella ribbor på som, antar jag, förstärker staketet även i längsmed...
(Ja, jag har läst att man kan använda sig av genomgående bult men läste också nånstans att det var svårare att pricka rätt, därav den franska...)
I övrigt är stolparna oväntat raka och på linje....=)
Håller på att göra staket och plintarna med plintjärn är på plats. Ett antal frågor:
1) Hålet för skruven i plintjärnet är, tror jag, 12 mm. Antar det är standard, köpta på Bauhaus. Jag har kört på 8x40 mm fransk träskruv.
Har detta någon inverkan på stabiliteten - bör jag gå upp en dimension till 10x40 mm? (Det är en 70x70-stolpe så längre kan jag inte ha) eller är det själva åtdragningen som har störst betydelse?
2) På någon stolpe kan jag rucka lite på den i längsled (plintjärnen står på ytter/innersida). Har jag dragit åt för löst då eller vad kan problemet vara? Hur hårt vågar man dra åt...?
3) Med anknytning till fråga 2: I första stolpen förborrade jag med 6,5 mm-borr. Har förstått att det var i största laget och att rätt nivå egentligen ska vara 5 mm. I övriga stolpar har jag kört 5,5 mm förborrning. Frågan är då... Om jag skulle skruva ur en skruv och ersätta med 10x40 - skulle det funka eller är hålet kört och jag bör snurra stolpen 1/4 varv och göra nya hål?
4) Hur hårt ska stolpen sitta efter korrekt fastsättning? Ska den inte gå att rubba åt något håll, inte heller i riktning mellan plintjärnen?
Sen skall ju horisontella ribbor på som, antar jag, förstärker staketet även i längsmed...
(Ja, jag har läst att man kan använda sig av genomgående bult men läste också nånstans att det var svårare att pricka rätt, därav den franska...)
I övrigt är stolparna oväntat raka och på linje....=)
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Du kan skruva ut dina M8 och byta till M10. Det funkar.
Om du tänker byta skruv så undersök om du rent av får i M12. Tycker du ska använda så stora skruv som du kan få in i plintjärnshålen. (Ev måste du borra upp hålen i stolparna för M12, men det känner du när du försöker dra i dem - hur pass trögt det går).
Fransk skruv är lite lömsk då den kan gå av om man drar den för hårt. Därför rekommenderar jag så grov skruv som det går.
Skruvarna ska dras så att stolparna sitter fast. De ska inte kunna röra sig ett dugg åt något håll, (inte utan att också betongplinten rör sig).
Jag utgår från att plintjärnen är gjorda för en 70x70-stolpe, dvs att det är 3" mellan dem?
Om du tänker byta skruv så undersök om du rent av får i M12. Tycker du ska använda så stora skruv som du kan få in i plintjärnshålen. (Ev måste du borra upp hålen i stolparna för M12, men det känner du när du försöker dra i dem - hur pass trögt det går).
Fransk skruv är lite lömsk då den kan gå av om man drar den för hårt. Därför rekommenderar jag så grov skruv som det går.
Skruvarna ska dras så att stolparna sitter fast. De ska inte kunna röra sig ett dugg åt något håll, (inte utan att också betongplinten rör sig).
Jag utgår från att plintjärnen är gjorda för en 70x70-stolpe, dvs att det är 3" mellan dem?
Mmmmm M12 är mm-gänga
Om du ska ha allt riktigt stabilt ska du ha genomgående bult med fyrkantsbrickor
eller vagnsbult
Om du ska ha allt riktigt stabilt ska du ha genomgående bult med fyrkantsbrickor
eller vagnsbult
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
visste inte ens att det går att dra en fransk skruv så hårt i trä att den går av..................Själv tycker jag att det är en skitskruv egentligen.
Kan ju inte vara nå som helst problem att köra genomgående om man nu inte är typ halvblind då.
Kan ju inte vara nå som helst problem att köra genomgående om man nu inte är typ halvblind då.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Problemet med fransk träskruv, eller T6S som är den rätta beteckningen, är att den tillverkas i 4.6 kvalitet medans "vanliga" skruvar med M-gänga tillverkas i 8.8 kvalitet. Förborrar man då inte med "rätt" dimension så går det trögt att montera vilket ofta ger skruvbrott, endera i övergången mellan gänga och skruvstam eller mellan stam och skruvhuvud. Jag har dragit av några stycken och tröttnat på de "franska" träskruvarna och använder dessa så lite som möjligt.
