Gott, då tänker jag nog rätt. Det får bli knivbladet / tumstocken då. På sin höjd... Men din tanke att mäta bredden på den upplagan de har i just den bygghandeln man handlar från och baserat på de få en idé om hur mycket de torkat kan man ju också få en bra riktlinje hur pass tätt man bör lägga dem. Dvs är de riktigt torra har de kanske mer eller mindre "krympt färdigt"...

Man får väl i och för sig passa sig så att "120"-virke som hunnit torka till 115 inte läggs dikt an i en utemiljö! Då lär man väl få problem.

optimum optimum skrev:
Nja, beror på hur brädorna är. Bättre mäta än tro.

I exemplet från Svenska trä.
120 mm vanligt tryckimpregnerat ska man ha 126 mm kant till kant enligt deras tabell.
Om virket är 120 mm när man ska lägga och då blir det alltså 6 mm springor när man lägger
Är det är lite surt som tryckimpregnerat oftast är kommer man oftast ha ca 10-11 mm springor vilket ser för jäkligt ut enligt vad jag tycker och säkert många fler.

Jag kommer aldrig följa en sådan rekommendation.

Jag har nu hemma 210 meter 28x120 mm trall för en renovering av golv hemma.
Helt vanligt NTR A/B virke och de är väldigt lika 120 mm
De är allt från lite sura till mycket sura och jag kommer lägga dem dikt ann. Kommer få 3-4 mm springor när de torkat.

Kan tilläggas att jag kikade på ett annan butik för virke och de låg flera på 115 mm. Jo de hade torkat lite mer och lägga med Svenska trä rekommendation hade gett ca 11 mm springor eller mer. De hade nog varit 120 mm från början.
Detta var i en butik som ofta firmor handlar hos.
De flesta proffs kör nog med knivbladets bredd och då hade det virket funkat bra.

D Derbyboy skrev:
Vad händer om man lägger ledsen gubbe?

svenskt trä rekommenderar väl finaste sidan upp, så glad eller ledsen gubbe tycks inte spela så stor roll.
Det blir naturligtvis fulare. :) Men relativt få trallbyggare bryr sig om sådant.
Men jag ser sådant och jag tänker alltid: Jaha, hen sparade alltså några timmar i arbetstid men ska leva med detta slarv i ca 20:e år. :)

optimum
Styrman Styrman skrev:
Det blir naturligtvis fulare. :) Men relativt få trallbyggare bryr sig om sådant.
Men jag ser sådant och jag tänker alltid: Jaha, hen sparade alltså några timmar i arbetstid men ska leva med detta slarv i ca 20:e år. :)
Den jag nu ska byta har legat där i 35 år.
Borde byts för 10 år sedan men nu finns tid för sådant.
Spikad trall så spiken kommer nog sitta kvar i reglarna.
Kanske går att få spikarna sedan bort men annars blir det vinkelslipen.

optimum optimum skrev:
Den jag nu ska byta har legat där i 35 år.
Borde byts för 10 år sedan men nu finns tid för sådant.
Spikad trall så spiken kommer nog sitta kvar i reglarna.
Kanske går att få spikarna sedan bort men annars blir det vinkelslipen.
Byte av reglar beror så klart på hur det är byggt. Valde själv att byta allt men har mitt rakt på marksten.

Visa bilaga 432779 Delvis konstruerat trästaket vid en altan med synliga plankor, pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med gräsmatta och omkullvält trädgårdsbord i bakgrunden.
Skapa konto
Trädäck under renovering med grill, trädgårdsmöbler och en stege i bakgrunden.
Skapa konto
Styrman Styrman skrev:

• Pågående byggnation av träaltan med verktyg utspridda, bredvid en grill under skyddande överdrag.
    Skapa konto
Redigerat:
Lite strul med inlägget. Trallen på bilderna är 13 år. En del har legat under balkong, men allt är obehandlat. En del ”glada gubbar” hade blivit gladare, en del ”sura gubbar” blivit surare men många hade blivit tvärtom. Nej, köper inte att det alltid ska vara ”glad gubbe”, så tydligt för mig att det måste vara annat som påverkar.
Allt virke vändes på och ser mer ut som nytt än tidigare. Det som legat under tak användes till utvidgning av halva altanen, en det som legat utanför tak vändes rakt upp och ned.

• Trallgolv utomhus med delvis omvända träplankor för uppfräschning, verktyg och person delvis synliga.
    Skapa konto
  • Trätrall och sittbänk på altan med delvis nytt virke som ser fräscht ut, omgiven av gröna träd och buskar.
    Skapa konto
  • Alt-träaltan under konstruktion, delvis återanvänt 13-årigt virke, verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Obehandlad trätrall som är 13 år och nyligen vänd, med en trasig piknikbänk i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Åldrad obehandlad trall under renovering med verktyg utspridda på den nyvända ytan bredvid en grillöverdrag.
    Skapa konto
  • Gilla
Fredrikabc
  • Laddar…
Sur eller glad gubbe? Här är en bräda som legat som glad gubbe i 13 år. Perfekt att vända på och återanvända.

• En träbräda med synliga årsringar ligger upp och ner på en grå trästruktur, redo för återanvändning.
    Skapa konto
  • Brädstycke med väderbiten undersida och färskare ovansida som legat oanvänt i 13 år.
    Skapa konto
Vände även på trallen under balkongen.

• Omvänd trall på en balkong med en dammsugare, en svart soptunna och en trästol med en fiskdekoration.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.