Jag ska bygga skärmtak och vill dimensionera stommen för framtida inglasning. Bredd 4200, djup 3600, lutning ca 7 grader. Snözon 3. Egenvikt tak ca 0,45 (ifall man vill isolera framöver). Således fyra fack, cc runt 1050 eller vad det nu blir.

Standardrådet här brukar vara takstolar på runt 42x180 och något grövre bärlina. Dimensioneringsverktygen på nätet skjuter ur sig 90x360 som bärlina och 90x225 takreglar som gränsfall för acceptabel nedböjning för mig. Med en mittstolpe får jag ned bärlinan till 90x180. Dock med en minsta upplagslängd på 109 mm.

Jag gillar trygghetskänslan man får av "buy once, cry once" men måste det verkligen vara så grovt? Framför allt takreglarna borde väl gå att minska lite? Kan man gå ner lite i dimension (t ex acceptera 15-20 mm nedböjning) och istället stärka upp gavlarna på något sätt den dagen man glasar in?

Ja det måste vara så grovt med dagens gällande regler, sen kan man tycka vad man vill om dom. Att gå ner i dimension innebär att du bryter du mot lagen, alltså PBL ( Plan och ByggLagen).

Stämmer verkligen det? Vad jag förstått så finns det inga byggregler vad gäller altantak. I vårt förra hus byggde vi altan med tak över, 4,5×4,5 m. Bärlina 45x195 och takstolar 45x170. Detta glasades sedan in ett år senare. Vid försäljning för två år sedan frågade köparen besiktingsmannen om konstruktionen och han svarade att det inte finns några regler.

Är det en byggnad ska det dimensioneras enligt gällande normer.

Tänk dig själv att ditt tak plötsligt rasar ihop över dig med flera tons vikt.

huggan skrev:
Ja det måste vara så grovt med dagens gällande regler, sen kan man tycka vad man vill om dom. Att gå ner i dimension innebär att du bryter du mot lagen, alltså PBL ( Plan och ByggLagen).
Ett skärmtak är ingen byggnad.

180-limträ räcker verkligen för dig, du kan så klart acceptera en liten nedböjning.

Stringfellow Hawke skrev:
Ett skärmtak är ingen byggnad.

180-limträ räcker verkligen för dig, du kan så klart acceptera en liten nedböjning.
Ett skärmtak med framtida inglasning???

Skojar du med mig. Solklart en byggnad.

Även utan inglasning så kräver inte en byggnad väggar utan räcker med tak. Men visst utsätt alla dina nära och kära, samt alla grannar och framtida ägare att ditt tak rasar över dom.

Bara art lyfta luren och ringa kommunen och fråga om du får bygga ett skärmtak med rasrisk där det i värsta fall är flera ton snö på.

Njaaa.. man måste såklart dimensionera på rätt sida brottgränsen, men oftast handlar det om nedböjning.

En nedböjning som inomhus skulle få gipstaket att spricka, kanske inte spelar så stor roll för ett altanplasttak.

Men om du har en bärlina som det sedan skall finnas skjutdörrar under, så bör man kanske fundera över konstruktionen, synd om glasdörrarnas löphjul blir en del av den bärande konstruktionen.

Slänger upp underlaget här. Efter närmare kontroll verkar det som att tryggaste höjden (säkraste stället att träffa regel) att fästa inre bärlina på är ca 3000 så det går ju att jobba mer på höjden också för den delen. Det som talar för att behålla 90-reglar är upplagslängden, inre bärlina kan hållas till 45 mm vilket i min värld borde ge ett mindre moment i infästningar.

För övrigt undrar jag hur grov den inre linan bör vara? Runt 45x145 i vanligt konstruktionsvirke känns rimligt men jag har inte lyckats verifiera det.

Schematisk bild av altankonstruktion med dimensioner och tabell för takstolsdimensioner.

Avvänd limträbalkar. jag har 4m skjutdörrar 3D-modell av en modern utedesign med limträbalkar och stora skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med person som arbetar på takkonstruktion av limträ för skjutdörrar.
Skapa konto
Trädäck med integrerat blått spabad utanför ett modernt hus med skjutdörrar och paviljong på kvällen.
Skapa konto

• Gilla
Dennii
  • Laddar…
Väcker den här tråden igen. Har fått dimensioneringshjälp av en konstruktör jag känner men hur ska jag fästa bärlinan så att jag vet att det sitter som det ska? Vägg:

22x145 mm panel (liggande)
34x45 spikläkt cc60
45x45 regel cc60
45x170 stomme cc60

Problemet är att jag inte kommer träffa 45x45:an såvida jag inte skruvar in i hammarbandet men vill helst inte vara på den höjden.

Ser två alternativ:
1: Dra långfranska ända in till stommen utan annan åtgärd. Det blir då hål i vindduken på "öppet" ställe. Vad innebär det?

2: Öppna fasaden, regla eller sätta klossar på rätt höjd, fästa bärlina och takbalkar, sätta tillbaka fasaden. Då blir det trä hela vägen, hål i vindduken blir skyddade, men istället har jag hål i fasaden (under tak visserligen, men utan väggar).

What to do?

• Gilla
Jensa86
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Avvänd limträbalkar. jag har 4m skjutdörrar [bild][bild][bild]
Hej Leif,
Vet inte fall du fortfarande finns här. Jag undrar hur du fäste stolparna i betongplattan.
Känns som det är mitt enda problem som jag inte kan lösa på ett snyggt sätt. ser att du verkar ha gjort det.

Fick tips av en byggmästare att kapa 10 mm och ställ dom på distans klossar 2st. Huset är så tungt att det står kvar. Nu kan man justera båda höjder och lod på stolpar.
Till sist låstes stolpar med L-vinkar i betongen.

Hur låste du fast dem med lvinklarna? Skruvar man fast dem?

D Dolno skrev:
Hur låste du fast dem med lvinklarna? Skruvar man fast dem?
Ja.
Kollar i kväll om jag har bilder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.