Vi har en enkel grillplats med ett cemntrör som jag fixade för ett par år sedan. Senaste året har man ju varit hemma mer än väntat och jag vet inte hur mycket korv vi grillat i höst och vinter...

Nu är jag sugen på att bygga ett vindskydd där också. Alltså ett sånt med tre väggar och jag skulle vilja ha lite inspiration på hur man kan göra.

Hur nära eldstaden kan man ställa det utan att "bli rökt"? Går det ens att utnyttja elden för att få lite mer värme där inne eller är det dömt att misslyckas?

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag skulle säga närmare desto bättre. Huruvida du blir rökt handlar om hur man eldar och med vad. Det går absolut att få upp skaplig värme i ett vindskydd, särskilt med hjälp av en reflektor på bortre sidan av eldstaden jämfört med vindskyddet.
Finns färdiga byggsatser men de verkar rätt dyra:
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...gw5gbVzvCl5yDezrO6twF_WHqIJk2MuxoCobUQAvD_BwE
Skulle tro att det blir bättre att bygga själv, du vill kanske ha utan golv men med fasta sittbänkar och bord?

Redigerat:
I Dalarna är det vanligt med Slogbodar och det skulle jag rekommendera.
Tak över eldstaden och röken stiger effektivt upp mellan taken.
Googla på Slogbod så får du inspiration.

En traditionell slogbod i Dalarna med tak över en eldstad och öppen konstruktion bland träd i dimma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.