Försöker räkna ut hur stor nockbalk jag ska ha, men är lite kluven hur man ska tänka.

planen är att bygga ett 6x5m uterum med sadeltak som går ihop med befintligt. Taklutningen på befintliga taket är 27grader. Tänkte ha uterummets tak i 24grader. Då hamnar nockbalken 1336mm upp på befintligt, Ca 2m in.

Blir den totala spännvidden då 7m eller räknar man ifrån där man kan avlasta den med väggen?

hoppas någon förstår och har något tips.

• 3D-modellering av befintligt hus och planerat uterum med olika taklutningar på sadeltaken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om byggnaden är 5m djup och du lägger upp ena änden på balken på befintlig yttervägg bli spännvidden 5m. Tänker du att du lägger upp en balk på 5m och bygger upp den sista biten på befintliga taket?

Ja precis att man lägger den på takstolen och låter den ta vikten. Men är kanske lättare att avlasta den på ytterväggen

Det är att rekommendera att ge balken ett eget upplag på väggen. Lägger du upp balken på takstolarna ökar belastningen på dessa vilket de sannolikt inte är dimensionerade för. Dock får man se till att väggen klarar den nya belastningen. Jag tycker även att balken ska avslutas vid väggen och att man bygger upp sista biten på befintligt tak. Låter du balken gå hela vägen fram till takstolarna kommer balken vilja lyfta i denna ände, och därför är det isf viktigt att verkligen förankra balken i takstolarna för att inte förstöra tätskiktet.

Okay ja nu när jag tänker på det är det ju självklart att de ska se ut så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.