I TS fall skulle jag välja en genomgående skruv med en dimension så nära håldimensionen som möjligt. Vagnsbult är ofta ett dåligt val då de endast tillverkas som blankförzinkad (=rostar) eller rostfri (=dyr). En vanlig varmförzinkad skruv blir det bästa valet vad gäller motstånd mot rost samt ett överkomligt pris. Den är också lättare att dra åt hårt då vagnsbult måste få fäste för sin fyrkantiga profil innanför huvudet för att inte snurra runt vid hård åtdragning. Och detta är svårt när den skall gå igenom skänkeln på betongplinten.
I TS fall skulle jag välja en genomgående skruv med en dimension så nära håldimensionen som möjligt. Vagnsbult är ofta ett dåligt val då de endast tillverkas som blankförzinkad (=rostar) eller rostfri (=dyr). En vanlig varmförzinkad skruv blir det bästa valet vad gäller motstånd mot rost samt ett överkomligt pris. Den är också lättare att dra åt hårt då vagnsbult måste få fäste för sin fyrkantiga profil innanför huvudet för att inte snurra runt vid hård åtdragning. Och detta är svårt när den skall gå igenom skänkeln på betongplinten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
OCH hur lyckas ni borra genomgående hål så det prickar på andra sida?
Sedan blir det inte så vackert med mutter och en utstickande skruvände.
Någon föreslog vagnsbult och fyrkantbricka men det är ju plintjärn på båda sidor.
Jag håller på 10 eller 12 mm varmgalvad fransk skruv och borra med samma diameter som kärnan (där det är gängat)
Protte
Sedan blir det inte så vackert med mutter och en utstickande skruvände.
Någon föreslog vagnsbult och fyrkantbricka men det är ju plintjärn på båda sidor.
Jag håller på 10 eller 12 mm varmgalvad fransk skruv och borra med samma diameter som kärnan (där det är gängat)
Protte
Man kan borra från 2håll för att få ett genomgående hål eller använda en pelarborr och (märka ut 1:a hålet ) innan man borrar.
Utstickande gängor är enkla att kapa bort med vinkelslipen när allt är monterat och klart.
Utstickande gängor är enkla att kapa bort med vinkelslipen när allt är monterat och klart.
"Problemet" löst. Köpte lite riktiga verktyg och kunde dra åt något varv till...sitter stenhårt nu.....!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kapar man utstickande ände så rostar den.
Sitter hålen i plintjärnen på samma höjd och sitter plinten i lod?
Då kan det fungera att borra vinkelrätt genom stolpen.
Jag skulle dra fast en skruv, rikta stolpen i lod båda vägarna och sedan borra de tre övriga.
Protte
Sitter hålen i plintjärnen på samma höjd och sitter plinten i lod?
Då kan det fungera att borra vinkelrätt genom stolpen.
Jag skulle dra fast en skruv, rikta stolpen i lod båda vägarna och sedan borra de tre övriga.
Protte
Man får kolla plinten innan köp, på en del sitter järnen skevt eller hålen på olika höjd. Vilket ju inte fungerar om man vill ha en genomgående skruv. Sätter men däremot fransk skruv kan det vara en fördel om hålen sitter på olika höjder eftersom man då kan använda lite längre skruv utan att det krockar med varandra när de skruvas in från olika håll. Gäller speciellt om man vill ha grövre dimensioner eftersom de inte finns i korta längder.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Franska skruvar är utmärkta fästelement om de hanteras rätt. Man kan skruva in de i en spillbit först för att riva av de grövsta rester från galvaniseringen. Och smörja det förborrade hålet med såpa som farsan lärde mig.
Dessa är mycket bättre än fransk träskruv pga borrande funktion
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror/infastning/traskruv/sexkantstraskruv/361094/
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror/infastning/traskruv/sexkantstraskruv/361094/
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Det kan vara men tyvärr säljer inte Ahlsell till konsumenter.