Hej

Har en plintad altan som vi ska bygga uterum på.

Planen är limträstomme, ta upp trallgolvet och ersätta med något icke tryck behandlat samt lägga cellplast under för lite isolering.

Har 2 monteringsfrågor.

1. Har husvägg i Siporex lätt betong och Puts, något jag ska tänka på när jag fäster mot väggen?
Någon tätning som bör vara mellan trä och vägg?

2. Fästa limträstolparna i Altanen, ska jag öppna och lösa egna plintar till stolparna eller ska jag montera dem på befintlig regel? Några tips?

D David Nolander skrev:
Hej

Har en plintad altan som vi ska bygga uterum på.

Planen är limträstomme, ta upp trallgolvet och ersätta med något icke tryck behandlat samt lägga cellplast under för lite isolering.

Har 2 monteringsfrågor.

1. Har husvägg i Siporex lätt betong och Puts, något jag ska tänka på när jag fäster mot väggen?
Någon tätning som bör vara mellan trä och vägg?

2. Fästa limträstolparna i Altanen, ska jag öppna och lösa egna plintar till stolparna eller ska jag montera dem på befintlig regel? Några tips?
ingen expert alls, men på grannhuset har de satt separata plingar till uterummet. Detta har resulterat i att altanen satt sig men inte uterummet så glaspartierna började ramla ut. Så är du orolig för bärigheten så är det nog bättre att förstärka altanen men att fästa stommen i den istället för att ha separata plingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.