Fråga 1: vet ej.
Fråga 2: Glipor rekommenderas / är vanligast, men ej för stort för då kan småsaker (nycklar, knivar) ramla emellan. Bäst är att använda en liten passbit, typ små kartongbitar eller dylikt, så du får samma avstånd varje gång. För utomhustrall om man lägger tätt sägs det ju att man måste se till att ha fall bort från fasaden. I ditt fall spelar det kanske mindre roll? Är dock osäker. Hur är den tidigare trallen byggd?
Fråga 2: Glipor rekommenderas / är vanligast, men ej för stort för då kan småsaker (nycklar, knivar) ramla emellan. Bäst är att använda en liten passbit, typ små kartongbitar eller dylikt, så du får samma avstånd varje gång. För utomhustrall om man lägger tätt sägs det ju att man måste se till att ha fall bort från fasaden. I ditt fall spelar det kanske mindre roll? Är dock osäker. Hur är den tidigare trallen byggd?
Fel fel fel
Man ska aldrig lägga ny trall över befintlig trall.
Ta bort gammal och lägg sedan ny.
Glad gubbe och 3 mm använde jag när vi byggde uterum förra året och har nu 6-7 mm springor.
Gör inget då vi har matta över annars hade det sett för jäkligt ut.
Glad gubbe och alla trallbrädor är böjda så de se ut som en glad gubbe.
Sådant funkar nog bara med trall som regnet kommer åt.
Glad gubbe och 3 mm använde jag när vi byggde uterum förra året och har nu 6-7 mm springor.
Om du ska lägga en trall som ska vara inomhus finns det ingen anledning att ha något mellanrum, så klart.optimum skrev:
Fel fel fel
Vad tror du de utökade glappen beror på? var det tryckimpr virke?
optimum skrev:
Fel fel fel
Så länge inte virket har torkat så kommer det bli glipor och då föredrar jag att det är lite större glipor. Små glipor gör att de sätts igen av skräp och har man otur är det i princip omöjligt att få bort utan att ligga och skrapa i varje springa. Sen oavsett storlek på springan så kommer det nästan garanterat åka ner något och då föredrar jag att kunna få ner en magnet på ett snöre.
Jag lägger oftast snyggaste sidan upp och det verkar funka bra på större ytor. På räcken och liknande lägger jag med sur gubbe för att slippa få en "skål" som samlar vatten. Första gången jag gjorde ett räcke med överliggare så sa alla att den skulle ligga med en glad mun för att vattnet ska rinna av. Men nu efter några år så är kanterna böjda uppåt så allt vatten ligger kvar på räcket. Suck... Så nu blir det sur mun för att slippa det
Jag lägger oftast snyggaste sidan upp och det verkar funka bra på större ytor. På räcken och liknande lägger jag med sur gubbe för att slippa få en "skål" som samlar vatten. Första gången jag gjorde ett räcke med överliggare så sa alla att den skulle ligga med en glad mun för att vattnet ska rinna av. Men nu efter några år så är kanterna böjda uppåt så allt vatten ligger kvar på räcket. Suck... Så nu blir det sur mun för att slippa det
Nja, beror på hur brädorna är. Bättre mäta än tro.S Strontus skrev:
I exemplet från Svenska trä.
120 mm vanligt tryckimpregnerat ska man ha 126 mm kant till kant enligt deras tabell.
Om virket är 120 mm när man ska lägga och då blir det alltså 6 mm springor när man lägger
Är det är lite surt som tryckimpregnerat oftast är kommer man oftast ha ca 10-11 mm springor vilket ser för jäkligt ut enligt vad jag tycker och säkert många fler.
Jag kommer aldrig följa en sådan rekommendation.
Jag har nu hemma 210 meter 28x120 mm trall för en renovering av golv hemma.
Helt vanligt NTR A/B virke och de är väldigt lika 120 mm
De är allt från lite sura till mycket sura och jag kommer lägga dem dikt ann. Kommer få 3-4 mm springor när de torkat.
Kan tilläggas att jag kikade på ett annan butik för virke och de låg flera på 115 mm. Jo de hade torkat lite mer och lägga med Svenska trä rekommendation hade gett ca 11 mm springor eller mer. De hade nog varit 120 mm från början.
Detta var i en butik som ofta firmor handlar hos.
De flesta proffs kör nog med knivbladets bredd och då hade det virket funkat bra.