Hej,
Jag har tänkt bygga en altan/veranda ut från andra våningen på huset. Vi har helst två stolpar i framkant som stöttar upp altanen och jag undrar vilka dimensioner det ska vara på följande:

- plintar (plus extra betong?
- bärlina samt övriga reglar
- stolpar som håller uppe altan
- vilka skruv & storlek till respektive moment? (franska vid plintar osv).

kan man följa principen som i denna film? Jag ska dock upp på en höjd om ca 2m upp.

tack på förhand!
Schematisk ritning av en altan med mått och bärlineinfästning noterad, 6m bred och 3m hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mats-S
wow intressant sida! Hittar dock inget för mitt ändamål tror jag när jag är uppe på 2 meter?

Ritning av en staketsektion med blå stolpar och vita plankor, bredvid måttangivelser; höjd 2 meter, längd 6 meter, toppens höjd 1,2 meter.
Skapa konto

Fadai
Rent estetiskt borde det passa med rejäla balkar i limträ. Hur ser huset ut? Trä?

ja det är trähus.
Menar du limträ som själva stolparna som förankras i backen?

Fann denna, https://www.byggmax.se/limträ-115x115-p08811516?gclid=CjwKCAiA57D_BRAZEiwAZcfCxWn4gZkNnfOCqt5GYCBGSbDTs6fctk4sJl_NxWQbDuv6GdI6B1rPqRoCRF4QAvD_BwE

Dock är den grövsta impregnerade stoplen 95x95cm som man får ha för övriga stolpar för att fästa räcket emot. Blir det konstigt med olika dimensioner tro?

Vill kunna måla allt vitt som övriga huset, går det?

Jag funderar på att gräva ett dike och gjuta samman plintarna med ett enda stort fundament i framkant?
Schematisk illustration av trästaket med måttangivelser, inklusive betongfundament under mark.
Skapa konto

Redigerat:
Ingen med råd?

inte mycket respons där men när det kommer till stolpskon, den största jag hittar har en diameter på 98mm. Limträbalken är 115mmx115mm.

Olika byggbeslag och stolpskor med specifikationer och priser, inklusive en justerbar stolpsko på 98mm i diameter.
Skapa konto

Räcker det med 95x95mm virke som stolpe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.